Jeg så en oppskrift på suppe med nakkekoteletter i strimler. Den skulle koke i ca 10 min. Jeg lurer på om lengre koketid(trekketid) vil gjøre kjøttet mørere (som høyrygg i fersk suppe..) eller om det vil bli seigt? Om noen vet :)
Vet egentlig ikke, men når jeg lager koteletter pleier jeg å frese de i panna, så langtidssteke(/koke) med litt vann i ovnen etterpå. Har da med ben og fett i, og det blir en kjempegod kraft av dette som jeg pleier å fryse ned og bruke i gryter osv senere.
Syns kjøttet blir veldig fint og mørt da.
Men vil du ha hele strimler bør du ikke koke for lenge, for etter noen timer blir kjøttet sånn at det nesten løsner av seg selv. Vanskelig å forklare men det er ganske mange timer som skal til med hele koteletter.
Bruker ofte nakkekoteletter som suppekjøtt. Blir ikke seigt av lengre trekketid.(ikke fosskoke de) Trenger ikke steke kjøttet først, men det gir en finere farge på kjøttet å steke det :)
Jeg bruker å langtidskoke hele nakkekoteletter i panna med vann og fløte. Noen ganger blir de møre, andre ganger blir de seige. Jeg vet ikke hvorfor jeg får ulikt resultat fra gang til gang, men det kan kanskje ha noe med kvaliteten på kjøttet å gjøre og muligens hvor "hardt" de kokes ..?
Da har jeg notert meg lettsaltet sideflesk. Kjøper du stykker med svor og koker den med?
Har ellers ikke noe imot at kjøttet detter fra hverandre i en suppe, og å steke strimler først for finere farge har jeg også lagt meg på minne.
Det er greit å kunne variere litt :ja:
Cyan, jeg har også noen ting jeg mener jeg gjør på akkurat samme måte - med ganske forskjellig resultat. Så råvarene er ikke uten betydning, men noen ting er vanskelig å bedømme før etterpå synes jeg :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.