De kan så mye referanser de vil. Så lenge mine folk beviser resultater så betyr de referenasene og alt det andre de sier ABSOLUTT INGENTING.
B12 har du vært å sjekket deg selv kanskje? tror FÅ kjøttetere har sjekket sitt b12 nivå. Som nevnt tidligere dette har helt forskjellige høyer ut i fra hvilken land du er i. Senket B12 nivå kommer av stress, tabletter, antibiotika, sykdommer osv. osv .osv. ikke pga for lite kjøtt.
De hevder ditt og datt, så kan bare Doug Graham å de andre motbevise alt med sine blodprøver osv.
Først og fremst Lierre Keith du tuller med meg? har du hørt intervjuene hennes? det er en SKAM. Vegeterianer i 20 år.. HA HA. Skal gi deg link til youtube jeg hvor hun blir intervjuet. At hun har gitt ut bok å gir folk råd er en SKAM. www.youtube.com/watch?v=FJVGOvpvkXc
Hør alt dette så forstår du bedre.
Jeg vet jeg sa case closed, men så begynte du og rote med ting du ikke i det HELE tatt har peiling på så...
... her framviser du så lite kunnskap om blodsukker, insulin, karbohydrater og fett at det er pinlig og lese... Rett og slett pinlig... vet du noe som helst om karbo, protein, fett - blodsukker, insulin i det hele tatt???
Du trenger ikke leksjonere meg. Jeg har ikke peiling, skriv spørsmålet til Dr Neal Bernard heller. Jeg gir deg informasjon så du kan gjøre hva du vil med den. Jeg er bare en budbringer. Jeg vet mye mindre om diabetes enn deg.
Uff. DETTE ER IKKE MINE ORD, JEG SIER HVA DR MCDOUGALL SIER. JEG HAR IKKE PEILING PÅ DIABETES BLA BLA BLA BLA. JEG ER EN BUDBRINGER, SEND MAILEN TIL BERNARD Å HETS HAN FOR SIN KUNNSKAP IKKE HETS MEG. JEG ER HER FOR Å HJELPE Å GUIDE FOLK TIL FORSKJELLIG INFORMASJON. Om Tomas bloggen har så vanvittig peiling vet jeg ikke, så lenge han kurerer masse folk da er jeg nok enig med han.
Ja, det er jo slik, Dydde, at det er realitetene vi diabetikere forholder oss til, - ikke bare teorier.
Jeg har forøvrig mer enn halvert den langtidsvirkende insulindosen min og bruker en tredjedel av hurtigvirkende insulin i fht det jeg gjorde før.
Hør med TigerTove her inne, - hun er også diabetikes 1. Hennes HbA1c er på 5,7, - pga lavkarbokosthold. Men hun TAR insulin. Selvfølgelig. Det MÅ vi gjøre.
Hold tråden på et seriøst nivå. Eller la vær å skrive noe.
Gerd
Moderator.
Personlig fra meg:
Jeg tror ikke dette forumet er rette stedet for deg å "guide" noen, dydde,
Av den enkle, men sanne grunn at del aller fleste av oss som faktisk velger å leve lavkarbo, gjør det fordi vi fungerer best på det.
finnes det ikke forum for din type diett, hvor du kan diskutere med dine likesinnede?
Slik som vi som har valgt lavkarbo, kan prate med våre likesinnede.
Og derfor er vi lavkarbere også veldig fornøyde med at vi faktisk har et forum som fokuserer på..ja... Lavkarbo :ja:
Ok, så dine få svært omstridte kilder har større tyngde enn 42 kildehenvisninger i et etablert Vitenskapsmagasin..... alrighty then...
For tenk jeg har det... Jeg hadde alvorlig mangel på både B12 og folat da jeg spist høykarbo. Da mener jeg mye frukt og grønnsaker, minimale mengder protein og så godt som ingenting fett. Etter kun 3 mnd kunne jeg kutte B12-sprøytene og folat-tilskuddet fordi lavkarbokostholdet normaliserte verdiene... Kommentarer til det ??[/quote]
Den videoen der er jo helt latterlig! For det første er duden som er hovedperson DOPET på ett eller annet ulovlig, for det andre har han INGEN kunnskap om glukose/karbohydrater og kroppens metabolisme, ganske likt slik du framviser her faktisk :) Beklager, finn noe annet som bevis hvis du ønsker at jeg skal ta din kommentar om Lierre Keith særlig alvorlig...
Merkelig hvor ekstremt aggressive disse veganerene/vegetarianerene blir når kostholdet deres blir satt under lupen... mulig det er blodsukkersvingningene som gjør det?? ;)
Du bør være svært forsiktig med å være en budbringer til folk med diabetes 1 og foreslå linker som igjen foreslår høykarbomat med så mye frukt. Det kan bære galt avsted, skjønner du . . .
Igjen jeg har ingen ide om dette. Det eneste jeg kan gjøre er å vise til folk som hjelper og kurerer folk som har diabetes 1 og 2 med høykarbol. Hvis dere er mer interresert i hvordan osv. må dere bare spør de folka som gjør det. Med andre legene osv. eller lese rundt på siden dems.
Den videoen der er jo helt latterlig! For det første er duden som er hovedperson DOPET på ett eller annet ulovlig, for det andre har han INGEN kunnskap om glukose/karbohydrater og kroppens metabolisme, ganske likt slik du framviser her faktisk :) Beklager, finn noe annet som bevis hvis du ønsker at jeg skal ta din kommentar om Lierre Keith særlig alvorlig...
Merkelig hvor ekstremt aggressive disse veganerene/vegetarianerene blir når kostholdet deres blir satt under lupen... mulig det er blodsukkersvingningene som gjør det?? ;)[/quote]
Hvis et vitenskapsmagasin har all denne kunskapen og hevder ditt og datt. Når alt dette blir motbevist hvor gyldig er disse vitenskapsmagasinene da?
Ok så du mener at lavkarbo høy kjøtt kurerte b12 mangelen din? IKKE 3 måneder med B12 injeksjoner? som jeg har nevnt tidligere folk bruker kun 1 måned med B12 injeksjoner på vegetar så trenger de ikke tenke på b12 igjen.
Jeg blir irritert når du kommer med latterlig informasjon og henger ut meg som bare er en budbringer. Kan du ikke skriver til folka som skriver bøker og hjelper folk med denne livsstilen ? Kan du ikke skrive mail til Dr Doug Graham som har gjort dette i 35 år å er sunnere å friskere enn nesten noen andre 58 åringer. Si til han at han ikke har peiling og at du og dine lavkarbo frontere osv. vet alt. Gjør det heller.
Herlig at du kan hevde at disse høykarbo folka ikke har peiling når de har mer resultater enn du eller de andre lavkarbo folka kan vise til. Da mener jeg resultater i form av folk som har blitt friskere, kvitt sykdom osv. Virker som du har veldig peiling og ikke lever totalt i en lavkarbo boble.
Her snakker jeg ikke om diabetes, jeg snakker om at du, som har tatt på deg jobben som "budbringer" framviser så dårlig kunnskap om kroppens metabolisme og makronæringsstoffene at det er vanskelig og ta deg alvorlig. Hvis du virkelig vil være en budbringer mener jeg du bør sette deg GODT inn i temaene før du siterer fra andre uten og kvalitetssikre informasjonen du gir.
Bloggen til Thomas - som er en hjertekirurg ved Haukeland - gir i linken en basic gjennomgang av makronæringsstoffene og hvordan de opptas i kroppen ved inntak av mat. Du kan kanskje bli litt mer kritisk til din guru hvis du ser hvor feilinformert han er om akkurat dette temaet nevnt.
Her har du f.eks en som var super lavkarbo masse animals fett og kjøtt. Paleo diet osv. osv. Han spiste det kostholdet i 2 år. vimeo.com/23771911
Her er siden hans, veldig bra side fra når han spiste kjøtt osv. castlegrok.com/
Ikke vet om fungerer? Når mannen skriver bøker om diabetes, har eget senter hvor han tar inn pasienter osv. Hva mer trenger du? Har liksom lavkarbo fronterne så mye mer å tilby?
Jeg sier bare at det finnes andre muligheter også og at høykarbo ikke er alltid djevelen. Alle har rett til fritt valg. Og det skader ingen å lese dette og eventuelt prate med fyren eller folk som har gjort det og blitt friske.
Jeg har aldri uttalt meg om NOE metabolisme, makrinæringsstoffer osv. Så vår så snill å les hva jeg heller skriver. Hvis Thomas er guru`en din så er det greit. Folk må få velge. Når jeg ser resultatene til 10 000 av folk på veganer kost og rå mats kost med masse frukt og grønnsaker og jeg får de samme positive effektene så holder dette for meg.
Beklager, dine kilder har ikke motbevist noe som helst etter min mening.
Jeg tok ikke injeksjoner etter at jeg startet på lavkarbokosthold.
Du får bare bli irritert - men bli det heller på deg selv, det var DU som insisterte på at du "bare" var en budbringer :)
Hvorfor skal jeg gjør det når jeg ikke tror på det han sier - dvs det DU sier han sier. Det er jo du som vil framheve ditt høykarbokosthold her - og jeg mener du kommer med feilinformasjon. Ønsker du å veilede andre her inne til å endre kosthold, kan du jo ikke bare henvise til å sende en mail til dine kilder? Står du ikke selv for det du spiser og mener?
Du tar feil om du mener det ikke er bevist at lavkarbo har "kurert" sykdommer, faktisk er ikke sykdommene kurert, men SYMPTOMENE har blitt i stor grad borte. Feks har jeg alvorlig chrons med voldsomme fordøyelsessymptomer som er blitt vekk bare en mnd etter at jeg skiftet kosthold til lavkarbo. Det finnes 1200 studier som beviser lavkarbokostholdets helsemessige virkning... hvor mange studier har du som viser til at ditt kosthold har samme effekt?
Det er faktisk ikke vært å svare på dine poster lenger. Du viser total ignoranse for alt. Virker som du har funnet dine folk i kostholdsmiljøet du stoler på og er bundet til dem. Så håper du får det fint.
Du siterte din guru om karbohydrater og fett... Thomas Geisner har laget en fin innledning til hvordan karbo og fett fungerer i kroppen. Anbefaler og lese det - fordi det står i motsetning til det din guru sier - og det er BEVIST over enhver tvil at det stemmer slik Thomas skisserer. Han er ikke min "guru" han er en av MANGE fagfolk som forfekter et lavkarbokosthold. Samtidig har han så god kunnskap om hvordan kroppen fungerer at jeg mener han er en av mange gode kilder til kunnskap om ernæring.
Og du, selv om dine guruers uttalelser holder for deg, så bør du respektere at det ikke holder for meg - spesielt fordi uttalelsene viser at det mangler på generell ernæringskunnskap og hvordan kroppen fungerer :) Enhver ernæringsbok vil fortelle deg det samme...
Hahaha, ja du får sagt det du :) Tatt i betraktning at du er like steil på dine påstander så er vi vel da egentlig ganske like, med unntak av at jeg faktisk har satt meg inn i generell ernæring i mye større grad enn det høres ut til at du har gjort ;)
Steven Hagstrom "My name is Steven Hagstrom and I have been a type 1 diabetic for 16 years. I am insulin dependent and I wear a pump. I control my diabetes through insulin, diet, and some yoga. "This past year, my wife and I attended Katherine’s “Food For Life” class and we decided to go vegan. Since then, we’ve noticed several changes in my insulin activity and usage. Primarily, we’ve noticed a significant decrease in the amount of insulin used for eating. I haven’t eliminated the need for insulin, but I have significantly reduced it. Insulin is affected through weight and fat. Through this vegan diet, I’ve reduced my weight by over 40 pounds (about 15 percent of my body weight, from 250 to 210 pounds). This decrease in weight has greatly increased the efficiency of the insulin I take. Since diabetes is a progressive disease, I see this as an activity that will increase my life span and decrease my reliance on insulin. The amount of insulin I require has dropped from 60 to 40 units per day, about a 33 percent decrease since I became vegan. I’ve been noticing that the longer I maintain my vegan diet, the better it gets. To the point where some days, I only require 30 units. There’s no question in my mind that the vegan lifestyle has been substantially effective in decreasing my dependence on insulin.
- Steven Hagstrom, “Food For Life” Cancer & Diabetes Student, Fort Worth, Texas (Nov. 20, 2010)
Er det hetsing å være uenig med deg, og linke til MINE kilder? Hvis du er så hårsår bør du finne deg et forum der flertallet er ENIG i dine påstander :)
Og du, jeg leser faktisk linkene dine...det betyr ikke at det du sier "makes more sense" for min del:)
Jeg er overrasket over at du reagerer slik, jeg mener jeg er ganske saklig i mine kommentarer, med unntak av når du kommer med ren feilinformasjon.
Flau over mine innlegg? Hm, nei det tror jeg ikke jeg kommer til å bli gitt ;)
Leser du det folk faktisk skriver eller leser du det du skulle ønske stod der?
Den linken viser ingen referanser til populasjoner som har levd på et slikt kosthold over en lengre periode. Det står at kostholdet til enkelte folkegrupper har vært stivelses-basert, ikke at kostholdet har vært i nærheten av den fordelingen du snakker om.
Kan du bare gi meg ett, 1, eksempel på en populasjon som har levd på en slik diett. Og da mener jeg at du faktisk kommer med det eksempelet, og ikke en link der jeg må lete meg halvt i hjel for å finne noe fornuftig. Dette burde ikke være så vanskelig.
(Eksempelvis dersom jeg spurte etter en populasjon som hadde spist nesten utelukkende animalsk, så kunne du svart Eskimoene eller masaiene.)
Ok, dette blir for dumt. Her fremviser du en så ekstremt liten innsikt i fysiologiske prinsipper at det rett og slett blir litt flaut å lese.
Hvis du ikke har den minste peiling på blodsukkerregulering, så sett deg for guds skyld inn i dette før du setter deg som oppgave å "informere".
Det at du fraskriver deg alt ansvar, og ber folk å gå til kilden for å stille spørsmål, sier nok. Du burde virkelig sitte med ganske mange spørsmål til MacDougal selv etterhvert, ettersom du blir informert om hvor misinformert han ser ut til å være.
Jeg går utifra at han vet utmerket godt hvordan blodsukkerregulering fungerer, og ser på det som mer sannsynlig at du har misforstått det du evt har lest av ham, for SÅ feil kan han umulig ta.
Det er også stor forskjell på å kurrere en sykdom og å bli symptomfri fra sykdommen. Når det gjelder diabetes type 1 så blir dette i veldig stor grad gjeldende. Du kan spise deg ganske symptomfri, i den grad at du regulerer blodsukkeret med maten du spiser, men du vil ikke kunne bli kvitt sykdommen, da problemet er at bukspyttkjertelen ikke fungerer.
De som er slankeoperert, og ikke kan absorbere B12, må ta en injeksjon med vitaminet en gang i mnd. Det er ikke snakk om en eneste injeksjon og så aldri mer. Dette gjelder også de som ikke spiser animalsk mat, for om du ikke får i deg vitaminet, så kan du heller ikke absorbere det.
Det er såklart ulike grader av mangeltilstander, da det er individuelle tålegrenser osv, men til syvende og sist så vil en mangeltilstand til slutt oppstå.
Når det kommer til resultater. Du snakker som om det bare er MacDougal som har gjort folk friske. Det finnes ganske mange leger med gode tall å vise til. Wolfgang Lutz f.eks. har flere titusener av pasienter på samvittigheten. Jan Kwasiniewski kurerte massevis av folk. Her i Norge har Sofie Hexeberg ganske mange pasienter som har blitt frisk fra ulike sykdomstilstander. I Sverige har legene Annika Dahlquist og Andreas Eenfeldt en del pasienter med suksesshistorier. Dette er bare eksempler, det finnes mange fler.
Til å være så opptatt av å opplyse og informere, så virker du svært lite informert selv. Kildeutvalget ditt er mildt sagt kritikkverdig, og argumentene dine henger jo ikke sammen engang.
Du er på et helt annet nivå enn meg når det gjelder detajler og utdanning på området.
Jeg har ikke gått så dypt til bunns i høykarbo med tankle på alt dette. Jeg var så lei etter 4 år på lavkarbo og etter å ha lest alt hvordan kroppen fungere osv. at jeg ville bare ha noe som fungrte.
Det er alt jeg bryr meg om, at det fungerer. Teori og alt sånn små ting bryr jeg meg ikke om lenger derfor er det lettere å lese bøkene eller se på forum etc å spør folka som lever av dette med tanke på bøkene osv.
Det eneste jeg vet ang folk som har levd som dette er den linken jeg postet til deg. Og den filmen på 1 time og 16 minutter.
Beklager så mye at jeg ikke kan komme med mer skikkelig detaljerte ting ang McDougall osv. av det du lurer på, så om du er interresert så må du spørre han på mail. Han svarer med en gang pga jeg har spurt han om noen ting.
Jeg vet at Jan Kwasniewski spesielt har kurert mange, men det fungerte aldri på meg. Og jeg hadde direkte kontakt med folk som var utdannet av han og praktiserte det. Så det er derfor jeg vil at folk skal få vite om høykarbo også pga det er ikke alltid lavkarbo fungerer for folk. Og det kan ofte være så enkelt at de bare må prøve høykarbo i steden for alt av forskjellige vitamin mangel osv. osv.
Jeg er aldri fan av at ting skal være så veldig komplisert å isolert. Jeg vil ha noe som er veldig enkelt å forholde seg til, gir fantastiske resultater og smaker godt.
Du får lese igjen ang blodsukker osv. osv. når det gjelder
Her skrives det vel en del ang Neal Bernard om det www.pcrm.org/resch/edresources/nutr_curr/nutr_curr_4.html www.pcrm.org/health/diabetes/stories/ira_goldberg.html
Helt klart ikke hetsing å være uenig med meg. Men ikke vær uenig i meg vær uenig i det kildene jeg henviser til sier. Jeg har aldri sagt at lavkarbo er dårlig eller at Thomas eller noen av dine folk ikke har feil. Jeg sier at det alltid finnes 2 sider av saken. Så hvis du vil sette kildene opp mot hverandre må du f.eks ta Thomas sin informasjon å lime det inn i en mail til Neal Bernard å se hva han svarer på det.
Men han vinner jo maraton ? Igjen beklager så meget om jeg har missforstått videoen da.
Er sikkert bare i Amerika ikke verden, sorry. Men han gjør dette for det er gøy. Han driver ikke med dette på fulltid. Han har jobb, unger, kone osv. Så uansett imponerende.
Med andre ord vet du ikke om en eneste populasjon som har levd slik?
Dersom du brukte 4 år på å lese alt om hvordan kroppen fungerte, overrasker det meg at du ikke er mer kritisk til så åpenbare feiltolkninger om kroppens fysiologi.
Fra den første linken din:
"To insure complete nutrition, it is important to have a source of vitamin B12, which could include any common multivitamin, fortified soymilk or cereals, or a vitamin B12 supplement of 5 micrograms or more per day."
Da skulle vel B12-diskusjonen være et ferdig kapittel, da dine kilder også konkluderer med at tilskudd er nødvendig...
Dersom du bare er ute etter å informere om at dette alternativet finnes, så er det greit. Men intil du faktisk skjønner mekanismene bak hvordan det fungerer, så KAN du ikke anbefale folk å sette igang med denne dietten, spesielt ikke folk med sykdommer som diabetes. Å anbefale en diett til mennesker krever elementærkunnskaper om hvordan dietten fungerer og hvordan den påvirker kroppen.
På samme måte er det hvis en som ikke har peiling begynner å anbefale lavkarbo til folk, og dietten ender opp med å bestå av egg og bacon til hvert måltid, eller enda værre: ender opp med å være både lavkarbo og lavfett på en gang.
Guttungen min har også vunnet maratonløp, men her i huset er vi så realistiske at vi ser på slutt-tiden, ikke hvor mye seinere de andre som stilte opp løp lol
Når det gjelder dette at du står frem som budbringer for alvorlige sykdommer du TROR du vet "kuren" på;
Vær så snill å slutte å påstå slike ting.
Ikke alle setter seg inn i hva som skjer i kroppen når man har en sykdom som er dødelig uten medisin, og hvis du bare klarer å overbevise en eneste om at de må spise som du gjør, så er dette farlig.
Det er absolutt ingen unnskyldning at du etterpå skriver fra deg ansvaret og skylder på andre som du har feiltolket!
Absolutt ingen steder i linkene dine finner jeg at noen blir kurert for diabetes 1. Såvidt jeg vet (og jeg har lest mye om dette) så foruten det å få transplantert en ny bukspyttkjertel, så er det forsøk i Kina med innsprøyting av stamceller som er det nærmeste man kommer en kur som helbreder.
Ved å gå over til lavkarbo (med ekstremt nøye blodsukkerregulering/ redusering av insulin) blir medisinmengden man trenger redusert kraftig, men man blir ikke helbredet!!!!!
Nå er det vel sånn at å tro blindt på det "guruer" sier, om de heter Atkins eller Graham.
De kan si og "bevise" akkurat hva de vil i bøkene sine. Det som jeg tror er riktig da, er å ta et valg, og å prøve ut det valget - jeg valgte Atkins - for å se om det er riktig for en.
Ellers vil jeg bare si om Thomas Geisner: Han er en dyktig kirurg (mange års utdannelse) og stiller ingen diagnose i bloggen sin. Jeg synes han kan få litt respekt. Det samme gjelder for øvrig for hans kollega Espen Rostrup. Begge to er ganske åpne for det meste innen kosthold, og har veldig mye kunnskap omtrent ned på kvarke nivå på hvordan de forskjellige molekylene i maten påvirker molekylene i kroppen. De gutta har en god del mer peiling enn både Atkins og Graham til sammen.
At de har valgt lavkarbo er uvesentlig når det kommer til fakta om matens vei og dens påvirkning i kroppen.
Ikke nødvendigvis. Den sløve, "dopa" væremåten kan også være en følge av mangelfull ernæring. Flere veganere jeg har møtt har vært helt sinnsykt trege, helt uten dop. Hormonell ubalanse, manglende aminosyrer, idk. Noe gæærnt er det.
Hvis Dydde trives på sitt kosthold så la ham fortsette med det.
Og jeg forstår så gjerne at når man har funnet noe som fungerer for en selv så vil man gjerne "åpne" øynene på andre som IKKE har sett det en selv har sett og erfart. Det gjelder uansett livsstil; jeg gleder meg til jeg skal begynne jobbe igjen og proklamere lavkarbo! :lol: (Til de andres forargelse...:o)
Noen liker mora andre liker dattera. Greitt, dette er et lavkarboforum, men det har da vært presentert mange ikkelavkarbo-varianter her tidligere. Det GJØR jo ingenting om lavkaro får en liten "oppkvikker" av og til?
Kan Dydde forklare på en grei måte, hvorfor så mye frukt IKKE høyner blodsukkeret, og hvorfor kjøtt er ugreit for mennesket? Ikke for å skape faenskap, men fordi jeg er nyskjerrig på hvordan du ser på det?
Gidder ikke lese hele tråden med krangling, så beklager om noe blir skikkelig feil her.
Men jeg har prøvd å bare leve på frukt og da i hovedsak bananer noen dager (hadde skikkelig cravings en periode) og det er noe av det verste jeg har gjort mot kroppen min :( Jeg hadde diare og magekramper alle disse dagene, og det tok uker før det ble mer normale dager enn diaredager. Magen er fortsatt ikke helt bra igjen og jeg er litt bekymret for om den noen gang kommer til å bli helt bra igjen :nedfor:
Så ja, noen har prøvd høykarbo. Og det var helt for j****g og er fortsatt det i dag da planene mine ofte går i dass, bokstavelig talt. Kan ikke huske noe økt energinivå eller noe annet, det var ikke akkurat der jeg hadde fokuset mitt ;) Det var ikke så lenge men verken tarmen min eller sjela mi hadde taklet noe mer.
Greit jeg gjorde det jeg kunne. Men var samme type respons nå. Kos dere med lavkarbo og for all del lukk ørene til alt annet som fungerer for folk. Spør alle dine guru`er om de kan vise deg magen sin siden animals fett og masse protein gjør dem sunne og slanke. Og be dem vise sin utholdenhet og styrke i form av joggetur, løping osv.
Takk for meg, håper dere finner svarene til det som gir best resultat ikke hva dere tror gir.
Hva hadde du forventet deg egentlig?
Tror du jeg har lyst å dure inn på et Grethe Roede forum og fortelle de at lavkarbo er tingen og det de driver med er ikke bra? Det fungerer jo ikke sånn.
Sist jeg sjekket levde de ialefall ikke i steinalrderen eller lenge før den tid på
Fløte, Kaffe, Stevia pulver, mørk sjokolade, majones, olje av alle typer, smør, psturisert melk og egg. Osv. osv. men for all del hvis det er slik dere og lav karbo folk mener folk levde før i tida så følg det og spesielt om det fungerer. Peace Out
Kanskje blodsukkeret er konstant... Grunnet konstant inntak av frukt? Ikke nødvendigvis høyt, men stabilt over det vi på lavkarbo erfarer? Så fremst vi ikke har diabetes da..
Er ikke STABILT blodsukker det viktigste? Og kanskje fruktose ikke er så ille likavel? Vet ikke jeg.
Det jeg synes er bra er at dydde kommer tilbake til forumet for å fortelle at lavkarbo ikke fungerte for ham, og at han også forteller hva som fungerte for ham. Det er tross alt mange som slutter med lavkarbo uten at vi hører noe mere fra de (aner ikke hvorfor det ikke fungerer men..) synes uansett at det er lærerikt å høre fra de som slutter også
Men sånn helt seriøst. Jeg har troa på at dette kan funke for noen. Eller. Den der 95% karbogreia har jeg ikke noe særlig tro på, men at det går ann å leve høykarbo og ha et heeelt fint liv, med en sunn kropp osv, det skjønner jeg ikke at det kan være noe tvil om. Kjenner tønnevis av folk som lever sånn og de er da på ingen måte syke, slappe, dopa med mangelsykdommer oppetter ræva. SÅKLART dette kostholdet ikke er helt optimalt for de fleste med diabetes og insulinresistent osv, men at det er dødsdommen og huff og fælt.. Nei, vettu hva..
Nettopp. Har da sett mange svorne lavkarbo tilhengere, som hvertfall ALDRIIIIIII skulle gå tilbake til høykarbo, forsvinne dit hen. Om det var med vilje.. sikkert ikke. Men det er mange som ikke har fått det til å funke i lengden, enda så overbeviste de har vært.
Men når dudde sier at han går til årlige kontroller og alt er ok, hvorfor da kverrulere rundt det??
Jeg anbefaler jo fett fordi kolesterolnivåene mine er fabelaktige selv med mye fett, men jeg vet om en som har gått på lavkarbo lenge og fikk økte verdier på kolesterolet. Han har nå gått over til ALT som finnes av vitapro.
Han har holdt på bare 6 mnd, så litt tidlig og si noe om blodprøver vil vise mangler tenker jeg.
Jeg mener heller ikke hele verden bør og må spise lavkarbo, jeg også kjenner mange som er sunne og friske på såkalt "vanlig" mat. Vi er forskjellige, og lavkarbo mener jeg er for de som er litt mer sensitive enn andre overfor karbo, og ellers har problemer med blodsukkersvingninger som gir mye sultfølelse og etterhvert overvekt. Derimot er jeg IKKE for et kosthold som består av bare frukt og grønnsaker - fordi på bakgrunn av alt jeg har lest det siste 1.5 årene både om ernæring OG om lavkarbokosthold tilsier at dette ikke er sunt i lengden :)
Jeg kan godt unne Dydde og ha funnet en måte og spise på som fungerer for ham - men samtidig må jeg innrømme at jeg er bekymret for hvordan helsen hans vil utvikle seg. Hva med og ta en tur innom igjen om et halvt år og fortelle hvordan du har det da?
Mange mennesker lever et helt supert liv med grandiosa, cola og seigemenn i mange år. Det betyr ikke at jeg kan leve slik, men for noen funker det helt supert, iallefall om de tar seg noen vitaminpiller i ny og ne.
At noen gjør som TS, og trivst med det, er helt ok for meg, men jeg kan ikke leve sånn. Da ville insulinmengden økt drastisk og faren for følgesykdommer økt tilsvarende, men for TS er dette altså det optimale.
Jeg tror at de aller fleste her inne har valgt å legge om kostholdet fordi de har funnet ut at masse karber ikke funker for oss.
Sjansen for at vi skal gå vekk fra noe som funker og er velsmakende til å bli fruktspisere av dimensjoner er vel ikke så veldig stor:rolleyes:
Jeg vet bare at å si at frukt, ris, poteter og grønnsaker er dårlig/farlig/usunnt og årsaken til sykdommer, fedme osv. er like dumt som å tro på julenissen. Og tror man dette lever man i en veldig farlig boble
Så hva har du å si til at så mange har blitt FRISKE på et lavkarbokosthold, er det like dumt? Mener du at ALLE bør leve slik du gjør, eller klarer du og se at vi er så individuelle at vi faktisk har det best på forskjellige typer kosthold? I så fall så er det rimelig arrogant påstand :)
Ditt kosthold ville gjort meg meget syk av chronsen min....
For meg, så synes jeg dette høres ut som et deilig kosthold å leve på i sommer mnd. JEg skal ikke uttale meg om jeg tror det er bra eller ikke for kroppen i lengden, for det har jeg ikke peil på, men synes det var veldig spennende å lese.
For meg funker ketogen kosthold veldigbra når det er mørkt ute og kaldt, da er det kjempe lett, men kjenner det feite kjøttstykket og fett generelt ikke frister i det heletatt nå når sommeren nærmer seg. Da har jeg bare lyst å spise friske ting, så dette kunne vært et alternativ for meg, å leve ketogent det mørke, kalde halvåret, og bytte til et kosthold som ligner mer på TS sitt kosthold om våren/sommeren, liker ikke så veldig tung mat om sommeren.
MEn om det er bra å drive å bytte mellom de to vet jeg ikke, og er redd for at jeg får løs mage på for mye frukt og grønnt, har iallefall en del slike erfaringer tidligere.
MEn jeg må se litt mer på det før jeg tar en avgjørelse tror jeg ;)
Det finnes de som får tilskudd på det nivået, faktisk:) Spørs vel på den generelle tilstanden.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.