< Tilbake til oversikten

Jannikes nydelige gulrotkake

Jannik16 sa for siden:

[CENTER]Med massevis av bilder:

jannikej.blogg.no/?c=1306441962
[/CENTER]

I det siste har eg dreve og eksperimentert med lavkarbo-kake og det er derfor med glede og stolthet eg no kan presentere:
[CENTER]JANNIKE`S NYDELIGE GULROTKAKE![/CENTER]
[CENTER]3 Egg.
250 g sukrinmelis.
1 dl rapsolje.
1,5 ts natron.
1,5 ts kanel.
1,5 ts bakepulver.
1,5 ts vaniljepulver.
150 g malte mandlar.
250 g reve gulrot.[/CENTER]
[CENTER] [/CENTER]
[CENTER]Glasur:
200 g kremost.
150 g sukrinmelis.
2 ts vaniljepulver.
Safta av 1/2 lime.[/CENTER]
[CENTER]Ps! Både vaniljepulver og sukrinmelis får du kjøpt på helsekost![/CENTER]
[CENTER]

Start med å mal mandlar (mandelmjøl er å få kjøpt på helsekost, men til heile 80 kr for ein liten pose so skal no eg jammen meg ta meg tida og arbeidet til å male dissa mandlane).[/CENTER]
[CENTER]

Rasp gulrot på den fine sida av raspa.[/CENTER]
[CENTER]Visp egg og sukrinmelis til eggedosis
Bland alt det tørre i ei skål og ha det i eggedosisen saman med olje.[/CENTER]
[CENTER]Tilsett revet gulrot.
Hell kakerøra i ei smurt rund form (24 cm).
Steik kaka midt i ovnen ved 170 grader i ca 50 minutt.
Avkjøl kaka i forma og fordel glasuren utover kaka.[/CENTER]
[CENTER]Glasuren lagar du berre ved å piske alle ingrediensane til ein jevn glasur!

VIRKELI NYDELIG OG BØR PRØVAST!:p
[/CENTER]

Huldr sa for siden:

Så kjempegod ut! :ja:

Jeg har lagd gulrotmuffins tidligere med valnøtter og mandler, og nesten lik krem, bare med smør i stedet for ost pga intoleranse (altså smørkrem, da :p). Vanedannende!

Så fin blogg du har forresten, ble i godt humør av den :)

Jannik16 sa for siden:

Tusen takk for det :) ja prøva å ha ein positiv blogg, kjekt å høyre at d funka :D

kan du leggje ut oppskrift på dei muffinsane eller?

Huldr sa for siden:

Øh ... hehe, jeg husker faktisk ikke helt hvordan jeg gjorde det :rodme:. Skulle vel legge inn oppskrift her, men det ble ikke noe av da jeg fant ut at jeg måtte slutte å bake dem, for jeg klarte ikke la dem ligge i fryseren ...

Men jeg tok utgangspunkt i Nilles Nutty Cheese Muffins (her er min variant fra tidligere, med sjokolade), og så hadde jeg i kanel, og muligens ingefær også? Og et par revne gulrøtter. Jeg brukte rårørsukker, men ganske lite (se oppskriften med sjokolade). De blir ganske kompakte og ikke så søte, jeg tror din er mer "ordentlig" gulrotkake :) Skal prøve den en gang!

Men med smørkrem på ble mine også søte og gode. Jeg bare slumpa her også, men det var i alle fall usaltet smør, sukrinmelis, vanilje og limesaft. Rørte smør og sukrin hvitt og kremaktig før jeg tok oppi limesafta :)

Foksy sa for siden:

Denne står i ovnen nå :)
Brukte 150 g sukrinmelis, og en ts flytende natreen, da det er så mange som påpeker "kald" smak av sukrin. Det lukter iaf veeeeldig godt :D

Dette må være en slager på pms-godtesykedager :p

Kommer tilbake med smaks"anmeldelse" i morgen.

Foksy sa for siden:

Glemte visst helt av anmeldelsen...var for opptatt av å spise deilig kake :sikle:
:p

Den var veldig god!! Forsvant på 3 dager, spist av nesten bare meg :o

TrineJo sa for siden:

Du brukte 150 g sukrinmelis i glasuren? Jeg skal bake til sommerfest med jobben på fredag, og tenkte at jeg ville lage noe jeg også kan spise, så jeg skal prøve meg på denne :-)

Foksy sa for siden:

Nå husker jeg ikke heeelt, men tror det var slik at jeg brukte 150g sukrinmelis i selve kaka, resten flytende Natreen...også bytta jeg ut kremen med kremost- og smørkrem i stedet, og hadde oppi vaniljepulver og smakte til med sukrin. Tror det er oppskrift på den kremen i oppskriften til gulrotkakemuffins eller noe... Tenkte jeg skulle øke fettprosenten ytterligere serru :p

Foksy sa for siden:

Glemte en veldig viktig ting!
IKKE avkjøl kaken i formen, den må avkjøles på rist, som alle andre kaker. Jeg glemte helt å tenke rasjonelt, og gjorde som det sto over her. Det resulterte i at jeg måtte skrape av en god del rå kake i bunnen etterpå...

Charlott sa for siden:

Akkurat lagd og prøvespist - kan anbefales! :D

Jeg brukte 4 ss med tagatesse samt noen dråper stevia i stedet for sukrin, det fungerte helt utmerket! :sikle:

Fancy sa for siden:

Hvordan blir disse i muffinsformer? Noen formeninger om det? Hvor lenge de må stå, etc.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.