Hei! :) Vurderer sterkt å starte med lavkarbokost, men blir litt usikker for hvordan jeg kutter ut ris, pasta og poteter ifht mann og barn.. Vil ikke at barna skal skjønne at jeg slanker meg, og jeg har hele tiden sagt til barna at de skal spise poteter også, ikke bare kjøtt. Blir litt feil viss jeg da kutter ut potetene.. Noen som har et gått svar på hvordan jeg gjør dette? ;) Har også en sykdom som gjør at jeg ikke kan bevege meg særlig mye, men går jeg likevel ned i vekt?
Du kan vel bruke sykdommen? I og med at du ikke kan bevege deg særlig mye, er du nødt til å legge om kostholdet. Barna må spise vanlig mat, for de er jo friske og kan være i full aktivitet.
Jeg tenker at enten kan du starte på et Fedon-basert kosthold som tillatter en del matvarer med lav GI, slik at du i større grad kan spise litt fullkornpasta, naturris osv - eller så kan du rett og slett fortelle at du ikke tåler så godt potet, ris og pasta :) Rett og slett koble det til helse - og ikke vekt. Det er jo et faktum at noen tolererer mer karbohydrater enn andre i maten sin, så det burde være en gyldig forklaring :) Nå vet jeg ikke hva slags sykdom du har, men kanskje er det en som vil ha forbedring av et lavkarbokosthold også?
En vanlig potet til middagen av og til er faktisk ikke det aller verst, det går mer på mengder, chips osv.
Det finnes mange retninger innenfor lavkarbo, en fin oversikt er laget av Vegard Lysne her.
Ellers anbefaler jeg at du leser arnakristins nybegynnertråd som inneholder masse god informasjon en newbie trenger, og der får du kanskje nok info til å finne "din" måte og gjøre dette på :)
En morsom erfaring jeg har gjort når jeg har middagsgjester er at jeg koker masse spaghetti til kjøttsausen til gjestene og en stor kasserolle med grønnsaker til meg selv. Grønnsakene går alltid først... kasserollen er skrapet, mens det er mengder igjen av spaghettien :rolleyes: Gjør du endringer litt etter litt, vil du se at du kanskje ikke trenger og si så mye om maten, du kan innføre feks kokte grønnsaker til spaghettien, og se hva som skjer.
Tenk helse først - vektnedgangen blir liksom en bonus for din del ;)
Tusen takk for gode tips!! :)
Har gått på lavkarbokost i 2 uker nå, og som dere to sa så "skylder jeg på" sykdommen. Flere med lite energi og leddsmerter har blitt tilnermet friske av lavkarbomat. Litt strabasiøst her til tider med flere med ulike allergier i tillegg til min lavkarbomat, men med litt tankegang så går det bra ;)
Går kanskje ikke så fort ned i vekt, men har nå gått ned 1,5kg :D. Har da spist litt "neimat" Har og funnet ut at lavkarbo mat er midt i blinken for meg side jeg alltid har likt godt det som tidligere var neimat, bl.a rømme og majones ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.