jeg startet på ketolyse med venninna mi forrige fredag, gikk ned 2 kg til søndag, er det farlig å spise 3-4 måltid daglig, føler formen er bra, utslag på stixen, på skolen i dag hadde de med seg kake og boller pga avslutning, men det fristet ikke, jeg har gått på pulverkur tidligere og hadde da 0 energi
som i dag har jeg spist
frokost: kylling, ost, og dressing
lunsj: kyllingsalat med en del ost og litt dressing
middag blir røkt laks og eggerøre
kvelds: kyllingsalat
er det ikke bra å spise etter kl 18 på kvelden? da i dag blir det kveldsmat kl 20 ca, håper svar, skal veie meg fredag
Hvorfor skulle det være farlig å spise 3-4 måltider om dagen?
Du skal spise når du er sulten. Blir du sulten klokka 23.30 så kan du trygt ta deg noe. Kanskje ikke de helt store mengdene er så lurt sånn rett før leggetid, men det finner du ut av selv... Hva som passer for deg og hva som ikke gjør det.
Du blir sulten og slapp om du sulter deg. Jeg synes du spiser litt lite fett... er du bekymret for om du spiser for lite, øk porsjonene dine litt, husk fettet!
Men har du lest ketolyseboka? Der står det faktisk masse info, hva du skal passe på osv osv...
Kan være lurt å lese den når du skal bruke ketolysekuren. Da slipper du masse slike lurer-på-ting i ettertid :ja:
Har du hatt problemer med spiseforstyrrelser tidligere? Spis når du er sulten og spis til du er passe mett, ikke trø innpå til du triller av stolen. :) Om du lytter til kroppen din så sulter du deg ikke. Om du synes du er sulten hele tiden så kan det hende du forveksler sultfølelsen med tørste, da kan du prøve med et glass vann og se om det ikke var det kroppen ville ha.
Synes menyen din høres fin ut jeg, men pass på å få i deg grønnsaker, om ikke til hvert eneste måltid så til noen i løpet av dagen i alle fall, men gjerne til alle om du får til det.
De første kiloene som går er vann og det er ikke unormalt at det går flere kg på noen dager, men like normalt at det ikke gjør det.
Når det gjelder mat om kvelden så stoler jeg på kroppen min. Sier den klart fra at den er sulten klokka 21 - ja, så får den et par knekkebrød med smør og makrell i tomat f.eks. :) Men et digert, fett-tungt måltid får den ikke på den tiden av døgnet nei.
tusen takk for svar, jeg føler jeg spiser mer fett nå enn tidligere, har også fått inn bacon i maten min, så spiser jo bacon, egg, røkt laks, ost, lit dressing
Hei:)Jeg har ikke så mye erfaring selv da jeg begynte med lavkarbo selv for 3 uker siden.Men,du spise ikke for mye nei,men trur jeg ville ha fått i meg mere fett.Stek alt du kan steke i meierismør:)Hva med bacon kips?
Tror nok du kan spise når du føler at du er sulten,men ikke for mye sent på kvelden..Jeg se på meg selv at jeg ikke er så sulten slik som før,har nok med det nye kostholdet å gjøre:)Jeg tar av meg rundt 1kg i uka.veide 85kg,skan ned til 70kg:)))
Da bruker du www.diett.no og legger inn maten din over noen få dager. Generelt absolutt minimum bør være 13-1400 kalorier pr dag, helst en del mer :) Er du i tillegg aktiv bør du ihvertfall ligge høyere. Hvis det er vanskelig og komme opp i nok mat (les her kalorier), er dette enkelt ved og tilføre litt mer fett, siden fett er svært energirikt. 1 gram fett gir 9 kalorier, mens karbo og protein bare gir 4 kalorier pr gram :)
Fint at du er opptatt av å få i deg nok næring! Samtidig skal man huske at av og til har man dager man spiser lite og av og til dager man spiser en del mer -alt avhengig av dagens dont og aktivitetsnivå :)
grunnen til at jeg begynte på ketolyse er at jeg skal slippe tenke på kaloriene, pga kan ikke være opphengt i det for da risikerer jeg at jeg tilslutt slutter å spise pga blir frustrert
Da anbefaler jeg to ting:
Enten sjekker du nå over 3 dager inntaket ditt for å forsikre deg om at du ikke spiser for lite - så vet du liksom litt hva du bør spise, eller
så fortsetter du og kose deg med maten, spis deg ordentlig mett, spis variert med gode rene proteinkilder, gode grønnsaker og godt fett :)
Som sagt vil du merke om du sulter deg, og du vil også se selv om du spiser VELDIG lite mat i mengde når du tenker gjennom det du har spist i løpet av dagen :)
Blodprøver hver 3.mnd vil også gi en pekepinn på vitamin og mineralstatus.
for å si d sånn, før jeg begynte på ketolyse så spiste jeg max et måltid om dagen, føler meg veldig bra form liksom, er egentlig veldig småspist av meg, men overspist i perioder med depresjon, har gått ned fra 98-74,6 på 2 år men foreldra mine er ikke fornøyd uansett så det som sliter på meg
Skjønner... hva med og legge opp en plan om tre måltid om dagen? Du trenger ikke spise så mye av gangen, bruker du fettrik mat blir porsjonene faktisk VELDIG små, og protein metter jo godt.
Du følte deg nok i god form fordi du var i ketose pga for lite næring inn, jeg hadde det samme da jeg gikk på pulverkur for mange år siden, ble nesten euforisk og full av energi.
Jeg tror det er viktig at du avklarer med deg selv om hvem som bestemmer hvordan du skal ha det - ofte er foreldre ikke fornøyd uansett hva man gjør, og da må man sette grenser for seg selv. Du er så godt på vei med at du er bekymret over inntaket ditt, og da er det bare og finne metoden DU kan bruke for å forsikre deg om at du spiser nok og riktig mat :)
Du finner nok løsningen for deg det er jeg sikker på!
jeg spiste 3 måltid for noen år siden og det funket supert, men jeg bruker som regel stå opp 7 om morgenen og om det skal gå 3 timer mellom hvert måltid så blir det litt vanskelig om du skjønner hva jeg mener, litt frustrert nå kjenner jeg
Det må ikke gå 3 timer mellom hvert måltid, du velger selv antall måltid du mener vil være naturlig for deg og spise og ikke minst når... Jeg står opp 6 når jeg er i jobb, og spiser da vanligvis litt etter at jeg har kommet på jobb, deretter lunsj, så middag, og noe til kvelds om jeg er sulten.
Ikke på lavkarbo. :) Det er litt av poenget med lavkarbo, at blodsukkeret ikke påvirkes noe særlig når du spiser, ergo forsvinner søtsuget og man får ikke behov for å småspise hele dagen. Jeg spiser vanligvis 3-4 ganger om dagen, da inkl. et lite mellommåltid bestående av litt nøtter f.eks. Kan godt spise frokost kl. 7 og være god og mett til klokka er både 13 og 14 om jeg treffer riktig med frokosten. :)
I dag spiste jeg frokost kl. 9, en liten skål med nøtter kl. 10:30 (hadde lyst på bare) og lunsj kl. 14 og er fremdeles god og mett nå kl. 18, men skal ha noe til kvelds i 20-21-tiden etter jobb da.
Du må prøve å stole på kroppen din tror jeg. :ja: Det kan være at den til å begynne med sier at den vil ha 7 måltider i døgnet (det er heller ikke uvanlig helt i starten!), men det roer seg ned ganske fort. :)
Ikke på lavkarbo! Det er jo hele poenget med lavkarbo! :D
Der var trilltrall litt kjappere enn jeg ;) Jeg anbefaler at du kjøper ketolyse-boka, det står det godt forklart hvordan lavkarbo fungerer :) Jeg er feks aldri sulten lengre... :)
har lånt boken til venninna mi tidligere, men må vel kjøpe den i morgen hehe. så det kan gå 6-7 timer mellom altså? nå ble jeg superglad for jeg bekymrer meg for at jeg ødelegger forbrenningen min, har bestandig vært frustrert over at folk sier man skal spise 5-6 måltid og 3-4 timer mellom hver gang
Det må du nesten finne ut selv - jeg aner ikke hvordan dagen din er, er du på jobb, i studier - jobber du skift osv.
3-4 måltider er mer enn nok, nå tror jeg du stresser litt mer enn nødvendig. Alle her inne har måttet ta en runde på mat, mengde, når spise osv - det går over! Prøv deg litt fram selv. Prinsippet er jo spis når du er sulten og stopp når du er mett ;)
Det kommer jo helt an på om du er av de som er sultne om morran eller om du ikke orker mat før klokka har tippet 11 f.eks. Men om jeg ikke hadde unger (synes jeg må spise middag sammen med dem) så hadde jeg nok spist f.eks. kl. 7:30, kl. 13:30 og i 18-19-tiden tenker jeg. Men som jeg har sagt før - lytt til kroppen din! Vi er alle forskjellige og det som passer for meg trenger ikke passe for deg. :)
så jeg ødelegge rikke forbrenningen min selv om det går altså 6 timer mellom hvert måltid? ikke bestandig sulten om morgen, ofte jeg ikke spiser før kl 9, men kan da begynne spise kl 9, kl 15 og rundt 19-20 tiden da
Neida, så lenge kroppen er fornøyd og ikke sulten så virker forbrenningen helt fint den. Kroppen er ikke sulten nettopp fordi den forbrenner den maten den har fått + kroppsfett av hjertens lyst. :)
Kjempeplan! Når det har gått en stund kan du variere litt med oppskrifter du finner her inne. Spis gjerne feks kyllingfilet/annet kjøtt med grønnsaker og litt fløtesaus (ha bare litt fløte i stekesjyen når kyllingfileten er ferdig) til middag innimellom, kokte grønnsaker er viktig karbokilde på ketolyse :)
Neida, man skal spise når man er sulten. Hva om du har bestemt deg for å spise klokka 12 og så er du overhodet ikke sulten? Spiser du allikevel? Hva om du blir kjempesulten alt klokka 11? Hva gjør du da? Går du en time og er kjempesulten selv om kroppen din ber om mat? Lytt - lytt - lytt til kroppen! :)
ja sant, spiser når jeg er sulten, i dag spiste jeg kl 8, og sku ha spist før kl 13 kjente jeg for det romlet i magen, men vanskelig å spise når jeg skal spille gitar foran klassen liksom
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.