De første ukene gikk jeg ned en del, sannsynligvis vann, men nå har jeg gått opp en del av dette igjen.
I går spiste jeg foreksempel dette:
Omelett av 1 egg, litt fløte og ost pluss blomkålmos med fløte og ost.
Salat med ost og skinke til lunsj.
Grillet kjøtt, blomkål, asparges, brokkoli, guacemole og rømme til middag.
Vaffel med mandelmel til kvelds.
Ca 1600 kcal og med rett fordeling.
I tillegg drikker jeg mellom to og tre liter vann daglig, to kopper kaffe og kanskje en kopp te (uten kunstig søtning).
Jeg er i ketose, har klart å plassere meg ganske fint på ca 15 g karbo, men likefult går vekta ned noen gram, opp en kg, ned noen gram opp en kg..
Jeg føler at jeg må spise meg ganske stappa til hvert måltid for å komme opp i kcal, er det der jeg feiler? Skal jeg bare spise "for lite kcal" (da havner jeg ofte på 1200 kcal eller noe) og ikke tenke på det?
Tror jeg ville kuttet ut vafflene( selv om de er lavkarbo), kuttet ned på grønnsakene og fokusert mer på fett.
Ser du spiser omelett av 1 egg også grønnsaker til, du kan da godt lage omeletten av 2-3 egg ;)
Eg opplever nok det samme som deg - vekten går litt ned og litt opp :( men eg skal prøve å være tålmodig, så slepp nok kiloane taket til slutt vil eg tru........
Eg et nokså likt deg, bortsett frå vaffel - men eg også koser meg med nøtter og litt vin i helgene - me får nå berre stå på så ordnar det seg :)
Den vaffelen var første gang, så den er nok ikke avgjørende. Det burde kanskje heller stått nannas knekkebrød, er mer representativt.
Noe mer egg klarer jeg ikke, og dropper jeg grønnsakene klarer jeg ikke 15g karbo om dagen. Da havner jeg fort ned på 5-6, og da fikk jeg råd om grønnsaker til hvert måltid :)
Ser på frokosten din at det er omelett med fløte og ost + blomkålmos med fløte og ost. Det blir ganske mange kalorier tilsammen det... Jeg ville kuttet ut fløte og ost på blomkålen til frokosten, hva med en salat istedet? Agurk, paprika og grønnsalat av noe slag? Og heller ett egg til i omeletten?
Selv om man er i ketose så kan man ikke trø nedpå ubegrenset med kalorier og bør tenke litt over det dersom vekta stagnerer over lengre tid. Når kroppen blir lettere så blir også kaloribehovet litt mindre etterhvert. :)
Jeg har også stått helt stille i et par-tre uker, men nå begynt å gå ned - og jeg tror det skyldes et par-tre anledninger med vin og annen alkohol. Virker som det er en SKIKKELIG brems for min del, og som sitter i lenge. Så det kan jo være sånn med andre sprekker også, som Nellie skriver, at de sitter i og ødelegger mer enn man skulle tro...
Hun oppgir inntaket til ca 1600 kcal - det synes jeg på ingen måte høres "for mye" ut. :cool: Gjør akkurat som du har gjort, Peppa Gris - tilstrekkelig fett er viktig!
Og om det stemmer at du hadde utskeielser nylig, så er det riktig at vannvekta kan bli værende ganske lenge, ja. :o
Ja, jeg hadde to utskeielser, det stemmer. Etterpå gikk jeg ned, og så gikk jeg opp, derfor jeg ble litt bekymret for at jeg spiser helt feil :) Men siden dere da sier at det kan henge igjen lenge så stoler jeg på at det snart løsner.
Ang. kalorier. Jeg trør aldri nedpå ubegrenset og ligger heller for lavt en for høyt, jeg klarer ikke slike mengder av den feite maten.
En ting jeg også lurer på, jeg synes vekta går opp dagen etter trening, kan det stemme? Binder trening mer vann? Jeg regner jo med at jeg ikke går opp 1.5 kg muskler på en kveld, så da må det jo nødvendigvis være vann?
Da har vekta stabilisert seg ser det ut til. Jeg har ikke gått opp siden jeg startet tråden her hvertfall. Det jeg gjør annerledes er å spise mye mindre, jeg spiser når jeg er sulten og til jeg er mett. Jeg er litt usikker på kcal inntaket, men jeg regner med det regulerer seg selv etter kroppens behov. Så altfor lavt ligger jeg nok ikke siden jeg fant ut at fløte i kaffe og teen var genialt mot fysenheten :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.