jenta26 sa for siden:
hei, kunne ikke finne i boken hvor mange karbo en minimum bør ha hver dag, noen som vet? kan en ha 8 gram karbo liksom eller må en ha 15?
jenta26 sa for siden:
hei, kunne ikke finne i boken hvor mange karbo en minimum bør ha hver dag, noen som vet? kan en ha 8 gram karbo liksom eller må en ha 15?
Gerd sa for siden:
I boka står det max 15 for kvinner og 20 for menn.
og ev. øke etter 4 uker.
De fleste ligger på mellom 15/20. da mesteparten er fra grønnsaker ( da får vi vitaminer, mineraler og enzymer som kroppen trenger for å forbrenne og fungere optimalt)
Fjasnissen sa for siden:
Det er vel ikke noe minimumstall som er oppgitt i boka.... men det du bør prøve å gjøre er å få i deg rundt 15 gram daglig, hvor mesteparten kommer fra grønnsaker.
Charlott sa for siden:
Skulle det være en dag i ny og ne du ikke kommer opp i ca 15 karber, er ikke det noen krise. Men, de fleste dagene bør du få i deg såpass ja :)
jenta26 sa for siden:
jeg spiser mye røkt laks, egg, nøtter, ost, bacon, tomat, agurk, vanlig grønn salat, kylling, men tror nok jeg er mer på 10 gram enn 15
Paris sa for siden:
jeg også . sliter med å komme opp i 15
jenta26 sa for siden:
fint vi er flere, men jeg føler formen er bra da
Regret sa for siden:
Det er da vel ingen hensikt med å presse seg opp mot 15g? Det er bare maksgrensa og man burde jo egentlig ikke ligge å sveve der oppe når du kunne ha ligget tryggere på et lavere gram? Altså, du spiser når du er sulten og så mye du vil, men havner du bare på 6g karbo om dagen for eksempel så holder det! Du skal ikke spise deg stappmett heller. Alt fra 0-15/20g er helt ok for de på ketolyse! men selvsagt bør du spise så du ikke havner på 0g da :p
jenta26 sa for siden:
åh det var veldig godt å høre:)
Charlott sa for siden:
Hva med blomkål? Som mos er det knallgodt! Eller smørdampet brokkoli? Fløtegratinert sellerirot? :D Finnes masse gode grønnsaker som er knall på ketolyse :D
Trj sa for siden:
Jeg opplevde bedre vektnedgang når jeg lå rundt 15 g karbohydrater enn når jeg trodde jeg var "flink pike" og presset karbotallet ned... Dager uten gode grønnsaker er dårlige nedgangsdager for meg. :)
Videre signerer jeg Charlott over. De nevnte grønnsakene gjør susen !
Regret sa for siden:
Sånn er det for meg også, men jeg presser meg ikke opp dit så jeg blir stappmett BARE fordi jeg "må" opp til 15g heller, det virker mot sin hensikt.
jenta26 sa for siden:
kan man bare koke fløte også ha oppi selleristenger? da jeg ikke har noe stekovn
Trj sa for siden:
For meg er det ikke snakk om å presse seg og å bli stappmett, men mer i sammensetningen av måltidet. Mer grønnsaker på bekostning av proteiner, noe som jeg har hatt lett for å få i overkant av. Jeg sitter ikke å finteller karboer på slutten av dagen og ser at jeg "mangler" karbogram. Trolig sitter det spikret i hode og fingre hvor mye jeg sånn ca bør ha. :)
Charlott sa for siden:
Prøv da vel? Kanskje litt smøreost oppi også, gjør det tykkere og gir mer smak :D
Event koke den i fløte og så mose det?
Regret sa for siden:
Hørtes da veldig fornuftig ut :) Når karbene kommer fra grønnsaker så tror jeg ikke det gjør noe å gå over grensa, særlig ikke når det gir resultater! Dessuten inneholder grønnsaker mye væske, så det er jo i grunn bare bra! Kan jeg spørre hvor mye du går ned på ei effektiv uke på denne måten? Jeg skal justere kostholdsplanen min nå så jeg er å snuser litt rundt etter løsninger, kanskje mer grønnsaker er tingen :)
Trj sa for siden:
Nå går det selvsagt saktere, jeg er omtrent i det jeg selv definerer som idealvekt. Men har hatt opp mot 1,2 kg i nedgang på ei uke. Spis grønnsaker tilsvarende rundt 15 karber, så lite som mulig av tullemat (kunstig søtning, Atkinsbarer), forsiktig med brøderstatninger osv. Jeg mener selv at jeg reduserte ostespisinga etter de første ukene. Nå spiser jeg kanskje det to - tre ganger i uka. Jeg har hele tida spist bringebær med CF eller seterrømme ca tre ganger i uka (noen ganger mer). Jeg synes seterrømme/CF metter mer enn fløte, og har derfor jevnt over brukt det i stedet. Drikke, drikke, drikke vann. (Har tillatt meg opptil 2 flasker hvitvin/rosé i uka :cool:). Brokkoli er undervurdert ! Det er min nye potet. Vært obs på mengdene tomat og løk, men brukt det hele tida. Nå lar jeg det flyte litt når det gjelder disse grønnsakene. Jeg har dessuten ikke skeia ut med høykarbo en eneste gang i matveien. Men, som sagt drukket vin. Det handler jo å også om å leve og kose seg litt, men samtidig holde stø kurs. Jeg postulerer at det er bedre å skeie ut med vin (med lite restsukker/karbovennlig) enn med høykarbomat. :D
jenta26 sa for siden:
kan jeg spørre om en liten ting, om jeg begynner få i meg vann, går jeg kanskje ned mer da? altså kutte ut pepsimax, jeg har og kjøpt meg vanndrivende tabletter på helsekost pga har veldig mye vann i kroppen, raste opp 20 kg bare i vann i 2007 pga antidepressiver.
hva er et realistisk mål for meg til 21 juni når jeg veier 74 kg og er 1,62 høy, har bursdag 22 juni så vil liksom veie meg dagen før
Trj sa for siden:
Å drikke godt med vann hjelper garantert, mener man skal drikke ca 3 l pr. dag.
Det med å sette seg et mål er greit, men det er lurt at det er realistisk. Den 19.01 satte jeg meg som mål å gå ned 13 kg til 19. mai. Det klarte jeg nesten... men det var jo et ørlite skudd i blinde fordi vektnedgang arter seg så forskjellig fra person til person. Men det gjør jo alldeles ingenting om det tar en mnd. mer ? Jeg føler meg bare så glad over alt som er vekk :)
jenta26 sa for siden:
jeg drikker så å si ingenting da. men hva tror du er realsistisk for meg frem til 21 juni å gå ned?
Trj sa for siden:
Jeg er overbevist om at du får fin nedgang ved å spise nok fett, gode grønnsaker og drikke nok vann. Jeg tør ikke å spå antal kilo...
Prøv ! :-)
jenta26 sa for siden:
sånn som nå har jeg spist en salat med kylling, ost og salat og dressing, klarte ikke alt for jeg ble stappmett, er da det jeg skal stoppe å spise, nesten halve boksen er igjen
Trj sa for siden:
Lite fett ! Hva slags dressing ?
jenta26 sa for siden:
ikke lite fett nei, er kylling marinert, norwegia ost, fetaost, egg, salat, dressing= heinz curry og mango
Trj sa for siden:
Har du marinert kyllingen selv ? Evt. vet du hva marinaden inneholder ?
Heinz curry og mango høres sukkerholdig ut. Jeg tar forbehold fordi jeg ikke kjenner den, men har du lest innholdsdeklarasjonen? Det kan lure mye skumle karber i marinader og dressinger...
Regret sa for siden:
Signerer dette!
Jeg bruker kun peppes rømmedressing eller lager selv den har lite karbo i seg, mener det var 1,5g karbo pr 100g.
jenta26 sa for siden:
nei ikke marinert den selv, kjøpte i salatdisken på meny, dressingen inneholder 20 gram karbo pr dl, og det er 2,2 dl i hele greia, men bruker ikke mye, men er i ketose så
Trj sa for siden:
Her ville jeg laget dressing sjøl: majones og seterrømme, kanskje med noen dråper sitronsaft i (evt. en porsjonspakke el. to med ekte Mills majones). Da får du sunt fett som i tillegg har proteiner og stoffer kroppen har bruk for. Og brensel til fettbålet ! Jeg ville holdt meg milevis unna ferdig-greier, der tror jeg mye av suksessfaktoren ligger...
Trj sa for siden:
Hvor mye fett er det i den dressingen ?
Regret sa for siden:
20g karbo pr dl hørtes veldig mye ut :confused: Lag selv heller, da vet du hva du putter i kroppen din!
jenta26 sa for siden:
har jo somsagt ikke i meg mye dressing og jeg er jo i ketose så går nok fint
<insert_scary_name_here> sa for siden:
Pst - forskjell på selleristenger ("vanlig" selleri) og sellerirot! Selleriroten er en knoll, ligner på kålhode. Men for all del - kan hende selleristang i fløte er godt det og ;)
jenta26 sa for siden:
tenkte å ha laksefilet til middag i morgen kveld, noen forslag til tilbehør der jeg ikke må bruke stekeovn?
Trj sa for siden:
Ketose er du vel i, men får du nok fett i deg til å holde fettforbrenningen vedlike ? Ren mat, nok fett og passe mye karber er "god" ketose...
Trj sa for siden:
Kokt brokkoli og sandefjordsmør. Deilig !
jenta26 sa for siden:
tenkte mer på stekte grønnsaker eller er det dumt, og tenkte steke i fløte.
har kuttet ut den dressingen nå, men hva dressing kan jeg heller bruke?
i dag blir det egg og bacon til frokost med majones og litt tomat, agurk osv
så blir det røkt laks, egg og bacon til lunsj
kyllingsalat med nøtter, ost, salat til middag, så blir det laksefilet og stekte grønnsaker til kvelds i fløte, tenker jeg
høres denne planen for i dag bra ut?
jenta26 sa for siden:
fant ut at jeg kan ta peppes rømmedressing da, 0,5 gram karbo pr.teskje og 1,2 gram fett pr teskje, det er nok mye bedre enn den currydressingen jeg har brukt tror jeg
Peppa Gris sa for siden:
Stektegrønnsaker er godt. Stek de i litt olje og når de er møre an du ha på smør så de blir skikkelig gode! Du kan godt ha fløte over dem om du ønsker det.
jenta26 sa for siden:
tror jeg kanskje hører på deg jeg Trj og lager den med majones og seterrømme:) så ikke at du hadde skrevet den oppskriften før i dag, men tusen takk for råd og tips:)
jenta26 sa for siden:
forslag til grønnsaker som er godt til stekt laks?
Peppa Gris sa for siden:
Brokkoli og asparges, for eksempel.
jenta26 sa for siden:
aha, tusen takk for tips:)
j0achim sa for siden:
Kan forrøvrig også nevne det at peppes sin rømme dressing inneholder seters rømme, majones, eddik, en del gressløk og en pose med "peppes sin egen komponerte krydder blanding", her ville jeg eksprimentert. taco krydder og litt vitløk pulver burde gjøre susen. nå er det mange år siden jeg jobbet på peppes men jeg kjenner noen som jobber der fremdeles så jeg kan få blandings forrholdet om noen ønsker å lage så lik kopi som mulig :)
Tenkte bare å nevne siden jeg så en som nevnte seters rømme og majones.
(holdbarhet ca 2-3 uker i kjøleskap)
Paris sa for siden:
Dette opplever jeg også! Derfor kjemper jeg litt å komme opp i kh pr dag!
Paris sa for siden:
Ja takk :D
trultemamma sa for siden:
Ja takk til oppskrift her også! :D
jenta26 sa for siden:
så joakim er det da trygt å spise litt av peppes rømmedressing?
Trj sa for siden:
Forslag til dressinger:
Rømme og majones, noen dråper sitronsaft, litt salt og pepper. Varier forholdet mellom majones og rømme alt etter hva dressingen skal brukes til. Variasjon: hakket persille, eller dill (godt til fisk og reker), eller ørlite tomatpuré, da blir den litt thousand island-aktig(NB, pass opp for mye karber i tomatpuréen, men en knivsodd går bra).
Olivenolje og eddik salt og pepper.
En "hot" olje/chili/hvitløk-dressing (Ole Martin Firestjerners middag):
Piri-piri saus
j0achim sa for siden:
Krydderet som de putter i sin dressing kan inneholde sukker, noen som blir nevnt ganske ofte at krydderblandinger har en tendens til og inneholde sukker.
Men, skal ringe å høre med blandingsforholdet i kveld :)
lucifine sa for siden:
Jaaaaaaatakk! *sikle*jenta26 sa for siden:
stemmer det at en ikke går på ketolyse hvis en ikke har i seg 15 gram karbo om dagen? jeg har tenkt å få i meg noe grønnsaker til hvert måltid, men vil ikke være fanatisk å veie grønnsakene osv, eller er det dumt av meg å ikke gjøre det?
Kitt sa for siden:
På ketolyse skal du ligge PÅ 15 karber, ikke mye over eller under!
Om du vil ligge langt under det anbefalte, må du gjerne det, men da kan du ikke si at du går på ketolyse- kuren! :)
Da er du "bare" på streng ketogen kost! Spiller jo ingen rolle hva du kaller det, da!;)
Gerd sa for siden:
Signerer :ja:
jenta26 sa for siden:
nå har jeg fått inn agurk, paprika, og tomat til frokost og lunsj og middag, og det føres lett inn på diett.no, eneste som er vanskelig er aspargesen, da jeg tenkte 30 gram. vil ikke kjøpe vekt for bare å måle den liksom om dere forstår.
med 30 gram asparges så får jeg 14,4 gram karber daglig ca
Frk Cornelia sa for siden:
hvordan fungerer de vanndrivende tablettene?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.