Noen som kan si meg litt om dette: Og kanskje noen gode råd??
Jeg er stapp-mett etter middag for snart en time siden... 2 lavkarbopizza-stykker, 1 avocado og sæterrømme. Har drukket mye vann...
Likevel har jeg en "lyst på noe" smak i munnen - som feks peanøtter eller sukkerfri melkesjokolade. Men jeg har bestemt meg å ikke spise nøtter og kunstig søtning nå - for å se om vekta på nytt peker nedover (nesten 2 uker siden sist)... Men denne "smaken" er veldig irriterende syns eg... og eg er sååå lei av tonnevis med vann... Skulle gjerne hatt farris eller noe å drikke nå men det har jeg desverre ikke...
Jeg hadde det sånn i morges, og løsningen for min del ble en kopp te med en fløteskvett oppi. Mektige saker, og litt søtsmak uten at det inneholder sukker eller søtning av noe slag. Chai og andre krydrete tesorter synes jeg tilfredsstiller fysing :)
Ellers synes jeg at pizzamat trigger et slags søtsug hos meg, vet ikke helt hva det skyldes, men får liksom alltid lyst på noe mer når jeg spiser kjøttdeig,tomat og smeltet ost - den typen mat..
Til å begynne med var jeg ofte fysen - nå er det bare i uken før mens. Jeg har tillatt meg søtstoff disse ukene, for jeg vet det går over når tanta har kommet. Jeg har drukket mye kaffe med mykvispet krem og litt søtning - gir både litt ekstra fett og demper søtsuget, men det kan fort bli for mye av det. Derfor har jeg vært bevisst på å ikke fortsette "trenden" utover nevnte uke. Skulle jeg bli fysen ellers er det som oftest fordi jeg har spist for lite eller for mager mat - noen osteskiver fikser det fort :) Ellers er spekemat/CF deilig mumse-mat og osteknekk med dipp veldig godt :)
Og her kommer ikke sukkeret innenfor... det ble en liten drink istede.. GT og en liten bit bocca sjokolade. Men seriøst - i dag er virkelig dagen da jeg absolutt kunne ha sprekke... :cool:
Det er ofte lett å mistolke tørste til at man tror man er sulten eller har lyst på noe. Et stort glass vann funker ofte for meg. Og funker ikke det så funker en kopp te med litt søtning i. Bankers. :)
Jeg har det ofte sånn:p hver dag, selv om jeg er godt inn i ketose og spiser nok god mat og masse fett. Klarer ikke sette fingeren på hva det er. Men tror det er bundet ut i AD(H)D'en min og en stygg vane med endten kjede spising/drikking/røyking som gjør det. Kan ha det kjempe koselig, men må ha noe å drive med imens og da går det ofte i å spise eller røyke/snuse. Heldigvis har jeg ingenting i kjøleskapet som er ulovlig og er for lat til å reise til butikken i ens ærend å kjøpe noe "ikke-lov" mat så berger. Men som f.eks. sist uke da jeg var litt slapp på lavkarbo, hadde jeg en hel boks creme brule is i frysen, og etter jeg hadde spist kjempe god middag, så gikk det 15 min, satt å kosa meg med en film, men det følelsen av at noe manglet ville ikke gi slipp så jeg spiste opp en hel isboks alene på no-time. Om det er søtsug eller kjedsomhet det vet jeg ikke, men sliter veldig med det samme:p fryktelig irriterende. Og når jeg er sulten, klarer jeg helt fint å ikke spise noe, er skrubbsulten nå men gidder ikke, men når jeg er mett, selv om jeg har spist et riktig måltid, så kan jeg finne på å bare ete opp matpakka mi før jeg drar på jobb fordi jeg må ha noe-.-
Det er denne lysten på NOE når vi er mette som ødelegger for oss alle.
En venn av meg sa en gang at etter en god middag skal der følge en god dessert, deretter en god kaffe og en røyk - deretter rikelig med sex.......:D så kan en sove godt..........:p
Det er akkurat som om kroppen vil ha noe å balansere det ene mot det andre med.... Da er det å gå sulten nesten bedre fordi en da ikke har dette balansebehovet.... Kroppen er en rar greie, blir liksom aldri fornøyd.....:p
hehe... samme med meg nå ;) Spiste litt "riskrem" av kremfløte og cottage cheese - og litt fun saft til. Tenkte det ville stoppe denne "sultne" trang-følelsen...
Ja enig! Dette har jeg klart meg uten denne gangen - men nå får jeg bare lyst å grafse etter is, potetgull og alt som ikke er lov. Gjør det ikke såklart! Men irriterende småsulten - spørs om eg lager meg noen selleristenger med dip.
jeg har stort sett også lyst på "noe" selv om jeg er så mett at magen står rett ut.
Har faktisk litt tro på at kan være en slags tørst-følelse, for lysten på "noe" kan avta når jeg har drukket vann...
Jeg lurer også på om det kan være det at jeg har vært vant til å spise lite og ofte, alltid, mange mellommåltider med frukt og youghurt... slik at den vanen har satt seg.. på et vis. (at det ikke er sult, men at det er mer i fingrene liksom...)
Vann med sitron, eller te med sitron/stevia, eller et par osteskiver dersom nøden er stor. Jeg passer alltid på å ha en flaske sitronsaft i kjøleskapet slik at jeg alltid har sitronvann. Synes det hjelper på fysinga mer enn bare vann. Et annet tips er å prøve å finne ut hvorfor du fyser? Er det kroppen som faktisk krever noe eller er det bare i hodet og er det spesielle situasjoner som trigger det? Har selv jobba mye med det og nå er det blitt lettere å skille fysing og faktiske behov, det gjør det også lettere og ignorere fysinga.
I går var jeg sånn - helt gal etter godteri og alt godt som er. Løsningen ble en boks med cottage cheese, med kanel og en teskje sukrin på. Mmmm! Smaker jo som grøt :)
Sitter på lesesalen nå, har sitti her i 8 timer. Og for 30min siden begynte jeg å få lyst på noe. Jeg endte ned å stikke på butikken å kjøpe wn sjokolade og en pakke nøter. Heiv i meg sjokoladen og har spist halve nøttene, men np er jeg tilfreds og skal lese videre:-)
Faller nok ut av ketose nå, men jeg er så svak i disse eksamenstider:-P jaja, spist er spist
Åååå... hvem kjenner seg ikke igjen i det?
I "gamle dager" spiste jeg en bit FOX sitronkaramell etter middag, og det hjalp veldig. Jeg lurte meg selv så klart, men det var belønning nok.
Nå greier jeg meg fint uten det søte, men det frister veldig med ei osteskive, og litt etter det noe skinke, og litt etter det noe annet... Og slik kan jeg fortsette enkelte dager. Men jeg GJØR DET IKKE selv om øynene og hjernen skriker så det ljomer i hele meg.
Vann, vann og enda mer vann, like mye sug har jeg lell. Det er bare om å gjøre å overtale hjernen til å tenke på noe annet.
Kabal el.l. på pc'n er noe av det som funker på meg. Eller ei god og altoppslukende bok. Eller hva med en dans med seg selv??? :heia:
Jeg gjør følgende:
-Koker fløtegrøt på kvelden, har mye "sukker" på og kanel, passer på å få i meg NOK fett. Kjenner jeg det blir litt søtsug etterpå, varmer jeg bare resten av grøten. For erstattes søtsuget med fett, så går det over.
Av og til må jeg også krype til korset. Om ikke "ekte" vare er i umiddelbar nærhet, så sørger jeg å spise så MYE av det jeg ev. lager eller uheldigvis finner i skapet av "lovlig" sjokolade, og spiser så mye at det enten går til kvalme eller diare (av all kunstig søtning fra sjokoladen). Da blir det leeeenge til jeg i det hele tatt blir frista :P
Ellers er det jo de vanlige rådene: Fribol, pusse tennene, munnvann, vann med sitron i osv.
eg har ein sånn dag i dag! Hadde heimelaga fiskekaker med salat til middag. Mistenker at det kanskje ikkje inneholdt nok feitt, så eg har den følelsen der eg har lyst på nåke. har ete litt ostechips og ein sånn Atkins peanut butter cup. Fremdeles lyst på noko. Drukke ein kopp te med cocosa, fremdeles lyst på noko! Drukke vatn, fremdeles lyst på noko!
:eek: Skjønner nå hvorfor jeg har vært så sulten og sugen på noe støtt de siste dagene, tanta kom i går.
Slik er det hver mnd hos meg, jeg får et vanvittig sug etter noe.
Har ikke tillatt meg selv å skjeie ut med noe da, heldigvis.
Flere her som plages med ekstra sug når de venter mensen :confused:
www.optimaltliv.no
tenk på få maten servert hver dag og så eventuelt bare tygge seg fast i en gardin eller sofapute om ikke tea kan redde meg frem til neste måltid... som blr server... Mao ikke tilgjengelig mat en perjode...
Høres veldig kjent ut, ja :) Uka før mens har jeg søtstoff-amnesti, og tillater meg både sukkerfri sjokkis, sukkerfri vaniljesirup i kaffen og annet lavkarbo-snacks! VET at det går over så fort pms'en slipper, så jeg tenker at det får være greit. Om jeg er fysen utenom denne uka hjelper det med gulost eller annen fet mat, men IKKE i uka før mens. Da er det bare søtt og småspising som gjelder :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.