Hei og hopp, jeg lurer på noe. Jeg synes jeg er Veldig flink til å spise lite karbo, men tydeligvis er jeg ikke det. Er med i vektklubben, men det er bare for å se % vis hva jeg spiser.
I går spiste jeg 1306 kalorier hvorav dette var 12 % karbo.
Det utgjør jo over 130 g karbo eller regner jeg helt feil?
Ett spørsmål til. Man skal prose proteiner eller fett istedenfor karbo, men hvor mye kan jeg spise?
Jeg er 85kg og er 173 cm.
Leser at det er mange som spør om å få regnet ut div så forventer ikke det, men ville vært fint om noen kan fortelle hvor mye fett og proteiner jeg kan spise hver dag.
Hvor mye spiser dere?
70%fett 25%protein og 5% karbohydrat er anbefalt på ketolysekuren.
Om du bruker diett.no tror jeg det er bedre for deg å legge inn maten der i forhold til lavkarbo enn på vektklubben :)
Synes du bør starte med å lese denne fantastiske nybegynner-tråden, finne en lavkarboretning som passer for deg og ta det derfra :)
Lavkarbo kan være alt fra tilnærmet o karbohydrater til opp mot 150 gr, vanskelig å gi deg råd før du har funnet ut hva som er riktig for deg å leve med :)
Nei!!! Tror plutselig jeg fant en knapp her. Hadde jo vært lurt å gidde å sette seg litt mer inn i dette enn å bare furte, he, he. Sorry maset, er ferdig nå!!!
Du regner nok feil, etter at du har funnet prosentandel karbo i kalorier som blir 156, må du dele på 4, siden det er 4 kalorier pr gram karbo - så du har da spist 39 gram karbo :) (Ble mye bedre med en gang ;) )
Til sammenlikning har fett 9 kalorier pr gram, mens protein har 4.
Hvis du ønsker og gjøre dette den "analytiske" veien, kan du ta utgangspunkt i omtrent like mange gram protein som kilo kroppsvekt, og MINST like mange gram fett, helst litt mer så du får en fin prosentfordeling som Euphita skriver om :) Trener du en del kan du godt øke på med proteininntaket.
Hvis du ønsker å ha et avslappet forhold til kostholdet, sett deg inn i en retning, feks ketolyse, eller sjekk ut lavkarbo på 3 minutter som du finner link til i arnakristins nybegynnertråd som charlott gir deg i sitt innlegg. Da er regelen spis når du er sulten, stopp når du er mett. Antall måltid velger du selv alt ettersom hvordan dagene dine ser ut. I motsetning til lavkalori, MÅ du ikke spise hver 3-4 time, fordi blodsukkeret ditt vil være stabilt. Noen spiser 5 måltid om dagen, noen spiser to, frokost og sen middag. Sultfølelse skal ikke oppstå, da må du spiser MER mat og da spesielt fett :)
Inntaket til de på forumet varierer VILT - så her må du faktisk lære deg og lytte til hva kroppen sier, og hva vekta evt sier etterhvert :)
Noen kan spise enormt mye og gå ned, andre må spise mye mindre for å gå ned, du må rett og slett prøve deg fram. Jeg anbefaler at du i de to første ukene spiser mye og god mat med rene proteinkilder, mye kokte grønnsaker og mye fett for å hjelpe kroppen i gang med fettforbrenningen :)
Nå har jeg holdt meg under 20 g karbo, ca kroppsvekt i protein og ca 70 % fett. Vekta gikk ned 3 kg på 2 uker for deretter å gå opp igjen!!!
Er fortsatt veldig usikker på dette med kalorier. Noen sier telle andre sier ikke. Ligger mellom 13-1700 kcal og trener ikke. Har føøte og CC i maten og begynner å lure på om jeg må kutte ut melkeprodukter og...
Lest noen bøker og skjønner ikke hvorfor vekta ikke raser.
Hvor lenge har du holdt på? Det tar tid for kroppen å omstille seg så du bør gi dette minst 6 uker før du begynner å endre på noe, ihvertfall dersom du er sikker på at du spiser "riktig".
Helt enig med lillemy - tror du må smøre deg med litt mer tålmodighet her! Her på forumet er hovedregelen at man ikke trenger telle kalorier i utgangspunktet. Går man derimot ikke ned noenting med reell overvekt etter 2-3 mnd på lavkarbomat, bør man gå gjennom partystopperene (se egne tråder). Aller sist kan det lønne seg og prøve og redusere porsjonene. Ikke gjør dette FØRST og ikke gjør det for tidlig, noen kropper er tregere i oppfatningen enn andre ;)
Ta med at det kan hende du spiser for lite kalorier når du er nede i 1300... mange damer her inne spiser opp i mot 3000 og går fint ned i vekt, dessverre er det ikke slik at en regel gjelder for alle, man må prøve seg litt fram selv for å finne ut hvordan DIN kropp fungerer :)
Gi nå ihvertfall ikke opp, jeg har spist lavkarbo i snart 2 år, gikk ned 9 kilo på spisdegslankmat, men har ellers nada vektnedgang. Faktisk har jeg gått opp litt selv om jeg har spist riktig. Nå er jeg syk for tiden, og infeksjoner/betennelse i kroppen sammen med autoimmun sykdom kan ha skylda for dette. Jeg er dog så bra i chrons-magen min at det er uaktuelt og ikke spise lavkarbo resten av livet, så får løsningen på vekta kommer etterhvert :)
Dere er så snille og hjelpsomme! Liker meg her inne :D
Mener jeg spiser rett ja så må vel bare smøre meg med tålmodighet. Å gi opp er ikke ett tema. Om så mange andre har fått dette til og utifra alt jeg nå har lest er dette det eneste kostholdet som er rett.
2,5 år og 30 kg er gått siden jeg startet denne tråden og nå vil jeg bare innom for å takke. Spesielt vil jeg takke Nethus, men også alle dere andre. Jeg var helt grønn, men hadde troa og det gikk!
Bare hyggelig og tusen takk.
Husker hvor viktig det var for meg å se at andre kunne. Det var ett håp. Nå er ønsket mitt å vise andre som ikke helt har trua at det går og håper andre kan dra nytte av det :)
Tusen takk! Ja prøver å finne på noe helt nytt som jeg aldri har sett før, men det blir så klart andres innimellom, men da krediteres de i teksten :)
Så gøy du likte den. Del gjerne med dine venner og lik gjerne siden på facebook :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.