Nå har jeg eeendelig kommet meg ut av brød-h**** på jobben min.
Det er lunchordning der, med så og si kun brødskiver. Det har jeg endelig sluttet å spise av, men lager meg salat som jeg tar med.
Jeg har tatt utgangspunkt i ingredienser som jeg liker. For i utgangspunktet anser jeg meg som litt sær på enkelte grønnsaker o.l. Er mye jeg ikke har likt tidligere, men jeg føler det har kommet seg. Men spørsmålet er om dette er en bra lavkarbosalat... hm
Jeg vet neimen ikke hvilken filosofi jeg egentlig følger. Har prøvd både Lindberg og ketolyse tidligere med forskjellige resultater, og det jeg egentlig føler for nå er bare å holde meg unna de verste karbohydratene, noe LCHF rett og slett kanskje?
Så, hva tror dere om dette?
isbergsalat
agurk
mais
paprikasnacks
piknicskinke
avocado
rødløk
sukkererter
ost
pinjekjerner
peanøtter
1 egg
hvitløksmajones
Det som har mest karbs er vel mais, sukkererter og rødløk kanskje? Bør jeg kutte ut det? For føler jo at jeg endelig har funnet ting jeg liker, og det er sammensetningen av alt som gjør at jeg nå klarer å ha med salat på jobb.
En annen ting er avocado. Det liker jeg eeegentlig ikke så godt, men i små biter blandet i salat går det fint. Vet jo at det metter bra og har sunt fett. Men jeg sliter med at den blir så raskt stygg. Er det noe god måte å forhindre det? Jeg hakker opp ingredienser på forhånd og bruker av det i 2-3 dager, men skålen med avocado frister dårlig bare få timer etterpå (!).
Synes det høres ut som en fin salat jeg. Ville kanskje droppet mais, eller bare brukt lite av det. Du sier jo selv at du bare vil holde deg unna de verste karbohydratene, så litt mais i salaten er vel ingen katastrofe:smile:
Tips til avokado: Drypp litt lime eller sitron over, det vil hindre oksidering, og den vil holde seg finere..
Ja, mais er ikke så veldig lavkarbo, men her er det jo litt avhengig av mengden også. Peanøtter har en del mer karbo enn andre nøtter - kunne det fungert med mandler eller valnøtter, feks?
Takker veldig for innspill. Kan nok sikkert halvvere mengden mais ja, det vil jo hjelpe på. Valnøtter er jo veldig godt, så kan bytte ut peanøttene med det.
Avocado blir veldig fort mørk så det beste er nok å lage den samme dag du skal spise den. Men du kan jo prøve å se hva som skjer hvis du tilsetter noen dråper sitron. Tror jeg har hørt at det skal hjelpe å holde på fargen.
Eller var det på epler..hmm..
Jeg har gjort noen endringer de siste dagene på salaten min, og det var minst like godt, så ikke noe problem :)
Jeg har byttet ut mais med minimais, og peanøtter med valnøtter. Og kuttet ut sukkerertene.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.