< Tilbake til oversikten

Hvorfor ikke spise margarin?

Roadie sa for siden:

Hvorfor er det egentlig usunt å spise margarin?

Jeg ELSKER vita proaktiv, og spiser det gjerne med skje for å få i meg nok fett, eller dersom jeg er sugen på noe - det hjelper.

Bør jeg slutte med det? Kan det være skadelig?:confused:

RaoulDuke sa for siden:

Argumentene går stort sett på at:

1: Smør er "rent" mens margarin er ett industriprodukt
2: Oljene i margarin kan omdannes til transfett ved høy varme (f.eks steking)

Det første punktet kan diskuteres opp og ned i evigheter, men punkt 2 er vel egentlig god nok grunn til å holde seg unna.

Zillah sa for siden:

Kroppen er lagd for å bruke naturlege feittsyrer. Korleis kroppen på lang sikt reagerer på unaturlege, forandra (om-estra) feittsyrer, veit vi fint lite om. Eg har ikkje lyst til å vere prøvekanin på det området lenger, eg er ganske sikker på at naturen/gud/whatever klarte å designe godt nok feitt som det er.

Og dessutan er det vel ikkje anbefalt å spise akkurat Vita Proaktiv i for store mengder uansett, det står vel på pakka maksimal anbefalt dagsdose på - er det 2 teskjeier totalt?

Cherry sa for siden:

Vita pro er ikke fett. Det er syntetisk framstilt og faktisk mer hjertefarlig enn hjertegod.

Det går på at de plantene som margarinet EGENTLIG er utvinnet av går gjennom kraftige kjemiske prosesser hvor det bl.a tilsettes propan og hexan, molekylbindingen endres etc, og vi er ikke skapt for å spise dette.

Kitt sa for siden:

En ernæringsdame på TV2 sa man kunne bruke margarin til skopuss, ikke til mat!:eek:

lucifine sa for siden:

Får aldri min mor med på dette :P Hun er vitafan så det holder..

LenaBeatrice sa for siden:

Det var min mor også, nå bruker hun bare smør :-)

kamp sa for siden:

Her også ;)

<strong>MARGARIN: </strong>

Moderne margarin er et hardt bearbeidet industriprodukt som gjennomgår en rekke kjemiske produksjonsfaser før den til slutt ligger der i sin fargeglade eske omgitt av reklamebudskap om bedre helse.
Her er noen av de prosessene som inngår i margarinfremstillingen:

• Fett av oljefrø utvinnes ved hjelp av ekstraksjonsbensin.
  • Fettråvarene syrebehandles med fosforsyre og nøytraliseres med lut for å få bort lecitin og frie fettsyrer.
  • Oljen blekes for å fjerne den naturlige fargen.
  • Ved hjelp av såkalt deodorisering vaskes smak, lukt og eventuelle løsemiddelrester bort.
  • Hvis fettet herdes for å få en fastere form, brukes hydrogengass og nikkel.
  • Før margarinen havner på din brødskive, er den blitt forsynt med ulike tilsetninger for å ligne på smør.

Roadie sa for siden:

Takk for svar. Jeg er jo så glad i dette margarinet. Det gjør vel ikke så masse om jeg spiser det innimellom, som snop liksom? Jeg varmer det ikke opp, så da blir det ikke til transfett heller...

Har vært mitt beste triks mot søtsug, og jeg vet ikke hva som er verst - kunstige søtningsmidler eller margarin;)

nellie sa for siden:

Mora mi var også margarindronninga. Men nå er det smør og bremyk det går i og godt er det:)

Lillemy71 sa for siden:

Kan jeg spør hvorfor du ikke heller bruker en teskje smør? Liker du ikke smaken? Finnes forskjellige smørtyper som er helt nydelige, selv synes jeg det økologiske rørossmøret er veldig godt.

Roadie sa for siden:

Vanlig smør er greit nok det, men det tilfredsstiller ikke på samme måte. Det er vel kanskje en sånn ting man blir hekta på - før var jeg hekta på sjokolade, nå er jeg hekta på vita proaktiv. Jeg får en sånn deilig følelse i kroppen når jeg spiser det - sikkert ikke et godt tegn:p

Roadie sa for siden:

Dessuten er det lite kalorier i det - noe som jeg ser på som en fordel, da jeg dessverre er blant dem som må telle karber OG kcal for å gå ned i vekt:cool:

TrillTrall sa for siden:

Da ville jeg tenkt over hvilke stoffer i margarinet det er som gir deg denne følelsen... Det høres ikke helt bra ut synes jeg.

Lillemy71 sa for siden:

Det må jeg også, men fyser jeg tar jeg allikevel litt smør, en bitteliten slurk fløte eller et par osteskiver. Det utgjør ikke rare mengden kcal med litt!!

Og som andre nevner, det høres ikke bra ut å være hekta på noe som er så lite naturlig. Men men dersom du mener at det er det eneste som tilfredsstiller deg så er jo det ditt valg.

Forresten så kan man venne seg av med det man vil, står på viljen det. En annen ting er at du kanskje bør tenke gjennom hvorfor du fyser og hvorfor du må ha akkurat den margarinen. Var sånn jeg endelig ble kvitt min cola zero avhengighet.

Roadie sa for siden:

Jeg vet jo at dere har rett, så dette må jeg jobbe med. Så irriterende at de tingene man blir hekta på er de man bør holde seg unna:cool:

MEN det beste er jo å ikke være hekta i det hele tatt:D

Mika27 sa for siden:

Er bremykt "mykere" å smøre ut enn meierismøret til Tine? Ikke akkurat praktisk når man skal smøre seg noe raskt i farten, og knekkebrødene knekker raskt når jeg prøver å smøre på meierismøret.

Sprettball sa for siden:

Hei.

Mange margariner inneholder planteoljer som har en svært høy andel Omega 6 fettsyrer i forhold til Omega 3 fettsyrer. For høyt inntak av Omega 6 i forhold til Omega 3 er svært helseskadelig. Forholdet burde vært så lavt som 2:1 eller enda lavere, ned mot 5:1 ser ikke ut til å være skadelig og er man så høyt som 20:1 (altså 20 ganger mer omega 6 enn omega 3) så er sammenhengen mellom omega 6 inntak og sykdom påfallende.

Oljer som soyaolje, maisolje og solsikkeolje inneholder svært mye omega 6 og lite omega 3.

Rapsolje har et bedre forhold mellom omega 6 og omega 3 (ca 2:1). Bremykt er et ok alternativ i så måte, dersom du vil ha noe smørbart på brødskiva. Det består kun av meierismør og rapsolje.

Smør har totalt ca et par prosent omega 6 og omega 3, i forhold ca 5:1

Hilsen Sprettball

Lillemy71 sa for siden:

Bruk ostehøvel på kjøleskapskaldt smør, det er det enkleste. Ellers kan du jo bare ha en liten porsjon smør stående fremme på kjøkkenbenken. Det holder seg en del dager i romtemp, ingen problem.

aatinka sa for siden:

Vi oppbevarer smør sammen med brød og sånt i brødskuffen. Da blir det ikke hardt, og hos oss spises det opp så raskt at det ikke rekker å bli dårlig heller. :D

nellie sa for siden:

Bremyk er litt mykere ja:) Mye enklere å smøre ut. Det består av for det meste smør og litt rapsolje.

TrillTrall sa for siden:

Jepp, Bremykt består jo av 70% meierismør og 30% rapsolje og er mye mer smørevillig fra kjøleskapet. :) Når det gjelder tipsene om å bruke ostehøvel på smøret er det i overkant for meg tror jeg... Skjønt jeg kunne kanskje gjort det bare for virkelig å terge på meg svigerfar! :D

lifejack sa for siden:

:lol:

TrillTrall sa for siden:

hehe I fjor sommer satt vi på hytta, en hel gjeng på dungnad og de andre kjørte i seg melkesjokolade til den store gullmedalje mens jeg spiste noen biter mørk sjokolade og koste meg med det. Da var det meg han kom bort til og sa strengt og alvorlig:"Den sjokoladen der er veldig feit, du vet det?" Jeg bare smilte mitt mest strålende smil og svarte blidt:"Ja, det er det som er meningen også!" :D

Elanessë sa for siden:

Denne var flott, skal ta å henge den på kjøkkenet ja. Spesielt vise mamma når hun kommer på besøk :p

Men hva er egentlig Livsmedelsverket? Skjønner ikke det :flau:

ninagronn sa for siden:

Hos min mamma nyttet det ikke å vise denne, hun kjøper fortsatt melange,
men har en pakke smør i kjøleskapet, "sånn at du har noe å ha på maten, hvis du skal spise her"

martita sa for siden:

De får heller arrestere meg om eg tar feil, men eg trur me snakkar om den svenske versjonen av Helsedirektoratet? Dei som i Noreg foreslår lite metta fett, lettmargarin og masse grovt brød...

Elanessë sa for siden:

Vil nok tro at min mamma heller ikke vil bite på det... men hun skal være hos oss i hele sommer, så jeg skal iallfall vise til denne når hun steiler i kjøleskapet vårt og lurer på hvorfor vi ikke har melange ;)

Catwoman sa for siden:

Stämmer på en prick ;)

marionilona sa for siden:

ler
Hurra for ernæringsdama...

Lillemy71 sa for siden:

Skal ikke arrestere deg men tror at det Livsmedelverket er mer en kombinasjon av Næringsmiddeltilsynet og Helsedirektoratet. Ikke det at det betyr så mye da :cool:

Lillemy71 sa for siden:

Ville søren meg ikke ødelagt skoa mine med margarin - øsj, det griseriet der er ikke brukandes til noen ting :eek:

Carisma sa for siden:

Fordi det smaker dritt og klisterer seg i ganen? :D

taraquin sa for siden:

Potensielt kunne margarin vært en ok matvare om man f.eks hadde brukt kokosfett og raps\olivenolje da f.eks kokosfettet gjør at man ikke trenger tilsette drittstoffene som må til for å gjøre margarin fast, MEN da blir jo fetthysterikerne krakilske pga den forferdelige kokosoljen med det hjertedrepende fettet! Heldigvis sverger flere og flere til smør\bremykt :)

Jeg synes det er ironisk at mettet fett er sunt så lenge man ammer, men blir døden når man fyller 1 år og barna skal påtvinges skummet melk, lettyogurt, lettmargarin og annet søppel. Små barn i vekst trenger fett bl.a pga at vitamin A og D er fettløselige, mange kilder med mettet fett inneholder i tillegg omega 3 som også er svært viktig for barn i vekst.

vimsen85 sa for siden:

Leste en plass at smørsalget var økt med mange prosent. Hurra!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.