< Tilbake til oversikten

For mye egg?

mmi005 sa for siden:

Jeg har nettopp begynt på lavkarbo, og får mye pes fra foreldrene mine (som begge er leger) på at jeg spiser for mye egg. Jeg spiser 1-2 egg om dagen på denne dietten, noe de mener ikke er sunt i det hele tatt, fordi det er farlig for kolesterolet. Kan noen svare meg på om dette er påvist? Hvor mye egg skal jeg i så fall spise? VELDIG FORVIRRET! :(

Gracella sa for siden:

Egg er frikjent som kolesteroløkende mat for lenge siden, men gamle vaner henger igjen. Du kan spise så mange egg du har lyst til, det begrenser seg vel selv

ThereseA sa for siden:

Siden dine foreldre er leger kan det være en god idè å vise dem vitenskaplig begrunnelse for dette valget du har tatt.
Her vil du finne mye info.

Lykketil:)

mmi005 sa for siden:

Tusen takk for svar! Dette skal jeg fortelle dem :)

ThereseA sa for siden:

Det er og flere leger som spiser lavkarbo.. Dette er Thomas Geisner og HER finner du Espen Rostup

Carisma sa for siden:

Ikke for å disse foreldrene dine, men det er jo litt skremmende for legestanden at så mange av dem ikke få rmed seg at egg ble friskmeldt for ti å rsiden? :eek:

mmi005 sa for siden:

La oss si det sånn at de er voldsomt gammeldagse, og har på en måte dannet sine egne synspunkter opp gjennom årene. Synspunkter som ikke endres av forskning, hehe. Men JEG fikk i alle fall klart opp i det jeg lurte på! :)

BitTorres sa for siden:

Egg er noe av det sunneste du kan trykke i deg, spesielt de økologiske, som har en fin balanse mellom de umettede fettsyrene. Det har ingenting å si for kolesterolet ditt (som forøvrig heller ikke er noe å tenke på) da kroppen selv lager det du ikke får gjennom maten.
Du kan trygt spise dine egg hver dag, jeg har i perioder et inntak på 4-6 per dag.

Dolsi sa for siden:

:p Bløtkokt egg med meierismør på skjeia, det skal jeg unne meg til lunsj i dag

kamp sa for siden:

Les en av bøkene til uffe ravnskog eller "det store kolesterol bedraget" så blir du ikke redd for egg lenger;)

Therese_M sa for siden:

Hvorfor akkurat de økologiske?

BitTorres sa for siden:

Først og fremst er de lagt av høner som spiser naturlig for, de har det bedre og legger derfor egg med høyere og riktigere verdier av vitaminer, mineraler og først og fremst fett og kolesterol. Dessutenn smaker de så mye bedre. Som sagt spiser jeg veldig mye egg, pluss smør, fløte, rømme, andre amimalske fettkilder, mye ribbe m.m.

Hvordan ser så mitt kolesterol ut etter 2 år?
Du kan selv sjekke det ut, jeg fikk prøvene mine tilbake idag, de finnes på lenabeatrice.net/mat-og-helse/kolesterol/morten-har-fatt-svar-pa-blodpr%C3%B8vene/

Therese_M sa for siden:

Har du noen kilder på dette?
Av det jeg vet, så spiser økologiske høner stort sett det samme som konvensjonelle, bare med unntak av industrielle aminosyrer. I konvensjonell produksjon kan en tilsette industrielt framstilte aminosyrer for å dekke hønas behov for aminosyrer. I økologisk produksjon er ikke dette tillatt. Fôret til økologiske høner er selvfølgelig økologisk, men fins det noe bevis på at det økologiske fôret inneholder større andel næringsstoffer som høna drar nytte av til eggproduksjonen?

Og hvorfor har de det bedre enn konvensjonelle høner? Det er et faktum at dødeligheten er høyere i en økologisk eggproduksjon enn i en konvensjonell (NFLs effektivitetskontroll, 2002-2005). Dødeligheten blant eggleggende høns ved 71 ukers alder er 10% for økologiske og 4% for burhøns (NFL).

Jeg er helt enig i at høner som har det bra og lever et liv med lite stress, også legger egg av en ernæringsmessig høyere kvalitet. Men dessverre er det ingen direkte sammenheng mellom det å leve økologisk og god dyrevelferd.

Livsglede sa for siden:

Egg er sunt, egg er godt og egg er super mat for oss som tåler det og lever lavkarbo. Jeg spiser ofte 2-3 kokte egg med meierismør til frokost + eggemelk av smør/cocosa + eggeplommer til lunsj eller mellommåltid:) Her i huset går det 60 egg i uka det er til baking og spising naturell.

Eggedosis med sukrin og 5 gr revet sukkerfri sjokolade oppå er himmelsk godt når suget tar en og en er veldig fysen, metter utrolig mye.

BitTorres sa for siden:

Jeg så nylig et program på TV om det, men jeg finner ingen link til programmet. Jeg skal lete litt rundt og finne linker der du kan finne bevis for dette.
Når jeg sier økologisk, så er det naturligvis feil måte. Jeg lever på landet, og vi kjøper egg fra høner som løper rundt ute og hakker marka og som har et stort område å boltre seg på med eng og skog. De legger færre egg, men de har en helt annen smak og konsistens og farge. Når vi laget sukkerbrød av dem (før vi begynte på lavkarbo) ble sukkerbrødet helt gult :) Det er dette jeg mener med økologisk. Disse hønene er det så å si ingen dødelighet på, bortsett fra vanlig død med alderen.
Økologiske egg i butikken har en langt bedre smak enn de andre,vanlige, men jeg står ikke inne for kvaliteten til livet til disse hønene.

Therese_M sa for siden:

Det du forteller om er akkurat slik det økologiske burde være :) Økologisk i butikk-standard betyr bl.a. lavere dyretetthet pr areal og muligheten til å gå ute noen timer av døgnet, men de har ikke muligheten til å gå utendørs hele livet. Nå høres det sikkert ut som om jeg er helt i mot økologisk produksjon, men det er jeg ikke. Jeg syntes bare det er viktig at man husker på at selv om det står "økologisk" på noe, så er ikke et ensbetydende med at dyret har hatt det bedre enn andre dyr. Dette gjelder for alle landbruksproduktene. Tenk om vi alle hadde hatt muligheten til å ha noen høner gående hjemme og legge de eggene vi trenger. Så hadde vi visst nøyaktig hvor eggene kom fra, og at dyrene hadde det godt :D

Zillah sa for siden:

Å, som eg skulle ønske at eg kunne ete slike naturlege egg :) Eg har alltid drøymd om å halde høns. Ei veninne av meg hadde det da vi var små. Fine, flotte hønene!!!

Men det lar seg ikkje gjere i borettslaget vårt, dessverre.

Carisma sa for siden:

Nja, jeg veit ikke jeg... Vi hadde høner da jeg vokste opp, som gikk fritt ut og inn i inngjerding. De måtte vi avlive pga stress, fordi reven lusket rundt gjerdet døgnet rundt... :rolleyes:

Therese_M sa for siden:

Selvfølgelig i områder hvor man ikke har stort rovdyrpress eller hunder og katter som lusker rundt gjerdene :rolleyes:

Zincite sa for siden:

Jeg har også lest at det er mere omega3 i økologiske egg. Det jeg fant i farten var dette:

Og så var en norsk forsker, Anne Haug, ute i media for en stund siden og sa noe om bedret forhold mellom omega3 og omega6 i kyllingkjøtt ved rett kost. Her er en artikkel om matproduksjon og fettsyrer.

HenrikBooe sa for siden:

Jeg tror jeg spiser rundt 2-9 egg hver dag. Haha :D

wevi sa for siden:

Jeg har fått meg 7 hønekyllinger som rusler rundt i hagen her. Gleder meg masse masse til de begynner å legge egg! De spiser alt mulig, blant annet krabber og mais. :)

Yonah sa for siden:

Så gøy wevi! Vi har også høns, 13 høner og en stolt hane. Høns er utrolig gøy og fascinerende. Våre spiser også alt mulig og forsyner oss ned ca 10 egg om dagen, alle med oransje plomme.

Klara sa for siden:

Jeg har også lagt merke til at de butikkjøpte, økologiske eggene har større plomme. Svigerfar ser alltid misunnelig på våre økologiske til søndagsfrokosten på hytta :D

wevi sa for siden:

hehe, ja det er skikkelig koselig med høner. :) jeg ble så overraska over så forskjellig personlighet de har. :D Alle er forskjellig. Å nå har jeg gitt dem navn etter damerne i slekta mi.. ;) Jeg kommer nok ikke til å klare å koke hønsefrikasse når den tid kommer..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.