< Tilbake til oversikten

Kombinere Lindberg og Skaldeman?

Dottie sa for siden:

Driver fortsatt og leser meg opp på disse forskjellige lavkarbo-stilene...

Jeg lurer på om det er noen god ide å kombinere et "grunnlag av Lindberg" med enkeltmåltider fra Skaldeman? Eller kommer det til å bære fullstendig galt avgårde? Det er jo litt mer karbohydrater i Lindberg enn i Skaldeman, og hvis man da skal "overdrive" (misforstå meg rett) med fettet slik som Skaldeman gjør så legger det seg antakelig på ribbeina pga. at Lindberg har såpass mye karber som det har?

Det som ellers har slått meg etter hvert, er at jeg faktisk har levd noenlunde Lindberg-aktig de siste årene. Uten at det har gjort noen forskjell for meg, jeg er like enorm som før... Men jeg har nok hatt i meg altfor mye frukt og gulrøtter enn hva Lindberg tilsier da, og jeg har nok også endel å vinne på å kutte ned enda mer på ris og knekkebrød, samt øke på med litt fete saker. Men utover det, så spiser jeg allerede sånn noenlunde i tråd med Lindberg.

Jeg konstaterer i alle fall at jeg antakelig ikke trenger å foreta noen dramatisk helomvending, selv om jeg har funnet noen ting jeg kan rette på. Og derav spørsmålet: Kan man kombinere Lindberg-grunnlag med noen Skaldeman-retter?

Nerthus sa for siden:

Nei mener jeg. Det er altfor mye fett og for lite karbo i skaldemans oppskrifter til at det vil klaffe med Lindbergs linje :) (Andre kan sikkert være uenig).

Hvorfor vil du kombinere? Det finnes jo alternativer som ligger mellom Lindberg og Skaldeman også, jfr Lutz og Optimal ernæring som har et karboinntak på rundt maks 70 gram pr dag.

Jeg gikk ikke ned noenting på Lindberg over 8 uker (gikk kurs) - det blir nok for mye karbo for min kropp :)

Gracella sa for siden:

I følge Lutz, må man kutte ned på fettet når man overstiger ca 70 g karbo om dagen.
Det vil nok si at en kombo av Lindbreg og Skaldemann er en dårlig ide hvis tanken var å gå ned i vekt.
Du bør nok velge deg enten en ketogen diett (under 70 g om dagen) eller en lavkarbodiett ala Lindberg (med 70-150 g karbo om dagen).

Dottie sa for siden:

Takk for svar! :) Da var det som jeg tenkte, ja.

Så da får jeg vel forske videre i Lindberg-verdenen og følge den mer nøye da.

nellie sa for siden:

Jeg spiser Lindbergsk med mye mer fett og det funker da helt greit det:) det kommer nok helt ann på hvor mye en har og ta av. Det blir ikke noe skaldemannlignende fettinntak, men spiser aldri under 100 gram fett om dagen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.