< Tilbake til oversikten

Ut av ketose 2 ganger

Idamortil4 sa for siden:

Første gang jeg gikk ut av ketose hadde jeg spist hjemmelaget lavkarbo ostekake med både splenda, fun light og sukkerfri sjokolade. Andre gang (i går) drakk jeg 1 liter cola zero. Betyr dette at jeg ikke "tåler" disse søtstoffene, eller at kroppen gjør dem om til sukker i tarmen. Hvilket søtstoff kan jeg evt. tåle? Ingen krise om det ikke er noen jeg kan ha, meeeen.......

kroi sa for siden:

Målte du ketonene minst to timer etter matinntaket?

Nerthus sa for siden:

På morgenen? Søk opp ketose på forumet, der er den målingen som sies og være mest nøyaktig et par timer etter siste måltid.

På morgenen kan det være det er så lenge siden du har spist dagen før at kroppen har brukt opp ketonene fettforbrenningen produserer. Det er ikke stixen som bestemmer om du er i ketose eller ikke - hvis du blir litt stresset av de, pakk de bakerst i skapet og hold kontroll på karboinntaket istedet :)

Idamortil4 sa for siden:

På kvelden slik man skal

Idamortil4 sa for siden:

Jeg lurte vel mest på med dette med søtstoffer da.

Nerthus sa for siden:

Ok :) Det er individuelt hvordan man reagerer på søtningsstoffer.

Kroppen gjør de ikke om til sukker i tarmen, men de kan trigge insulinutskillelse som vanlig sukker gjør. Utskilles insulin forbrennes ikke fett... :)

Har du jevn vektnedgang så synes jeg ikke du skal bekymre deg om stixen har utslag eller ikke, siden det er såpass mange feilmarginer som kan spille inn :)

Feks om man trener kan kroppen bruke opp ketonene som kommer av fettforbrenning, og man får ikke utslag. Spiser man et fettrikt måltid kan man få utslag, selv om det ikke nødvendigvis der og da betyr at kroppen forbrenner kroppsfett osv :)

maribo sa for siden:

Beklager om jeg maser mye om dette men jeg skjønner ikke helt dette :p
Om en ikke har karbohydrater så bruker en ikke karbohydrater, det skjønner jeg :p Men om en da trigger insulinutskillelsen med søtstoffer slik at kroppen ikke forbrenner fett, hva gjør den da? Vil den da bruke proteiner? Fra maten eller fra musklene? Det er jeg fortsatt litt nysgjerrig på :)

Nerthus sa for siden:

Insulin gir fettlagring, slik at om du spiser mer enn kroppen forbruker vil dette teoretisk sett kunne lagres som fett på kroppen, hvis kroppen bruker den næringen den for tilført, vil det i perioden insulin utskilles ikke kunne forbrennes kroppsfett...

tgeisner.wordpress.com/ her er det mange fine blogginnlegg om hvordan kroppen tar opp næring, der kan du lese litt om insulin og glukagon også. Insulin er fettlagrende, glukagon er fettforbrennende (begge er hormoner), de kan ikke opptre samtidig, utskilles insulin kan ikke fett forbrennes i særlig grad...

Ellers anbefaler jeg "Bedre uten brød" av Lutz/Allen som beskriver i detalj hvordan dette foregår i kroppen og hvorfor lavkarbo er bedre enn "høykarbo" kosthold :)

Dette ble veldig enkelt forklart, anbefaler deg og google litt, og i tillegg sjekk ut [url]www.espenrostrup.com[/url] for mer kunnskap :)

Idamortil4 sa for siden:

Kan man gå ut av ketose pga inntak av sukrin?

Nerthus sa for siden:

Sukrin er vel erythritol - altså et sukkeralkohol - så det vil være individuelt - som jeg sa tidligere :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.