< Tilbake til oversikten

Telle kalorier?

ibsan sa for siden:

Hei folkens,
Jeg er ny på forumet og ny i forhold til lavkarbo-diett (ikke så ny i forhold til diett...)

Startet dette herlige nye lavkarbolivet på lørdag. Merker at jeg begynner å komme mer inn i det nå (nye være takket min herlige forlovede som slang seg med/ oppmuntret til dette selv om han ikke trenger det)

Jeg fører alt jeg spiser inn i en app. på iphonen min så det er enklere å "track'e" det jeg spiser og hva jeg spiser.
Jeg har ikke hatt en innledningsperiode med under 20 g karbo per dag, men ligger nå på ca 50 g per dag (litt mer de dagene jeg trener... føler jeg trenger en banan og litt karbo etter styrketrening).

Det jeg imidlertid lurer på er: teller dere andre kaloriene i tillegg til karbohydratene?
jeg ser at jeg ligger på omkring 1900- 2000 kalorier.

hadde vært fint å høre hva dere andre gjør!

Anos sa for siden:

Nei, det er svært sjeldent du trenger å telle kalorier på lavkarbo. Jeg tror ikke du trenger å beskymre deg for det, med mindre vekten stopper opp og du har prøvd å kutte ut andre partystoppere.

For en fantastisk kjæreste du har, ingenting er som å ha støtte fra din kjære! :D Lykke til!

fremtid sa for siden:

Jeg er ny her i forumet jeg også, men ikke ny når det gjelder vektreduksjon. Prøvd div. metoder og ikke gjennomført det, var på en diett som skulle være lavkarboinspirert i fjor og gikk ned 7-8 kg, men har lagt på meg det igjen og litt til, tror grunnen er at jeg kunne alt for lite om lavkarbo dietter/livsstil og var altfor streng mot meg selv. Og gjorde en del feil, mistet motivasjonen da jeg fikk benhinnebetennelse i skinnbennene, etter for mye intensiv trening og ikke godt godt kosthold.

Jeg teller ikke kalorier nei..tenker mest karber. Jeg spiser ikke frukt heller, har veldig lyst, men tillater meg ikke det nå, men gjerne litt bær.
Jeg syns at en proteinshake gjør susen etter trening:)

Jeg antar at jeg må begynne å telle kalorier om vekten står stille på et tidspunkt og kutte ut pepsimaxen må jeg sikkert også etterhvert.

Dolsi sa for siden:

Nei, jeg teller ikke kalorier, ofrer det ikke en tanke.
Men jeg er streng med karbohydratene og ville nok aldri spist banan.
Veldig mye karbo i banan og selv om jeg trener omtrent daglig,så skygger jeg langt unna.
Drar rett hjem fra trening og spiser noe lavkarbo :)

mimmi29 sa for siden:

jeg er eldig nysj på hva slags app du bruker :D

ibsan sa for siden:

Bruker en som heter MynetDiary (engelsk, men har en del norske brukere også). Veldig oversiktlig og grei.
Husker de matvaner som eg har brukt, og det er enkelt å legge innpå nye matvarer om dette trengs.
Denne har også en veldig fin oversikt over karbohydrater, proteiner, fett, kalorier etc! og har jo alltid mobilen med meg, så da slipper jeg å gå å huske på hva jeg har spist hele tiden! I like it alot!

Takk for gode råd folkens! :)
Bør kanskje kutte ut bananen også. My better half har sagt at han kan lage i stand proteinshake til meg, så kanskje jeg bør slå til på dette tilbudet i dag etter spinning!

Nerthus sa for siden:

Du kan bytte bananen med en bær smoothie også, cottage cheese har proteiner, fløte har fett, bær har litt karbo :)

Jeg er en av de som må passe kaloriene også på lavkarbo (og det IRRITERER meg!) - men de aller aller fleste kan leve i lykkelig uvitenhet og bare passe på karboene ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.