< Tilbake til oversikten

Flau ang blomkål

Newstart sa for siden:

Jeg ble faktisk ganske flau jeg nå. Jeg elsker blomkål og har tenkt som så at det er sunt og godt, og ingen karbo. Men hallo da det er jo karbo i det:eek::eek::eek:. Det hadde jeg faktisk aldri trodd. Greit man lærer så lenge man lever men får da være måte på....:p

Gracella sa for siden:

He, he, ja man lærer så lenge man lever ;)

Det er vel bare kjøtt og fisk som ikke inneholder karber.
Blomkål er sunt og godt og har trege karbohydrater, der ligger en del av forskjellen :)

David sa for siden:

Kokt blomkål inneholder 2,3 g kh pr 100 g. En blomkål veier rundt en halv kilo, pluss minus. Da inneholder en blomkål 11 - 12 kh. Og man spiser vel ikke en hel blomkål alene?

Vi bruker blomkål mye, spesielt som mos. Ha oppi en god klatt meierismør, en skvett fløte, litt hvitt pepper, og kjør med stavmikser. Kjempegodt og veldig sunt. Skulle passe for de fleste LK-ere, om man ikke kjører strengt Skaldemann f. eks.

Newstart sa for siden:

:oEhh jo jeg spiser lett ett og ett halvt blomkål alene pr dag:rolleyes:

Peppa Gris sa for siden:

:D Oj, ja det var mengder! Men det fine er jo at det er slike karber man vil ha.

nellie sa for siden:

Det er ikke så vanskelig det:)

Newstart sa for siden:

Åh bra det ikke bare er meg da. Hihi. Er dem små kan hende jeg spiser opp i to også. Syns det er kjempe godt når det blir mos av det. :D
Men i vanlig løk- hvor mye karbo er det i en? Er så glad i løk også men ser nå at jeg må justere litt opp og ned.
Har så lett for å små spise litt. Så totalen blir så mye.

nellie sa for siden:

Løk har ganske mye. 5.7 kh pr 100 gram. Og en "normal" løk veier ca 100 gram. Er det så restriktivt med karbohydrater på South beach? Spørs kanskje hvor i løpet man ligger?

Gracella sa for siden:

Sjekk matavaretabellen for å finne karboinnholdet i de forskjellige matvarene. Det er ganske mye i løk.

Batillip sa for siden:

Og ost, vel?

Yonah sa for siden:

Kommer an på hva slags ost det. Vanlig hvitost inneholder litt karber. Kremost inneholder 3-5g karbo pr 100g fordi de er laget av fløte og inneholder da myse( myse er det søte, det man koker brunost og prim av= melkesukkervann).

Rin sa for siden:

Ja, det er slike karber man vil ha. :ja: Jeg vet ikke helt hvordan reglene er på south beach, om det er strikt telling eller ikke - jeg har et slags ketolyse/skaldeman-grunnlag kostfilosofimessig selv, og rimelig god peiling på hvor mye jeg klarer å spise, etter snart to år med ketogent kosthold... med den konsekvens at jeg ikke gidder å telle så fælt, og egentlig synes alt av riktig mat er supert, uansett mengde, hehe.

Batillip sa for siden:

Det står 0 på de vanligste hvitostene som Jarlsberg, Norvegia, nøkkelost, Brie og Cheddar. Isj, nå trodde jeg det stod 0 på Creme Brulee, og ble helt hyper. Men så stod det altså Crème Chérie.

Jeg har laget meg en regel. Når jeg har kommet til 10 kh, må jeg leve på laks og ost resten av dagen. Det finnes jo sikker mye med 0, men så ny som jeg er i gamet er det nok å tenke på. Enn så lenge. :o

Peppa Gris sa for siden:

Nå ble jeg så inspirert at jeg måtte steke meg masse blomkål :D

Battillip: Hvorfor stopper du på 10? Er ikke det veldig lavt?

Batillip sa for siden:

For å være på den sikre siden. Jeg leser og leser, men har ikke funnet en øvre grense. Har ikke bok, og syns ikke jeg kan spørre hele tiden. :o

Trodde jeg hadde lest 10 et sted her inne. Nå er jeg så slavisk at jeg ikke tør å gamble, men jeg øker veldig gjerne. Hva er vanlig å ligge på, da?

Rin sa for siden:

15-20 gram karbohydrat daglig er vanlig utgangspunkt for ketogen diett. :cool: Etter en viss tid med dette kan man ofte utvide med litt mer, men man må hele tiden kjenne på egen kropp hva man tåler. Man trenger heller ikke å være i ketose for å dra god nytte av lavkarbokosthold - best å velge hva man trives best med!

Peppa Gris sa for siden:

Som 157 sier, er det ketogen diett så er det mellom 15 og 20 og så øker man forsiktig etterhvert for å se hva man tåler :)

TrillTrall sa for siden:

Her www.forskning.no/artikler/2008/juni/185815 står bl.a.:

Karbohydrater i løk lagres ikke i form av stivelse slik som hos poteter, men i form av fruktan som spaltes først i tykktarmen, og gir derfor ikke noen økning i blodsukkeret

Det må vel bety at man bare kan spise så mye løk man orker? Det gjør i alle fall jeg. :D

Batillip sa for siden:

Fine greier! Takk! :D

Da øker jeg til 15. Jeg var i ketose på dag to. I ketose, kvalm og svimmel.

Batillip sa for siden:

Du verden! Her går det så fort at jeg må lære meg å sitere. :o

Newstart sa for siden:

Jippi:D Jeg også har spist masse løk. Det er så godt. Så kanskje jeg kan fortsette med det store inntaket da. Hehe

Neida south beach er ikke så strengt. Men jeg har funnet en måte der jeg går ned 1 kg i uken. Det vil jeg holde til jeg kommer meg såpass ned at jeg kan skimte målet. Jeg har så mange kg jeg må ned at jeg tør ikke begynne å løsne strikken å eksperimentere. Det kan jeg gjøre litt seinere. Jeg har det så fint slik jeg har det nå. Oversiktlig og greit.
Men siste to ukene så har jeg spist litt for mye. Plutselig beveger vekta seg oppover. Derfor jeg satt å studerte blomkål, noe jeg aldri hadde trodd at det faktisk inneholdt karbo.:p

Gracella sa for siden:

Ja, kom faktisk ikke på det i farta :o, så takk skal du ha.

Men på ost MÅ man lese på innholdsfortegnelsen, det er ikke alt som er 0 g karbo

Newstart sa for siden:

Ost er kjempe godt, men dessverre så klarer jeg bare å spise den når den er smeltet. Aldri rett fra pakken. Får det bare ikke ned uten å smelte:p:rolleyes:

Alkazelters sa for siden:

Dette med at karbohydratene i løk ikke tas opp er ikke riktig. Karbohydratene som oppgis i løk er mono og disakkarider (enkelt sagt:sukker) altså 5,7 gram. I tillegg finnes det noen karbohydrater som ikke tas opp, men dette inngår altså ikke i de 5,7 grammene som du uansett må telle med.

Newstart sa for siden:

Hummm.... visste det var for godt til å være sant :rolleyes:

Bestemamma sa for siden:

Hempf...jeg óg jublet for tidlig... Ja, ja...får trøste meg med at løk stinker forferdelig og derfor lar jeg den være.... He,he...bra som selvbedrag det :p

frøken sa for siden:

Jeg spiser masse løk, kan fort bli 2 til 2,5 til middag, og er i ketose.

nellie sa for siden:

Ja de fleste er jo i ketose langt opp på 40-tallet:)

Batillip sa for siden:

HELE løk? :wacko:

Mellon sa for siden:

Her er vi to og klarer oss faktisk med 1/2 til tilbehør, er vi småspiste da? Tror egentlig ikke vi er sååå glad i blomkål, derfor går det ikke så mye

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.