|Ingrrid sa for siden:
For hele innlegget, se her!
En leser ønsket gjerne at jeg listet opp litt gode forslag når man går tur i fjellet og skal bo på DNT-hytter. Vi skal jo på langtur i sommer, og da er det kjekt å vite hva slags mat turistforeningens hytter tilbyr som er noenlunde LCHF-vennlig.
Betjent hytte
Skal man bo på betjente hytter er middag og frokost som regel grei. Frokost får man spise ost, skinke, egg og makrell i tomat, og bite i seg at andre titter litt snålt på en. Under middagen så dropper du potetene og desserten. Spør om det er sukker i kremen om de serverer det til dessert, om ikke kan du jo ta masse krem og liiiiittt sjokopudding. Til lunsj så tar du med deg masse forskjellig pålegg, ja bare fyll på, og egg, de sier som regel ikke noe på det. Du får jo vanligvis ha med fire brødskiver, så ta pålegg til fire brødskiver, også ganger du det med to. Jeg anbefaler at man i tillegg har med seg litt atkins-barer (som du kjøper billig på iherb.com, bestill i tide!!) eller hjemmelaget nøttebrød, og masse nøtter. Skal du på en ukestur så klarer du fint bære med deg litt ekstra mat
Selvbetjent hytte
Her er en liste over den mest LCHF-vennlige maten du skal finne:
Kjøttkaker
Mesterkokkens pizzafyll (lag tomatgryte med skinken f.eks)
Lapskaus
Joikakaker
Skinke
Trondhjemssodd
Turistproviant
Tunfisk
Laks
Erter og gulrot
Leverpostei
Makrell i tomat
Ost
De meste av boksematen inneholder litt karber (det er mye vann, så derfor kan prosenten være lav, men i forhold til fett og proteiner er den ganske høy), men om man ikke skal bære med seg all maten så får det bli. Man bruker uansett så mye energi at jeg tror ikke det har så fryktelig mye å si.
Både leverpostei, makrell i tomat og osten (spesielt osten som fines i masse forskjellige smaker) er kjempefine småsnæks å ha med seg på turen. Til hovedmåltid tar du med deg en boks turistproviant og en boks tunfisk eller laks, evt varmer opp litt kjøttkaker på primusen om du har det.
Til sist er det viktig å få med seg at om du ikke klarer å få tak i nok lavkarbo mat, så er det aller viktigste at du får i deg nok energi. Man forbruker veldig mye på å gå i fjellet, og du bryter ned kroppen om du ikke spiser nok. Så, spis heller litt karbohydrater enn ingenting i det hele tatt, men det burde ikke være så vanskelig å styre unna loff og poteter
Har du andre tips?