< Tilbake til oversikten

En bunad-gåte

Photobscura sa for siden:

Ja, nå har jeg som aldri har hatt lyst på bunad fått meg en. Det vil si, gammeltanta mi sin gamle dukka plutselig opp igjen da moren min rydda i skap nå mens jeg har vært på besøk, og morsomt nok er jeg den eneste i familien som er slank nok til å få den på meg. :p Den er ganske slitt, mangler en del perler i broderiet, og må i hvert fall renses før eventuelt bruk. Ellers følger det med rød kyse med perlebroderier, og et hvitt forkle med litt mønster nederst som matcher blusa.
Men da er spørsmålet, hva slags bunad er dette? Ingen av oss her hjemme vet. Det vi derimot vet er at den nok er sydd en gang mellom 1930-1940, gammeltante var fra Engerdal i Hedmark, og ellers har ingen på den sida noe slekt utenfor Østerdalen som vi vet om.

Så får jeg bare beklage billedkvaliteten, det er tatt med mobilkameraet, og sendt til meg selv på epost, og dermed forminsket noe ...

EDIT: Nytt og bedre bilde av bunaden, samt detalj fra forkledet og kysa!

Zincite sa for siden:

Det ligner veldig på en hardangerbunad. På den tiden var det mange varianter de kalte nasjonal, som var varianter av hordalandsdrakter. Den er mere åpen foran enn hardangerbunaden er. Men det jeg ser på bildet er et "hakk" i livet som er typisk. Voss er mere åpen, men har ikke "hakket".
Hardanger har kyse til jenter, men jeg tror nok at det ble brukt til litt eldre ugifte en stund også.
Hardanger og nasjonal har hvitt linforkle (til fest), vanligvis med hardangersøm i nedkant, som ligner sømmen på skjorta.
[font=Comic Sans MS][/font]
Sitter på mer kunnskap om kvinnhersdrakt, men festvarianten blir ofte forvekslet med hardangerbunad - derfor har jeg litt kjennskap til den også :)

monja sa for siden:

Jeg og synes det ligner på en Hardangerbunad av noe slag.

Ja, det er liksom Hardanger/Voss vi har vært inne på her også, men samtidig klødd oss litt i hodet over det, ettersom det ikke finnes noen fra den delen av landet i slekta til morfar og hans familie (bunaden er søstra hans sin). Men mamma mente kanskje det ikke var så strengt på den tiden, og at man i grunn sydde den man syntes var fin uten at det hadde så mye å si hvor den var fra, uten at vi vet om dette er sant, da. Hun har sydd den selv, forresten! :D
Jeg kommer uansett til å ta den med til Husfliden i Oslo for å finne ut mer om den, og om det kan fikses det som mangler av perler, ikke minst er beltet en smuuuule trangt, eller, det går an å stå i, men ikke særlig mye annet. :p

Jaggu! Den er kjempelik!

Kan forresten si at den ikke har noen broderier nederst. Den har bare et fløyelsbånd.
Mamma sa forresten nå at både blusa og forkledet har hardangersøm ..! Så da har vi kanskje knekt koden?
Med det "strenge bunadspolitiet" vi har i dag, spørs det vel om jeg "får lov" til å gå i den. :p

Zincite sa for siden:

Det er flere steder i Hardanger de hadda fløyelsbånd nede på stakken. Heimen er også et godt sted å spørre i forhold til bunad, sa hun med lang fartstid i BUL...

Zincite sa for siden:

Og her er en typisk lue/kyse for jenter til hardangerbunad :)

Ja, stemmer! Takk for tips!

Yes! Bortsett fra det hvite så er den helt lik. Samme med hardangersømmene på forkledet. Det er nok liten tvil.
Vi ble nå enige om at ettersom halve slekta på min farsside delte seg opp fra Orkanger og dro til Bergen for noen hundre år siden, så har jeg hardangerbunadsretten på min side, om jeg skulle finne på å bruke den en dag. :p

Sanney sa for siden:

det såkalte bunadspolitiet sier at det ikke er noen lov som sier at du må tilhøre plassen bunaden kommer fra. er mer en greie om at det skal være sånn på folkemunne. men det er fullt lov å ha en bunad fordi du syns den er finest.

Nå blir jeg sikkert halshugd, men jeg synes egentlig ikke bunad er så fint ... :flau:. Men det er meg, da. Men om noe, så synes jeg denne er mye finere enn alternativene jeg ville hatt om jeg skulle valgt lokalt. Både Hedmarks-, Østerdals- og Marie Åen-bunaden som er vanligst her, synes jeg er ganske kjedelige ... Oslodrakta skal jeg ikke begynne å snakke om en gang. Håper virkelig ikke noen tar seg nær av dette, for jeg har skjønt det er sterke følelser når det kommer til sånt noe. Men jeg har ikke noe i mot bunader, altså. Nå har jeg jo liksom til og med en selv. Hadde jeg aldri trodd! :D

Sanney sa for siden:

skulle jeg valgt etter slekt kunne jeg hatt fra nordland, rogaland, vestfold og jeg tror oldemor kom fra hedmark :p
men jeg valgte vestfoldbunaden da jeg er født her og jeg syns den er helt grei og enkel. det er en del grelle bunader der ute, selv om noen er veldig fine :p

Dolly sa for siden:

Det er en vanlig hardanherbunad... Sånn har jeg og.. Voss tror jeg har grønt på vesten

Ja, det var det vi kom fram til til slutt! :)

Veggpryd sa for siden:

Halshugger Photo :p Neida, bare tuller.

Så fin bunad! Nå ble jeg en smule misunnelig, for jeg vil også ha bunad! Synes det er et vakkert plagg. :)

Løvetann sa for siden:

Gratulerer med bunad! Så heldig du er som arver bunad, jeg synes de gamle bunadene er mer individuelle og har mye mer sjel enn de nye …

Her er det bilde av en Hardangerbunad som jeg tror ligner din.

Digitalt museum skriver her bl.a.: Hardangerbunaden er den første drakten som ble brukt som nasjonaldrakt. Den ble også kalt "Nasjonalen". Den var i bruk på slutten av 1800-tallet til innover på 1900-tallet over store deler av landet.

Og så er det jo fritt fram for litt individuelle variasjoner, se f.eks. "Pimp bunaden din" - nå kan du f.eks. få kjøpt snørestøvletter hvis du ikke liker bunadsko.

Ah, så kult! Takk for interessant input! Den var ganske lik, men jeg har mer sånn "selburose"-aktig perlebroderi på forstykket. Og apropos pimping, så lurer jo jeg litt på om det er andre farger enn hvit bluse man kan gå med ...? :o

Det som er litt kjedelig med bunaden er at den tross at den er så gammel og har holdt seg greit, har mistet en del perler i broderiene, men det skal vel gå an å fikse. Heldigvis kan jeg sy! :)

Løvetann sa for siden:

Hvis du kommer på de kanter av landet, finnes det en samling bringekluter du kan se på - omtalt (og noen av dem er avbildet) HER.

Løvetann sa for siden:

Bildesøk på Google på "bringeklut + Hardanger" - masse varianter med Selburoser.

:-)

Hehe. Ja, det er jo bare flaks for min del, ettersom ingen andre får den på seg, og ingen har vel en gang ofret denne bunaden en tanke på tjue år ...

aslaug sa for siden:

Litt morsomt at du nevner ordet "nasjonal", det var lenge siden jeg har hørt! Jeg er født og oppvokst på et industristed i Hardanger og vi fikk "nasjonal" helt fra vi var små! Tror jeg kalte bunad for "nasjonal" til jeg var voksen.:D:D

Zincite sa for siden:

Med perla brystduk og belte så hører det vanligvis hvit skjorte til i Hardanger. Vanligvis også hvitt forkle, men jeg tror du kanskje kan bruke et ganske mørkt silkeforkle til.
Jeg har en sort ulltrøye (laskatrøye) jeg kan ta utenpå. Vil tro det er mulig også til hardangerbunad, men det blir ganske varmt :)

Zincite sa for siden:

Jeg syntes det var veldig merkelig at besto kalte det nasjonal. Jeg hadde jo kvinnhersdrakt eller hardangerbunad hele barndommen...
Det var forskjellige liv i forskjellige størrelser som gikk på rundgang i familien, og mor passet til med stakk og skjorter og forklær og belter etter hvert som vi vokste.

Bøtt sa for siden:

Bunad er jo så fint:heia:Jeg elsker min blå rogalands bunad:D.
Så er det jo så greit slippe å stresse etter klær ,kjole å ha på seg i dåp,konfirmasjoner,17mai osv.

Ja, nå har jeg lest meg litt opp i mellomtida! Og så glemte jeg å nevne at den er såpass åpen foran fordi bakdelen på knappene som holder bringekluten på plass øverst har ramlet av.
Nå blir det jo enklere å tidsfeste den også, ettersom den har kyse og perlebelte, i følge det jeg har lest til nå, så var det perlebånd for ugifte kvinner, sølvbelte for gifte. Kyse for ugifte kvinner, hårbånd for de litt yngre, og skaut for de som var gift, tradisjonelt sett, i hvert fall. Jeg skal ringe moren min i morgen og spørre om hun kan sjekke i bygdeboka når gammeltanta mi gifta seg, da tror jeg at vi kan nagle alderen på bunaden ganske presist! Skal også innom Heimen eller Husfliden i morgen, og forhøre meg litt om nye perler for å reparere bryststykket litt, og om det er mulig å forlenge ermene i blusa, som er med hardangersøm forresten.
Jeg har sett på sånne lasketrøyer, og den som i hvert fall ser ut til å høre til hardangerbunaden må jeg si at ikke falt helt i smak, men så liker jeg også figurnære klær, da. Hadde vært ok å sy denne som visstnok er en hedmarks/sørøsterdalsvariant.

babydoll sa for siden:

Det er nok en Hardangerbunad ja, men det som er litt annerledes er beltet. Det varierer litt rundtom i fjorden; sørfjorden har perlebelter med innslag av blått, mens midt i Hardanger har de slike som Mette Marit har på bildet. Gull-beltet er det dog bare gifte som har, ugifte har brodert.

Forøvrig har jeg i alle mine år i Hardanger aldri sett en Hardangerbunad med annen enn den hvite stivede skjorta og hvitt forkle.

Nei, jeg får vel bare bite det i meg, og gå med hvit skjorte. :p Den er veldig fin, altså, og den har holdt seg veldig godt! Og så er det litt stas at hun har sydd hardangermønsteret helt selv, som på forkledet. Men jeg må finne ut om det går an å skjøte på mer stoff på ermene, jeg har nok litt mer apegener enn min lille grandtante.

Nå har jeg fått tidfestet bunaden litt mer presist. Hun ble født i 1916 og giftet seg i 1945. Ettersom den har perlebelte og kyse, så kan man gå ut fra at den ble laget kanskje en gang i siste halvdel av tredvetallet, ettersom kommunnen min var okkupert område store deler av krigen, ikke at jeg vet for sikkert, men jeg kan tenke meg at det var dårlig med bunadsproduksjon på den tiden. Morfaren min som var rebellsk grenselos bærte sin binders i skjortekragen godt gjemt, og alle norske flagg ble gjemt på kjeller og loft ...!

Hvordan de forskjellige beltene er har jeg ikke så mye peiling på, men det er greit å ha i hu at bunaden tydeligvis ble laget før det fantes så mange variasjoner, forsåvidt. Det er vanskelig å finne ut noe mer enn det vi vet til nå, ettersom alle søsknene til morfar nå er døde, og grandtante aldri fikk barn.
Jeg har forresten lagt inn et bilde med bedre oppløsning i hovedinnlegget nå, og da kan dere også se at det mangler en del perler i beltet.

Ja, og så har jeg lagt inn detalj fra forkledet, og et bilde av kysa!

babydoll sa for siden:

Den er jo kjempefin da! Når man får på søljer og alt, ser man det nok ennå mer. At beltet er litt ulikt det vi har nå er jo bare kult, den har jo tross alt en historie. Tipper det var flere variasjoner før, ofte sydde man jo bunadene sine selv. Nå når man gjerne går til en husflid og får dem sydd blir det nok mindre variasjon i mønster etc.

Vi har jo selv et bestemt mønster på bringklut og beltebroderi innad i familien, så variasjon finnes ennå, om enn ikke like mye som før. Folk er mer nøye på at du har plassert søljene rett ;D

Zincite sa for siden:

Tidsperspektivet stemmer veldig godt med det jeg mener med at den er åpen - det er at mere av brystduken synes. Litt vanskelig å forklare :)
Synes det er stas med historien, og moro at du vil ta vare på og reparere belte og brystduk.
Den laskatrøya jeg har, har smale ermer og er ettersittende ned til beltet før den svinger ut. Bak er det innlegg der den begynner å svinge ut - som gir lasker/folder.
Om ikke Heimen eller Husfliden vet noe i forhold til jakke/trøye, så kan du kontakte bunad- og folkedraktrådet. De sitter på mye kunnskap.
Det har vært lokale variante, mennesker har til en viss grad brukt det de fikk tak i. Personlig er jeg mot at bunad/folkedrakt skal være en uniform med snevre rammer, men synes heller ikke at man skal gjøre som man vil. Det skal velges matrialer og farger utifra hva som har vært brukt.
Jeg har litt følelse av at jeg bør få mor til å lære meg litt mer. Hun har byttet ut skjorteermer før, eller laget nye forkler med gammel forklesaum når det har blitt gammelt. Men hardangerskjorta har litt annen fasong enn kvinnhersvarianten. Men du klarer det sikkert selv :)
Her er et bilde av vinterbunad fra Hardanger - om du en gang får lyst til å utvide :D jeg bruker samme stakk, men forskjellige liv, trøyer, brystduker, hodeplagg og belter til min.
Beklager at jeg tar litt av :o

Babydoll: Ja, det er det som er litt ekstra kult, at hele stasen er håndsydd av grandtanta mi selv!

Zincite: Det er bare gøy! Jeg har jo ikke brydd meg noe om bunader før nå! ;)
Jeg har vært på Heimen Husflid nå. Der var de jo hvor søte som helst, og jeg fikk masse hjelp! Hun jeg snakka med var litt skeptisk til at jeg skulle skjøte på ermene, men jeg insisterte jo. Så i tilfelle vil det bli penest resultat om jeg klipper dem av ved albuene, og skjøter der, ettersom det stort sett er der de folder seg mest. Men først må jeg hvitvaske blusa for hånd, for å se hvilken fargetone den får når den er ren, eller om den kanskje må blekes noe. Når det gjelder halsen, så er den litt trang. Det er sydd med folder opp bak nakken, så min tanke er å rett og slett klippe opp blusekragen, løse opp noen av foldene og sy i en liten skjøte, selv om det blir midt i hardangersømmen, så er det i tilfelle det som synes minst. De hadde faktisk så godt som alle de perlene det mangler litt av, så den er grei!
Men guri malla, linstoff som er sånn tykt som det jeg har var dyrt! Ca 700 kr meteren ... Da forstår det seg at bunader er dyre, altså. Håper jeg slipper å kjøpe en hel meter når det bare er snakk om litt stoff for å fikse ermene. Tenkte litt å ta stoff fra forkledet, men da blir det vel for kort ...

Ellers lurer jeg også på å satse på hårbånd i stedet for kyse. Jeg ser ikke klok ut i den kysa! :lol:

Og så fikk jeg takk og pris vite at det både var gangbart for meg å få bruke østerdals-sølja jeg fikk i dåpsgave, og ettersom det egentlig ikke finnes noen offisiell jakke til hardangerbunaden, så kunne jeg sy en såkalt "fantasijakke", hvor jeg godt kan bruke ca noe av det samme snittet som i lasketrøya til hedmarksbunaden, så lenge jeg sydde den i stoff som er hentet fra bunaden min.
Så jeg har et lite prosjekt foran meg i alle fall. Det første blir nå å hvitvaske bluse og forkle, og så må jeg ta meg en runde på renseriene her på Løkka. I følge hun jeg snakka med så hadde jevnt de fleste renserier erfaringer med bunad, noe som er en forutsetning forsåvidt.

babydoll sa for siden:

Når det gjelder kysa kan du trøste deg med at den sjelden er i bruk etter konfirmasjonsalder :)

KarMa40 sa for siden:

Her kommer dagens bunadstips fra min lille mor:

Lin tørker fort og blir hardt dersom du lar den lufttørke. Min mor halvtørker skjortene og dynker dem, altså sprayer med vann og legger dem i frysen frem til neste anledning. (Dama bor alene og har 180 cm fryseskap:rolleyes:)
Så tar hun skjortene opp og lar dem tine, men stryker dem mens de fortsatt er iskalde. Strykejernet på tre prikker og full pinne med damp. Glatter til slutt uten damp Hun mener temperaturforskjellen betyr noe for hvor godt resultatet blir. Og hun er glatt bedre enn meg og jeg er ikke dårlig, så det kan være verdt et forsøk.

Carisma sa for siden:

Hedmarksbunaden er stusselige greier ja. Men så er ikke jeg særlig fan av blåt da.... Lundebydrakta er jo også ganske vanlig i Hedemark, selv om den har røtter litt lenger sør (Kongsvinger/Odal). Den hvite er fantastisk! Jeg konfirmerte meg i den svarte (som ca 10 000 andre på mn alder), men den er heldigvis for kort nå :D Men den er hvertfall finere enn Hedmarksbunad (og vestoppland!)

Håndsydde bunader er nok adskillig vanligere enn husflid-produserte, hvertfall om man går lenger bak enn for 5-6 år siden. De bunadene med perlestykker vil jeg egentlig ikke tro du får i noe annet enn håndsydd?

Mamma har den blå, hun kler den men det er fordi hun kler blått, men da jeg var liten sa jeg til folk at mamma hadde dongry-bunad! :p

Ja, det er vel klart, det med håndsyinga altså. Men husk på at jeg i grunn ikke har skjenka bunader så mye tanke, så for meg er det helt über å tenke på at dama har sydd den selv!
Gleder meg til å sette i gang, altså.

KarMa40, takk for tips! Nå skal jeg jo sy om skjorta, da. Så jeg må jo uansett få den vaska, kanskje jeg bare skal halvtørke den i sola, og kjøre på med strykejern etterpå?

Kanutten sa for siden:

Skulle ønske jeg likte bunad.... sukk...

Carisma sa for siden:

Jeg er vant til at mamma gjerne smekker sammen et par bunader pr sesong for folk rundt omkring (og begge mine), så jeg er litt sånn Jaja, sydd bunad ja. Nå igjen. :D Og som nevnt var det jo bunadskredder på andre sida av familien. Men sambo sin bunad har faktisk litt mer emosjonell verdi enn min, siden det var den siste morfatren hans klare å sy mens han levde.

Bunadskjorte stryker du med en gang den tas ut av maskinen. Ikke tør den noe først. Heng den til tørk etter stryking heller, og vær beredt på å måtte rette litt på den like før bruk også. Så det lønner seg å ikke spare strykinga til det sista mna gjør på morran 17. mai. :rolleyes:

Jeg fikk tips om å håndvaske den i så varmt vann jeg kunne, ettersom den er så gammel. Så i morgen skal jeg kjøpe hvitvask, så er dét gjort.
Så får jeg sjekke ut noen renserier etterhvert også.

Carisma sa for siden:

Vanish Crystal white. Den tar ALT! Tok ketchup-flekken som bunadskjorta mi hang med i 4 år (ikke spør... Jeg trodde jeg skulle ha ny skjorte,så gadd ikke fikse det). Ser ikke spor etter den lenger.

Takk for tips! Jeg skal ikke spørre, men jeg synes jo jeg ser en ganske stor link mellom søttendemaimattradisjoner og utstrakt bunadbruk. :cool:

Carisma sa for siden:

Søttendemaitradisjoner som i små drittunger som løper rundt og veiever med maten sin i tette forsamlinger. Ikke spør-kommentaren var om hvorfor jeg hang den i skapet uten å fjerne den :rolleyes:

Åååh. Der har du meg, det tenkte jeg ikke på. Noen fordeler skal man ha med å bare gå kledd i svart og velge plagg etter luktprøven! :cool:

KarMa40 sa for siden:

Ytterligere bunadsråd fra min lille mor er :

Ta bilder om morgenen 17 mai!!

Jeg har en gang i barndommen klart å søle smør på toppen av lua, mens jeg hadde den på...

Festina lente sa for siden:

Hvis du ikke skal bruke skjorta på en stund anbefaler jeg at du vasker den og skyller den supergodt slik at du får ut alle såperestene. Så pakker du den i et putevar eller lignende (ikke plast!) og legger den innerst i skapet slik at du ikke får lys på den (da risikerer du at den blir gul).

Når det er tid for stryking og bruk, dynker du den godt og legger den i en plastpose i kjøleskapet natta over, for så å stryke den.

(Jeg for min del er så lat at jeg hopper over dynketrikset og bruker dampjern:o, men da blir skjorta raskere krøllete).

Takk for tips! Men nå skal jeg jo vaske den for å se hva slags stoff jeg skal bruke i ermene, da! ;)

Lillemy71 sa for siden:

Husflidpoduserte bunader er også håndsydde, de har faktisk egen sydamer som sitter og syr for de. Er derfor en skikkelig bunad er så dyr.:D

Festina lente sa for siden:

Det gikk nok litt fort i svingene her:o.... det jeg mente å si var at du ikke må stryke skjorten og så henge den bort - da blir den gul. Du stryker den m.a.o rett før du skal bruke den. (Og oppbevarer den som tidligere nevnt).

Carisma sa for siden:

De får mer og mer produsert i Kina nå. Det blir sannsynligvisd håndsydd der borte også, men til en helt annen pris og kvalitet.

Lillemy71 sa for siden:

Husfliden? Sikker på det? Gjelder iallfall ikke bunader fra husfliden her. Vet de får en del strikkegreier men ikke bunadene sine.

aatinka sa for siden:

Norske Bunader i Oslo får mye sydd/brodert i Kina

Lillemy71 sa for siden:

Og det ser jeg faktisk ikke som et stort problem for der borte (de baltiske stater) har de en helt fantastisk håndverkstradisjon og har noen helt fantastiske broderte varer og vevde tepper/puter/duker m.m, er mer skeptisk til Kina men det er også av andre grunner. Dessuten er det jo langt i fra hele bunaden som er produsert i utlandet
og en god del av det som er nevnt er ikke bunad men rimeligere festdrakter.

Husfliden her har muligens skjorter brodert i utlandet, men jeg kjenner opp til flere av de som sitter og broderer bunader (inkl min tante) så her er det enn så lenge norsk produserte, ekte bunader.

Photo: Håper du får til å fikse skjorta/perlebroderi for hardangerbunad er absolutt en av våre vakreste. Ekstra stas er det jo at det er arvegods, kan være stolt av å bære den :)

Enig i det over! Da bunaden/folkedraktene kom på slutten av 1800-tallet, så var dette noe som spredte seg over hele Europa, det er jo også derfor bunader jevnt over har et preg av moten i Europa på den tiden. Det er bare i Norge at folkedrakter har holdt seg så godt i hevd og har så rotfesta tradisjoner som har stått sterkt fram til vår tid. Så at folk i Litauen f.eks, som jo ikke minst ligger i Nord-Europa, gjør arbeid på bunader må jo være mer enn greit! :)

Ja, jeg synes altså den er veldig fin, men den blir enda finere med den historien den har. Den er liksom godt over dobbelt så gammel som meg! Hehe.

Måne sa for siden:

Litt seint ute kanskje, men det er Samnangerbunaden som har grønt liv(vest). Voss har rødt liv(vest) og har svart broderi på hvit skjorte:)

Ja! Denne tråden er jo noe gammel, men nå har jeg levert bunaden til rens, og skal så fort jeg får henta den reparere perlebroderiene og fikse på skjorta.
Men så har jeg glemt det igjen, Carisma ...! Hva var det hvitvasken du anbefalte het?

Nei, sorry. Nå hadde jeg oversett en side. Vanish crystal white. I'll keep that in mind! :D
ll

Ja, da sitter jeg da endelig her i min fine gamle nasjonal! Den er renset, jeg har lagt ca seks timer i perlebroderi-reperasjon, ellers har jeg skjøtt på ermer (og det ble MEGET vellykket) skjøtt på halsen (den var litt i trangeste laget, urk ...!), jeg har bytta ut hemper, jeg har strøket og jeg har flettet hårbånd og jegvetikkehva!

Uansett, jeg er kjempefornøyd med resultatet! (Sorry dårlig mobilkvalitet, men har ikke hatt tid til annet).

Lillemy71 sa for siden:

Knallflott Photo. Du kan være stolt av den og spesielt siden det er arvegods. God 17.mai :)

Zillah sa for siden:

Thumbs up, Photobscura :)
Det er jo ekstra stas når det er arvegods, ja. Eldstejenta mi toga rundt i bunad som mormora mi sydde til mi mor da mamma var åtte år. Det er noko anna enn utanlandsk fabrikksydd. Du var kjempefin. Ha en (fortsatt forhåpentligvis) strålende nasjonaldag!

Stabukken sa for siden:

Blir trist hver gang jeg tenker på bunaden. Den passer igjen etter flere år, så det er ikke det, men sist jeg hadde visning var det noen som tok med seg alt sølvet. Noe av det var arv så det er ekstra surt.

Takk takk! Jeg fikk masse komplimenter for den i går! Gøy!

Uff, Stabukken. For noe dritt! Hva slags møkkafølk er det som gjør sånn? :realmad:

Mariann S sa for siden:

:eek: Nei, fy flate kor frekke kan folk vere :_oppgitt:

Stabukken sa for siden:

Det verste var at jeg så mitt sølv var til salgs i en brukthandel, men jeg hadde ikke noe bevis på at det var mitt.

Chamomilla sa for siden:

Gratulerer med Bunad! Du ser flott ut i den, Photo! Jeg har lånt en sånn en gang.
Har ikke bunad selv.

Stabukken: Fy flate så kjipt!!! :klem:

Tusen takk for det, Chamomilla! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.