Et lite sukk... Jeg må være håpløs. I 5 måneder nå har jeg vært flink lavkarbo- jente. 17kg ned, trener 3 dager i uken, og er i mitt livs beste form. Likevel.... de siste dagene har jeg begynt å vandre tilbake til mine dårlige vaner... Vet ikke helt hvor jeg skal komme meg "back on track" Treningen går fortsatt bra, men søtsuget er voldsomt. Håper på å ikke miste fokus nå. For 1,5 år siden gikk jeg ned 20kg, snudde og gikk rett opp igjen.... Vil ikke gjøre den feilen en gang til.
Tja, hvor kommer søtsuget fra - fordi du har spist en del mer karbo i det siste? Trøstespiser du? Har du lite effekt av lavkarbo?
Til syvende og sist handler det om å finne igjen til feelingen du hadde når du starter, hvor motivert du var, hvor flink du var underveis, hvor godt du følte deg....
Finner du utav hva som gjorde at du datt tilbake - kanskje du finner hva som gjør det så vanskelig og komme tilbake igjen ;)
Jeg har "heldigvis" en mage som ikke tåler karbo så jeg blir brutalt straffet for enhver uteskeielse som varer mer enn en dag - tenk gjennom hvordan du føler deg når du spiser slik du gjør nå - og om det er slik du ønsker og fortsette å ha det.
Bevisst i hverdagen er det beste tipset jeg har - du klarer det - garantert!
...og du - du er ikke håpløs - du er bare et menneske :) Langvarige vaner er det absolutt vanskeligste i verden og endre på - klapp deg heller på skuldra for at du har kommet så godt i gang, noen humper i veien må man regne med, man snubler og roter litt rundt på alle fire, men tilslutt klarer man - DU - og karre seg på beina igjen :)
Kjenner meg godt igjen i det du skriver!
I slike perioder pleier jeg å ikke være så streng med maten - spiser lavkarbo, men unner meg flere karber enn ellers.
Spis allt du har lyst på - så lenge det er lavkarbo.
Jeg pleier å spise kebab uten chips/pitabrød, sukkerfri sjokolade, is uten sukker, masse nøtter osv...
Og når motivasjonen kommer mer tilbake er det bare å fortsette med ordentlig lavkarbo igjen ;)
Lykke til, håper du kommer inn på rett spor igjen :)
Takk for raske oppmuntrende tilbakemeldinger! Får starte på ny frisk i morgen.
Prøve å holde meg på stram lavkarbo i noen dager. Da pleier søtsuget å forsvinne... Vil så gjerne komme i mål denne gangen og bli der.
go natt folkens
Ingee
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.