Jeg som x party jente har vært borti en del ghb tidligere. I et par dager nå har eg gått rundt med samme smak i munnen som jeg får av små doser av ghb og når ghbn er på vei ut av kroppen. Samme følelsen i kroppen, litt små skjelvende, og samme tunge hodet, og litt brusende gledesfølelse, samt svingninger. Eg var så overbevist om at dette var det samme så jeg søkte litt rundt på nettet. Da fant jeg ut at økte katekolaminnivåer ved lavkarbdietter kombinert med at enkelte ketoner ser ut til å påvirke GABA reseptorene i hjernen på samme måte som GHB. Dette kan være en årsak at denne dietten fungerer så bra for noen, da dette gir økt energi og følelse av velvære, og forklarer hvorfor man føler som man føler i tilvendingsfasen. (ubehagelige og farlige. Kvalme, hodepine, lavere hjerterytme, senking av blodtrykket og muskelkramper, er noen av bivirkningene) Og hvorfor det ikke fungerer for alle. GHB har jeg lest at i store doser kan føre til bevisstløshet og at man kan slutte å puste, og at over langtidsbruk kan føre til deprisjoner. sistnevnte er det jeg er urolig for. Da lurer jeg på er det noen av dere som har gått på lavkarbo over lengre tid som har gått tilbake til normalt kosthold og ikke følt seg elendig psykisk? Jeg er overbevist og kan nesten si at jeg vet at dette stemmer, da jeg kjenner smaken og følelsen alt for godt igjen. Har forandret synet mitt på ketose i hvert fall, og dere bør være litt mer skeptisk til dette. Det forklarer en god del ved dette kostholdet.
også alle symptomene som jeg ser mange av dere skylder på magnesium mangel, ( noe som er lite sannsynlig siden dette sjelden gjer symptomer uten om kramper i bena) passer med virkningene av mindre doser ghb, eller når ghb er på vei ut av kroppen, og dagen derpå.. urolig i bena, sover dårlig osv.
et middel som kan misbrukes til rus. Kan også fås som medisin, og ble fremstilt med mål til å ha den som bedøvelse middel. mao den er syntetisk og er ikke naturlig for oss å konsumere.
Og nei, jeg har ikke gått tilbake til statens kostholdråd. bleh... Spiser fortsatt den samme maten som da jeg begynte på lavkarbo.
Edit: nå sjekket jeg andre wiki sider som sier noe annet, er litt usikker om vi snakker om samme stoff nå.
Jeg vil gjerne ha link til dokumentasjon på det du påstår her :ja:
Har sjøl levd mer eller mindre i ketose siden 2007, og har det best med det.
(Utdrag fra Etter slankekuren, Torkil Andersen)
Sitat: "Magnesium: Her har vi enda et viktig mineral av stor betydning for energiomstningen i kroppen. Mer enn 300 kjente enzymer er avhengig av magnesium for å fungere optimalt. Flertallet av disse deltar i de kjemiske prosessene som er avgjørende for forbrenningen av karbohydrater og fettstoffer. Av alle mineralene er magnesium antagelig det viktigste for kroppens energiprodukjsjon. Magnesium har viktige effekter på hjerte-og karsystemet. Det virker avslappende på musklene i blodårene og medfører senkning av blodtrykket. Magnesium motvirker rytmeforstyrrelser, for eksempel hjerteflimmer. " Sitat slutt.
GHB, ofte feilaktig kalt flytende ecstasy, er en forkortelse for det syntetiske stoffet og rusmiddelet gammahydroksybutyrat. GHB regnes som moderat skadelig etter vitenskapelige tester, og har skadevirkninger som er sammenlinbare med MDMA og poppers. De fleste skadene av stoffet kommer fra overdoseringer, ettersom det er meget vanskelig å beregne rett dosering. Det er vanskelig å behandle tilfeller av GHB-overdose, da det ikke finnes noen motgift.
GHB ble framstilt som et bedøvelsesmiddel i 50-årene. GHB blir i dag illegalt framstilt og omsatt som tabletter, i pulverform eller flytende på små flasker. Det siste alternativet er mest vanlig. GHB blir også solgt som medisin på resept under merkenavnet Xyrem.
Små doser GHB gir en oppkvikkende rus: Man føler seg våken og kunstig pigg og opplagt. Større mengder kan gi en bedøvende og sløvende effekt, og en hallusinogen effekt (sansebedrag). Virkningen kommer etter 5–20 minutter og kan vare i halvannen til tre timer. Mange blir hissige og aggressive under rus. Selv små doser kan føre til svimmelhet, snøvling, hodepine, kramper og lavere blodtrykk. Ved overdose kan brukeren svime av og havne i koma mens hjertet svekkes eller luftveien blokkeres. GHB er spesielt farlig når det brukes sammen med alkohol. Langtidsbruk av GHB kan føre til leverskader,nyreskader,psykiske problemer og depresjoner.
nå er det stor forskjell på typer karbohydrater, og regner med type karbohydrater dere spiste før dere begynte med dette kotholdet ikke var de bra typene da. Men som sagt dette kan fungere veldig bra for mange. Lurer bare på hvilke effekter d kan ha på sikt, om man er mye i ketose
Jeg vil gjerne ha link til dokumentasjon på det du påstår her :ja:
Har sjøl levd mer eller mindre i ketose siden 2007, og har det best med det.
[INDENT] Opprinnelig lagt inn av Lohne, her.
også alle symptomene som jeg ser mange av dere skylder på magnesium mangel, ( noe som er lite sannsynlig siden dette sjelden gjer symptomer uten om kramper i bena) passer med virkningene av mindre doser ghb, eller når ghb er på vei ut av kroppen, og dagen derpå.. urolig i bena, sover dårlig osv.
[/INDENT](Utdrag fra Etter slankekuren, Torkil Andersen)
Sitat: "Magnesium: Her har vi enda et viktig mineral av stor betydning for energiomstningen i kroppen. Mer enn 300 kjente enzymer er avhengig av magnesium for å fungere optimalt. Flertallet av disse deltar i de kjemiske prosessene som er avgjørende for forbrenningen av karbohydrater og fettstoffer. Av alle mineralene er magnesium antagelig det viktigste for kroppens energiprodukjsjon. Magnesium har viktige effekter på hjerte-og karsystemet. Det virker avslappende på musklene i blodårene og medfører senkning av blodtrykket. Magnesium motvirker rytmeforstyrrelser, for eksempel hjerteflimmer. " Sitat slutt.
Er du seriøs?? Du virker veldig kunnskapsløs når det gjelder lavkarbo og ketose. Dessuten synes jeg det er ganske voldsomt og sammenlikne DOP som mennesker inntar for å få rus og som beviselig har drept mennesker - med naturlig og ren mat....
Er du seriøs?? Du virker veldig kunnskapsløs når det gjelder lavkarbo og ketose. Dessuten synes jeg det er ganske voldsomt og sammenlikne DOP som mennesker inntar for å få rus og som beviselig har drept mennesker - med naturlig og ren mat....
er langt ifra det jeg sier. Og snakker ikke om lavkarbo, eller å spise bra karbohydrater. Jer snakk om å være i ketose
[quote=Greddy;1115515]et middel som kan misbrukes til rus. Kan også fås som medisin, og ble fremstilt med mål til å ha den som bedøvelse middel. mao den er syntetisk og er ikke naturlig for oss å konsumere.
GHB (gammahydroksybutyrat) er et stoff som forekommer naturlig i vev hos mennesker og dyr. står på helsedierktoratets sider +++++
når kroppen ikke får i seg nok karbohydrater som er det lettest for kroppen å bruke for å få energi, vil den forbrenne fett i stedet, ketoner er det leveren omdanner fett til
som sagt, økte katekolaminnivåer ved lavkarbdietter kombinert med at enkelte ketoner ser ut til å påvirke GABA reseptorene i hjernen på samme måte som GHB. Dette er jeg sikker på for kjenner smaken og følelsen alt for godt igjen( induksjonen, før kroppen blir vant til nivået av ghb). Hvor vidt dette er skadelig vet jeg ikke og er det jeg lurer på
Lettest? Det kan vi ha lange diskusjoner om... alt i kroppen kan forbruke fett som energi unntaket er hjernen og nerversystemet våres. som er også årsaken vi har noe som heter ketose, lipolyse og glukogeonesse, prossesser som gjør at kroppen kan fremskaffe glukose fra andre kilder enn maten vi spiser til hjerne og nervesystemet. Ketoner er et restprodukt som kommer av at leveren har brukt fett som energi til å lage proteiner til glukose. All fettet vi spiser brukes opp av kroppen "direkte" og blir ikke omgjort til ketoner først for å bruke ketoner som energi. At kroppen bruker ketoner som energi er bare bonus.
eg beklager den dårlige formuleringen min og forklaringen min, er nettopp komt i ketose selv og konsentrasjonen og hukommelsen er ikke helt på topp, siden kroppen ikke har vent seg til det enda,+ har en datter som springer rundt meg, men er sikker på det jeg prøver å si iallefall. Kjenner igjen følelsen, og spesielt smaken, og da jeg i tillegg etter å ha tenkt på dette et par dager, fant dokumentasjon på dette, er jeg ikke i tvil lengre.
Det Lohne mener, men tar litt feil om er forskjellen på Gamma-H og Beta-H. Når kroppen er i ketose så frigjøres ketoner, en av ketonene er noe som heter Beta-hydroksysmørsyre, det er ikke GHB, men det likner litt. GHB er Gamma-hydroksysmørsyre og er syntetisk, men finnes i bittesmå mengder i kroppen. I hjernen kan de ha noen av de samme effektene
ja var det jeg mente hehe, litt stressa og sliter litt med konsentrasjonen og hukommelsen her:p men var ikke det heller som var poenget, (tror eg :p) men at ketonene påvirke GABA reseptorene i hjernen litt på samme måte som ghb.. og da lurer eg på ka "bi"virkninger dette kan ha for kroppen
Fett er kroppens viktigste energikilde. Kroppen tar vare på det gode fettet og bruker det som er dårligst for kroppen først. Ja, jeg var slem der og snudde på argumentet ditt. Bare fordi kroppen bruker karbohydrater først, betyr ikke det er lettest. Med den logikken så er alkohol mest viktig for kroppen.
Du lurer på om en naturlig prosess i kroppen kan ha samme bivirkningene som et dødelig dop som er fremstilt på en skitten kjøkkenbenk av mennesker som ikke akkurat hadde kjemi som hovedfag på skolen?
Det er litt vanskelig å trekke essensen ut av det du skriver, men er du redd kroppen din skal bli ødelagt på samme måte av ketose som den vil av ghb? Har jeg da forstått det rett?
poenget var vel egentlig siden begge deler påvirker hjernen på samme måte, kan d da ha samme effekter for helsen, da helst psyken på sikt (ved terk ketoe)
Nei! For ghb i kroppen påvirker ikke hjernen slik som fremstilt ghb gjør! Det blir det samme som å spørre om bivirkningene av naturlig aceton i kroppen er det samme som bivirkningene av å drikke neglelakkfjerner...
Syns egentlig ikke det er et urimelig spørsmål. Jeg ble nærmest rusa og euforisk første gang jeg var lenge i ketose, svimmel og lett i hodet også :ja: Jeg mistenker dessuten at ketose kan trigge hypomanien min, noe rusmidler også er kjent for å gjøre. (GHB vet jeg absolutt ingenting om, bortsett fra at jeg fikk vite at det var skiiiikkelig farlig da jeg var lita :o)
Problemet for min del er at det går ikke an å se om det er noen sammenheng fordi det skjer andre ting i livet også.
Men jeg tror ikke at langtidseffekten av ketose er skadelig på samme måte som langtidsbruk av rusmidler og jeg kommer ikke til å være bekymret for det.
Jeg opplevde i større grad slike symptomer da jeg gikk på VERYlowcalorie-pulverkur i 4 uker... ble hyper så det holdt, klarte ikke sove, var helt 100. Nå føler jeg meg STABIL og fin :) (men så har jeg holdt på lenge også da... man kan ikke sammenlikne hvordan man opplever ketose i starten og etter en god tid).
tror heller ikke at det har samme effekt ssom langtids b ruk av rusmidler, da man også må ta mye høyere doser for å ruse seg.
Og man vil selvfølgelig føle seg bedre for kroppen vender seg jo til det. Men eg kan si med sikkerhet at følelsen og smaken er det samme som med småå inntak ghb. (ikke selve smaken av ghb, men smaken man har etter det har går ut av kroppen) og siden ketoner og ghb påvirker samme del av hjernen, og har veeldig lignende effekter så kan d jo ver d har noe å si. men siden ghb og bhg eller ka nå enn finnes naturlig i kroppen betyr d jo at mindre mengder som gjør denne effekten i hjernen ikke er farlig i noen grad, så en viss økning av "effekten" (ikkje stoffet:p) behøver jo ikke ha noe å si siden kroppen vender seg til dette uansett, og man vil merke mindre til den ettter en viss tid.. hehe så flink eg e t å formulere mg , .. syns bare d va merkelig når eg begynte å få smaken og samme følelser som jeg har hatt før, (heeilt likt) og fant at d var likheter om hvordan de påvirker hjernen og vil har de samme "bivirkningene".. Følelsen og smaken va skremmende for meg, heilt heilt likt, og eg som har slutta md dette,og tar stooor avstand fra d nå
wow eg føle mg smart i dag ass, :/:P
Jeg var i ketose fra august til juni (med unntak av noen avsporinger en og annen helg), er det lenge nok? ;) Alt avtok med tiden men ble ikke borte, og euforien var absolutt tilstede så lenge jeg holdt meg i ketose.
Sånn var det også denne gangen (startet for 11 uker siden), men nå passer jeg veldig godt på meg selv og har kontrollen.
Har holdt på med lavkarbo og ketose i 4 år, er det "en god tid"?
Dopet GHB lages ofte med Lut eller eddik for å tynne den ut, fordi det lages av idioter på en kjøkkenbenk. Så når du spør om rusmiddelet GHB har samme bivirkninger som GHB i kroppen så er svaret definitivt nei, og når du sier det hele omdannes til GHB i kroppen, så er fortsatt svaret definitivt nei.
Hvis GHB finnes naturlig i kroppen, hvorfor er det da så farlig?
Mange tror at alt som er naturlig forekommende, også er trygt å bruke. Dette er galt. Det finnes mange kjemiske stoffer i kroppen vår og i naturen som er giftige. Et eksempel er adrenalin, som alltid er tilstede i kroppen vår, men som i høye nok doser kan drepe et menneske. Begrepet naturlig er altså på ingen måte ensbetydende med trygt og ufarlig.
I tillegg kan GHB enten alene eller kombinert med andre stoffer forårsake en rekke farlige bivirkninger
regner med du var på samme side siden du skrev kjøkkenbenken,.. må lese resten og då
og så tilbake til d opprinnelig poenget siden etter lang tids bruk av GHB kan abstinensplager opptre dersom tilførselen stoppes. De mest fremtredende symptomene er søvnproblemer, muskelkramper, skjelvinger, redsel og generell uro. Vil det da si at ved lang tids lavkarbo, er man nødt til alltid å spise lavkarbo:p siden de har ganske lik virkning og "påvirker" samme sted ting :p
Nei. Jeg begynner og lure på hva du EGENTLIG har som poeng her? Det er mange sykdommer og vitamin-/mineralmangler som kan gi akkurat samme symptomer som du beskriver ovenfor.
Man skal være forsiktig med og trekke slike konklusjoner som det ser ut til at du gjør basert på ekstremt tynt grunnlag...
ja fatte dn , syns d begynne å bli ganske tullete eg og..
d var bare d at ketonene påvirker gabba på veldig lik måte som ghb. Man får derfor utrolig lik (eg vil si helt lik etter erfaring) følelse i ketose som en svak ekstra dose ghb(og samme smak, er viktig, for dn er spesiell)(foruten d som er naturlig i kroppen) siden lengre tilførsel av ghb fører til disse bivirkningene pga gabba blir påvirket som den gjør, vil da ketose over lengre tid gjøre d samme, siden d er påvirkningen av gabba som fører til dette
er nok ikke vitamin mangel, tar tilskudd og får d meste gjennom d jeg spiser. Passer godt på d. De fleste vitaminer og mineraler får man uansett gjennom egg, kjøtt fisk og grønnsaker, nøtter, frø. Magnesium som lignende muskel symptomer osv finnes d store mengder av i nøtter fisk og kjøtt, og grønne grønnsaker + tar tilskudd,
men alt her nå går om inannen og bort på forskjellige ting heile tidn, så gidder ikke prøve mer, får ikke formulert meg skikkelig på noen måter og får kun svar som er langt ifra poenget, og merker sjøl eg avspores, og har skreve mye feil som eg ikkje meinte. Og e som sagt nettopp komt inn i ketose og er derfor litt veldig vimsete..... foresten de bivirkningene eg skreiv va ikje bivirkninger eg har, er snakk om "rus" følelsen, smaken og rastløsheten, konsentrasjonen , som itte å ha bl. an lest her inne har forstått er en del av å komme inn i ketose...
Det er flere som har bekreftet den følelsen av uforia i oppstarten av ketose, og du som gammel bruker av ghb har kanskje hatt den følelsen mange ganger i kroppen under bruk, og hjernen er så fint innredet at den kobler ting sammen ut ifra hva den har opplevd tidligere. Så dette med smak osv kan være noe hjernen din produserer utifra tidligere opplevelser av samme situasjon...
Er det bare jeg som forstår poenget til Lohne her??
Eller, jeg tror iallefall jeg forstår..
Og da må jeg bare svare deg Lohne, at nei.. det er ikke avhengighetsskapende, eller eller skadelig på samme måte som ved GHB.
Det kan være at du opplever smaken som lik ved bruk av GHB men det har nok mer med forbrenningen av fett, og omdannelsen til ketoner å gjøre, kanskje noe av samme sak skjer ved inntak av nettopp GHB?
GHB er uansett ett rusmiddel, mens det du nå gjør med kroppen din forårsakes av naturlig ren mat, som på ingen måte skader deg, eller gjør deg avhengig.
Kjenn litt på om "identifiseringen" med GHB fører til russug for deg, og gjør det det så vil jeg kanskje anbefale deg å revurdere, kanskje unngå nettopp ketose og heller holde deg til lavkarbo generelt...
Og det er vel sånn at de som lever på lavkarbo opplever så stor endring av både psyke, vekt og andre aspekter ved livet at, jo kanskje man blir noe avhengig, men det er i såfall fordi man merker endringene og ikke fordi det er avhengighetsskapende å leve på lavkarbo, det har bare en heldig effekt for de aller fleste.
Man MÅ ikke leve på lavkarbo, men mange velger nok å gjøre det fordi helsegevinsten er større enn å leve på kost med mer karbohydrater.
De aller fleste tilfører MER karbohydrater etterhvert, enn hva man har i seg i ketose... Det er jo en KUR og ikke en koststil man skal leve md.
Jeez! Kan alle som har svart i denne tråden starte fra begynnelsen igjen. Lohne stilte et legitimt spørsmål og får krasse slengbemerkninger tilbake. Utrolig at hun har klart å være så saklig som hun er.
Alle som svarer negativt i denne tråden går i samme fella som de som ikke VIL tro på lavkarbo... "nei men DET går jo ikke an!" ... eller "nei DET høres HELT feil ut og KAN ikke stemme"... "er det i det hele tatt mulig å SI noe sånt?!"
Stein, glasshus, bjelker, øyer osv.
Jeg synes spørsmålet er interessant, men har dessverre ingenting å bidra med faglig.
Denne kommentaren her syntes jeg rett og slett var skikkelig stygg Peppa Gris...
Selv om ikke alle er like flinke til å formulere seg, så går det an å enten svare skikkelig uten å være ufin, eller bare la være...
Sikkert en fin tid å ta kveld og avslutte denne diskusjonen.Ts virker som hun har gjort det så da er det vel ikke noe vits i å diskutere om noen er ufine eller ei. :)
Jeg tror neppe det er noen grunn til bekymring. Det blir som å advare mot trening fordi det kan aktivere dopaminreseptorene i hjernen på en lignende måte som heroin. Det er rett og slett snakk om helt forskjellige mekanismer i kroppen...
Å ko mangen kometerte du har fått:-/ men eg vil komme med nokon tips. For eg veit korleis det føles, har hatt nokre lignende opplevelse. Men det eg gjorde var rett å slett å trappa ned på karbohydratene. Det går lenger tid før du kommer i ketose, men det er berre at kroppen din reagere på det å gå inn i ketose. Å væra konstant i ketose er heller ikkje bra, foruten om at du sjekker deg hos legen jevnleg. Det er for at ein skal vite kva kroppen tåler Pga forskjellige verdier. Det er som ghb at sein skaden kan være depriajon men det gjelder alt. Det er masse sein skader som nyre, lever og blode. Va inne og tok blod prøve sjølv hin dagen.
Å las lenger oppe her at ein person hadde skreve noko om feit. Jo dei fleste som har brukt forskjellige stoff oppigjenom tida vil få ein eller fleire Flash back. Snakker om erfaring:-)
Du må vertfall prøve deg frem for er ikkje alle som tåle den rett å slett. Og dessverre. Ønsker deg masse lykke til
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.