< Tilbake til oversikten

Smashkake

Mellon sa for siden:

Fikk denne av en venninne, tenkte den jo kunne lage lavkarbo. Har ikke testet selv enda de men, sånn tenker jeg meg den på lavkarbo:

Ingredienser:

4 eggehviter
3 dl sukker (2 dl sukrin kanskje, føler ikke en trenger så mye sukker når det blir lavkarbo)
40 ritz kjeks (bytte med 100- 150 g baconcrisp)
3 dl fløte
5 dl vaniljekrem (lavkarboversjon selvsagt)

1 pose smash-sjokolade (eller 2), gjerne Smash minis, ettersom disse er fine å ha hele på toppen av kaken! (skipper dette)

Glasur :
4 eggeplommer
3 ss sukker (3 ss sukrin)
60 g meierismør
200 g mørk kokesjokolade

Framgangsmåte:
Sett stekeovnen på 175 grader.

Ha kjeks i en pose og knus de litt med et kjevle.
Pisk eggehvitene litt og tilsett sukkeret. Pisk videre til stiv marengs. Ha de knuste kjeksene i marengsen.
Kle en langpanne med et bakepapir. Bre røren utover formen, men ikke la den dekke hele formen ca. 3/4.
Stek bunnen i ca. 15 minutter. Avkjøl bunnen helt før du pynter den.

Glasur :
Eggeplomme, sukker og margarin smeltes forsiktig sammen under omrøring. Ha deretter i sjokoladen og rør til en jevn og fin glasur.
Ha sjokoladeglasur over hele kaken. Del den i 2. Ha vaniljekremen på den ene halvdelen, legg den andre delen av kakebunnen oppå. Ha pisket krem på toppen, og pynt med Smash minis (eller knuste smash). Kan godt ha litt smash i vaniljekremen også, men da blir de raskt myke. Kaken bør pyntes samme dag som den serveres.

Har ikke endret på fremgangsmåten noe, men tenker å skipe smashen til pynt, eventuelt bruke en baconcrisp og sjokoladeblanding

Kristin_B sa for siden:

Og hvordan ble så denne?? :spent:

Antoinette6 sa for siden:

Ja, hvordan ble så denne ???

Mellon sa for siden:

Har ikke fått tid til å lage den desverre, ble en hektisk helg. Skal ta det til uka, da blir det langhelg fra torsdag av. :D

Kristin_B sa for siden:

Abonnerer på tråden så lenge jeg, så gleder jeg meg til å høre tilbakemelding fra deg! :spent:

torilirene sa for siden:

Det var jeg som "fant opp" oppskriften til denne smash-kaken ;-) Den har jammen blitt berømt siden den ble lagt ut på vg.no! Det var opprinnelig oppskriften til en snickers-kake. (men pga allergi i familien byttet jeg ut alt med nøtter) For å gjøre den til lavkarbo, er det vel enklest og best å bytte ritz-kjeksen med peanøtter og /eller mandler. Og bytt ut smash og kokesjokolade med 70% sjokolade! Og ellers bytte ut sukker med sukrin, og lavkarbo vaniljekrem som du skriver!

Hilsen smash-kake-Toril!

Mellon sa for siden:

Ok, da har jeg teste, har lagt ut bilder i bloggen min (link under i signaturen)

Ingredienser:

4 eggehviter
2 dl sukrin/ sukrinmelis
100 g baconcrisp
50 gram mandelmel
3 dl fløte
5 dl vaniljekrem (lavkarboversjon selvsagt)

Glasur :
4 eggeplommer
2 ss sukrin
60 g smør
200 g mørk 70 % kokesjokolade (kan selvsagt bruke sukkerfri her, men det hadde jeg ikke)

Framgangsmåte:
Jeg knuste baconcrispen i en pose med en kjevle og blandet det med mandelmelet. Pisket eggehviten stiv, og hadde i sukrinmelis. Stekte i ovnen, først på 175 grader i 15 min, så 10 min på 200 grader, slet litt med å få til den merengsen. Bunnen ble mer seig en sprø, skulle kanskje stekt lenger. Tror også jeg ville tilsatt 1/2- 1 ts salt og knust baconcrispen helt.

Lagde så misslykket vaniljekrem av:

2 eggeplommer
3 dl fløte
2 ts sukrin
2 ts vaniljefrø
2 ts JBK

Varmer opp fløten og hadde i de øvrige ingridiensene. Slo av varmen da jeg hadde i plommene, for at de ikke skulle skille seg. Ble sånn helt ok, men ikke perfekt. Laget den av oppskriften i den rødrutete kokeboken

Laget så sjokoladekremen, nå som den har hvert i kjøleskapet noen timer, var den dritgod- det beste jeg har laget lavkarbo. Fast kremlag i kaka, masse sjokolade smak- nam. Varmet opp smøret og hadde i sukrin og eggeplommer. Rørte hele tiden så det ikke skulle skille seg. Ble kornetet i konsistensen i gryta, men etter å ha hvert i kjleskapet er den helt fin

Så laget jeg opp kaken som det står beskrevet, først en halv bunn, masse sjokoladekrem og vaniljekrem, så den andre bunnen, og sjokoladekrem og til slutt vanlig krem

Kaken er sånn passe god, savner mer saltsmak, tenkte også på om det kunne lages bunn av peanøtter, er ikke så flink på marengsbunn. Sjokoladefyllet er himmelsk, men mektig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.