Jeg føler jeg ser mye tyngre ut enn hva jeg er. Jeg er jo ganske overvektig, men jeg synes jeg ser minst 20 kg tyngre ut hvis jeg sammenligner meg selv med andre som veier det samme som jeg.
Jeg tror ikke dette er noe jeg innbiller meg og det plager meg ikke noe særlig da jeg vet jeg gjør noe med det og kiloene dropper av! :-)
Det jeg lurer på er om det er mye forskjell i størrelse selv om vekten er den samme? Det har vel litt med høyde å gjøre blandt annet? men også fettprosent?
Jeg har litt lyst å vite hvor mye kroppsfett jeg har.. Kan man sjekke dette hos fastlege, og i så fall hvordan gjør man det? :o
Høyde, fettprosent, hvor på kroppen kiloene fester seg. :cool:
Fettprosent kan du vel sjekke med en sånn InBody-analyse de tilbyr ved mange treningssentre, tror det vanligvis koster sånn 400 kr? Har planlagt å få gjort en sånn selv ganske lenge, men aldri kommet så langt...
Jeg veier over 10 kg mer enn en venninne av meg. Vi er like høye, men hun er større enn meg, og bruker størrelsen over meg i klær...
Jeg har vel såkalt "tung" beinbygning, endel muskler også sitter kiloene på forskjellige steder.
Både mamma og jeg er rundt 172 cm høy (jeg er vel kanskje en cm eller to høyere) og hun veier rundt 60 kg, mens jeg veier rundt 70 til "vanlig" (har kommet på et par kilo i det siste da, men jeg jobber med saken :lol:).
Jeg hadde blitt overlykkelig over å ligge på rundt 68 kg (mesteparten av fettet ligger rundt livet på grunn av PCOS, men har planer om å bli kvitt "bollemagen" ved hjelp av trening... på et eller annet tidspunkt :p), mens mamma synes liksom at hun ser skikkelig tjukk ut om hun ligger på rundt 61 (magen hennes henger også litt "slapt", men hun er tross alt 57 og har vært gravid 6 ganger - en gang med tvillinger... :_oy:) Nei, skjønner meg ikke på henne, for hun er absolutt ikke tjukk, og etter min mening så hadde hun nok hatt mer utbytte av å trene for å få strammet litt opp her og der!
Er nok definitivt noe i det med ulik beinbygning ja! :ja:
Jeg har alltid hvert mye tyngre enn jeg ser ut, derfor for mange sjokk når jeg sier at jeg skal ned næremer 20 kg til. Jeg husker da jeg giftet meg, da var jeg og min venninne samme størrelse, men jeg var alikevel 7 kg tyngre enn henne. Det går nok lit på benbygning vil jeg tro, er hvertfall det jeg skylder på. Og så ligger det nok noe gjevnerer hos meg enn hos andre.
Men det er ganske likt med jentene våre da. Husker da eldste var liten fikk de fleste sjokk da de prøvde å løfte henne, hun var jo blytung. En kamerat av oss skulle løfte henne opp i armene samtidig som han holdt sin egen sønn (sønnen hans er 9 mnd eldre enn vår datter, men vår datter har alltid hvert stor for alderen) de var jamnstore, men vår datter var en del kg tyngre enn gutten, så kameraten vår veldtet nesten da han prøvde å løfte.
Jeg tror det derfor er viktig og ikke henge seg for opp i vekte, men se litt mer realistet på det. Jeg som er 166 høy, sikter ikke mot de lave tallene, er egentlig fornøyd om jeg kan holde meg like under 70, men venninne min som sagt, er like over 60. Hadde jeg havnet under 60 hadde jeg ikke sett ut, men hadde fortsatt hatt normal BMI
Jeg kan se slank ut noen ganger fordi jeg har lange tynne armer og bein.
Fettet ligger fra brystene og nedover. Hadde jeg hatt fettet bedre fordelt, så hadde jeg sett bra ut tror jeg!:D:D
Jeg har nok et såpass forvrengt syn på meg selv at jeg vet faktisk ikke om jeg ser tyngre, lettere eller akkurat like tung ut som det jeg er. Det jeg derimot har gjort er å veie meg på en Tanitavekt på Lindbergklinikken, og jeg har høy muskelmasse og fikk beskjed om at så fremt at jeg beholdt muskelmassen min trengte jeg bare å gå ned til ca 80 kilo for helsa sin del. Da vil jeg ha en BMI på 28.5.
Jeg er også mye tyngre enn jeg ser ut. Folk gaper og tror meg ikke når jeg sier jeg veier 72kg. Og jeg har også venninner som har vært like høye som meg, og tjukke og mye større enn meg, men vi veier like mye. Tror jeg også har tung beinbygning, har alltid vært 10kg tyngre enn venninnene mine selv om jeg var radmager. Og brystkassa mi er like brei som hoftebeina og jeg må ha 42 i alle slags jakker, ikke fordi jeg er stor, men fordi skuldrene mine er breie. Pga. dette så vet jeg ikke hvor mye jeg skal gå ned;p aner ikke hva som vil se bra ut på meg, men tenker på en -5kg til eller noe, så bare finpussing osv i ettertid ;p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.