Hei! Jeg er slank fra før, og har ikke store problemer med å innta karbohydrater. Har aldri vert overvektig, men har fått et par ekstra "vinterkilo" som gjerne vil ta av. Lavkarbo kan da vere veien for meg slik jeg har forstått det. Men hvor farlig vil utskeielser vere for meg når jeg allerede er relativt slank? Tåler jeg karbs såpass godt at jeg ikke vil gå opp i vekt av litt ekstra karbs i ny og ne?
Først av alt: Hjertelig velkommen hit:)
Lavkarbo bør ikke sees på som en diett, men som en livsvarig omlegging av kostholdet. Hvis man ikke er villig til å legge om kostholdet, men bare ønsker en quick-fix før sommeren, er det selvfølgelig helt greit, men da må man vente å legge på seg igjen når man går over til å spise slik man gjorde før.
Det finnes flere former for lavkarbokosthold, og noen er strengere enn andre på karbene.
Det kan virke som om du kanskje burde se nærmere på de litt mer liberale lavkarbokostholdene, slik som Fedon Lindberg anbefaler f.eks. Der er det rom for mer "utskeielser" enn f.eks. på Ketolysekuren.
Det er veldig individuelt hvor godt man tåler slike utskeielser. Det kommer an på hvor godt man tåler karbohydrater (her har du kanskje en fordel), hvor mye man trener, hvor streng man er på karbohydratene til vanlig etc etc, så det må man nesten prøve seg litt frem på, og finne den veien som passer best for nettopp deg!
Jeg vil anbefale deg å lese denne fantastiske nybegynnertråden med masse nyttig info. Legg spesielt merke til LCHF på 3 minutter som kan være en grei rettesnor i starten til du kommer litt inn i ting.
Håper noe av dette var til hjelp for deg, og lykke til med å finne kostholdsbalansen som gir deg best helse:heia:
Tusen takk for svar lifejack! :) Jeg prøver å holde meg til Lutz sin filosofi, altså rundt 70 gram om dagen. Jeg vil da ikke vere i ketose. Men vil kroppen min fortsatt bruke fett som energikilde? Eller lagres det? Jeg leser over alt at kroppen må endre forbrenningsmønster, altså gå over fra karbohydrater til fett. Men når jeg spiser såpass mange gram vil den da bruke de først, for så å gå over til å brenne av fettet?
Jeg tror lavkarbo kan være bra for alle, av helsemessige årsaker (hormonbalanse, ikke minst). Om du er slank er det ingen grunn til å strebe etter ketose, tror at ca. 70 g om dagen kan være en god idé :) Tenker selv at det er der jeg kommer til å befinne meg når jeg har nådd idealvekt og har trappet opp. Anbefaler deg å lese faglitteratur om emnet, trådene det har blitt linket til her gir også mye nyttig informasjon! Good luck :D
Det skal jeg gjøre. Et siste spørsmål før jeg gir meg - vanligvis har vi på høykarboh-kosthold karboforbrenning. Kommer man i fettforbrenningsmodus selv om man ikke er i ketose, men ligger litt høyere slik jeg ønsker å gjøre?
Man kommer i "fettforbrenningsmodus" selv om man ikke er i ketose ja. Man forbrenner jo fett selv når man går på høykarbo, bare ikke i like stor grad/like effektivt som når kroppen får mindre karbohydrater, og må venne seg til å bruke fett i større grad som energikilde.
Så når du velger å kutte endel ned på karbohydratene, vil kroppen etter en tid bli bedre/mer effektiv på å forbrenne fettsyrer i tillegg til det den måtte ha av sukker tilgjengelig.
Det vet bare kroppen din. Den vet veldig godt hva som er din idealvekt,og det har ingenting med vårt syn på kroppen vår. Du kan bare finne det ut ved å teste det, rett og slett. Men husk at lavkarbo ikke er en diett, det er et helt vanlig kosthold, med vekt på litt mindre karbohydrater og mer fett. Og maten bør være rene råvarer, og ikke proseserte saker. Altså rene, ferske grønnsaker, rent kjøtt( ikke renskåret fra fett), villfisk, økologiske egg o.l.
Med denne tankemåten "skeier" man ikke ut om man en dag spiser litt kake i et selskap, man bare spiser litt mer usunt den dagen - akkurat som man gjør om man spiser vanlig norsk kost - kaker er ikke sunt da heller. Tenk på lavkarbo som vanlig, sunn kost.
Takk til både lifejack og BitTorres for veldig gode svar angående det jeg lurte på. Nå gleder jeg meg til å se følgene av et nytt kosthold med betydelig mindre karbohydrater enn vanlig! Ha en fin kveld.
Jeg trives godt på lavkarbo som normalvektig. Gikk ned et par kilo, kroppen kvittet seg med masse vann og livet er mye bedre med stabilt blodsukker :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.