< Tilbake til oversikten

Matmengde

Iversa31 sa for siden:

Lurer på om jeg spiser for mye til hvert måltid jeg ... Til frokost i dag så spiste jeg 2 kokte egg og 2 skiver skinke + en kopp kaffe med kremfløte.... Men til middag så spiste jeg 1 filet stekt laks(stekt i meierismør), brokkoli/blomkålgrateng med ost og kesam i OG litt eggesalat somjeg har komponert selv med (rømme,majones,litt rødløk,hvitløk,reker og egg)..... Er det for mye mat til ett måltid?:confused:

Supah sa for siden:

Neida, jeg vil ikke si at det for mye. Men det må du faktisk føle på selv også. Blir du passelig mett, eller er du overmett etterpå? :smile:

Er du ganske ny på ketolyse? Det er vanlig å spise ganske mye i begynnelsen, men for de fleste forandrer det seg veldig etterhvert.

Selv sliter jeg med at jeg tror at jeg fortsatt spiser kjempemye... Så porsjonene mine er ofte alt for store, og når det først ligger der på fatet, så spiser jeg det som regel opp. Så jeg jobber med omstillingen :smile:

littleme sa for siden:

Tror det er min største feil. At jeg bare lager på slump og spiser opp alt. Kunne sikkert greid meg med under halvparten!

Supah sa for siden:

Ja, akkurat det gjør jeg også. Skikkelig uvane!! :mad:

Jeg må snart bli vant til at jeg er småspist. Haha. Det er ganske absurd egentlig, siden jeg er vant til å spise MYE..

Fofa sa for siden:

Jeg synes ikke det ser for mye ut..

Nerthus sa for siden:

Hvis du har holdt på en stund, og opplever at vekten ikke går særlig ned, kan det å redusere porsjonene være en smart ting og forsøke først :)

Har du derimot jevn og fin vektnedgang, ville jeg ikke gjort så veldig mange endringer - det betyr at kroppen din faktisk forbruker det du innta også :)

ThereseA sa for siden:

Hvis jeg hadde vært deg så ville jeg prøvd å spise når jeg var sulten og stoppet når jeg ble mett... Det vil alltid være litt variasjon på hvor mye du spiser pr måltid..

littleme sa for siden:

Ikke sant.. Vanskelig det der.. Tror jeg skal begynne med å bevisst når jeg lager meg mat, ta vekk halve porsjonen og legge den i en boks til neste måltid ellerno. Noe må jeg jo gjøre? Her går det jo ikke nedover :p

Supah sa for siden:

Det hørtes ut som en skikkelig god idé. Jeg stjeler den! :smile:

Iversa31 sa for siden:

Tusen takk for mange gode svar! Jeg er veldig ny på dette så jeg må nok bare finne min måte ... Men kan absolutt redusere posjonen, er jo ikke nødvendig å spise opp alt når jeg egentli kjenner meg fornøyd :p

Antoinette6 sa for siden:

Men du går jo fint ned, Iversa :ja:, - så det kan jo ikke være for mye sånn i forhold til forbrenningen din. Men det er jo dumt å spise seg MER enn mett, ja.

littleme sa for siden:

Er noe med det å spise sakte også.. Forskjell på at man hiver seg over maten, og at man setter seg ned og kanskje ordner det litt fint med bord, lys, blomster, dekker på en fin duk. Har ikke muligheten til noe av det her på hybelen, meeen, det kan være et tips for å lettere kjenne på når man egentlig er mett..

Rekker uansett ikke spise SÅ mye hvis man skal ha en samtale med noen, i forhold til når man glaner på tvn ^^

sirib sa for siden:

Jeg synes ikke det hørte så mye ut det du spiser. 2 egg og 2 skiver skinke til frokost er vel ganske passe. Jeg spiser som regel 2 egg og 4-5 baconskiver. Til lunch tar jeg som regel med middagsrester fra dagen før og da tar jeg sikkert med dobbelt så mye som jeg trenger... så spiser jeg opp alt :-( Jeg skal prøve fra i morgen å ha med meg MINDRE mat til lunch :-)
Middag blir som regel 150-200 g laks eller en kotelett, sammen med kokte grønnsaker f.x 4 "kvister" fra en brokkoli eller noen asparges eller smørdampet sommerkål og en god dæsj fløtesaus(gjerne med litt parmesan i til laks).
Neste ukes oppdrag for meg er å spise meg PASSE mett og spiser BARE når jeg er sulten.

Iversa31 sa for siden:

Jeg er med på det oppdraget!! :D:D

Lag en tråd om 'matmengde' - det er kanskje etterlengtet. . . ?

:blomster: til dere begge !

sirib sa for siden:

DETTE er jo en tråd om matmengde..?! Hvorfor bør vi lage en til da, antoinette?
Uansett, fra i morgen så skal de spises når magen rumler og bare til jeg er passe mett(det betyr at jeg må spise saktere også...).

My bad !!!

Jeg tenkte akkurat på det da jeg trykket på 'uleste innlegg-tråden' min.

DER er den jo, liksom !

Jeeeez !

sirib sa for siden:

hihi... ok! :-) DA erklærer vi tråden for offisielt åpnet.

Iversa31 sa for siden:

Hurra og skål for den! I vann med eplesmak :D

FrøkenFjong sa for siden:

Har også lurt litt på dette med matmengde!
Jeg spiser sikker ALT for mye, men får regulere det etterhvert som jeg kommer inn i dette, og i forhold til hvordan vekten viser seg å gå ned(eller opp).....

Finnes det noe "mal" for hvordan dagsmenyer bør se ut??? Noen øvre grense for hvor mye man kan spise til hvert måltid?

Nerthus sa for siden:

Det avhenger jo en del av hvilken retning du har valgt - men nei, det er egentlig ingen mal. Hold deg til et antall karbo (ca) pr dag og spis nok fett utifra hvor mye karbo du spiser. Mer fett jo mindre karbo.
Min mening er at det er greit og spise mye de første ukene, dette for å avhjelpe kroppen me då komme i gang med fettforbrenningen. Etterhvert vil det matinntaket ofte regulerer seg selv :) Velg måltidsantall etter hva som passer deg best rett og slett :) Nå når jeg går hjemme blir det maks 3 ganger om dagen, ofte gjerne bare to. Når jeg er på jobb, blir det frokost, lunsj, mellom og middag ihvertfall, av og til noe til kvelds avhengig av når middagen ble inntatt.

madam_mim sa for siden:

Har akkurat samme bekymringa- at eg et alt for mykje! Dei dagane eg sjekker, er det opp mot 3000 kalorier. Shit, liksom!:rolleyes:

Grunnen til at eg starta på lavkarbo var jo nettopp det at eg skulle slippa å tella kaorier. No har eg såvidt holdt på ei veka så eg skal nok venta litt og sjå før eg trekk nokre konklusjonar. Så langt går eg i alle fall ikkje opp i vekt. Men eg vil i alle fall følga med på denna tråden- har faktisk sett etter ein slik tråd så det var flott at du starta den, Iversa31.

TrillTrall sa for siden:

Kjenner meg igjen der... Må altså slutte med den tanken om at "det er jo så lite mat igjen nå at det ikke er noe å samle på og kaste mat gjør man jo ikke, så da spiser jeg det istedet..." Det er jo bare tull! Skjerpings. :ja:

littleme sa for siden:

Absolutt! Halver alt, starting today! :p

Photobscura sa for siden:

Et par viktige ting å ha i bakhodet og noen tips når man er fersk på lavkarbo:
-De fleste spiser, og bør spise, mer enn de kommer til å gjøre på sikt de første ukene (Som Nerthus sier, for å avhjelpe kroppen), dette er vel særlig vanlig om man er vant til å spise lavkalori fra før
-Spis når du er sulten, spis langsomt, tygg maten godt og svelg den før du tar en ny bit, kjenn etter og ...
-Stopp når du er behagelig mett. Ikke stappmett, ikke fortsatt sulten
-Drikk godt med vann! Ta gjerne et glass vann når du kjenner noe som føles som sult, i blant blir signalene "forvirret", og det er godt mulig du bare er tørst
-Er du en av oss som har undertrykt sult- og metthetssignalene over tid, tren! Legg fra deg kniv og gaffel mellom hver bit. Forsyn deg med litt mindre enn du har lyst på, vent i fem ti minutter etter du har tømt tallerkenen, er du fortsatt sulten da, forsyn deg litt til. Kjenn hele tiden godt etter.
-Å telle kalorier kan du spare til du har nådd et ordentlig platå, altså en måneds stillstand eller mer, ikke i starten da kroppen jobber på høygir og næringsbehovet er større enn det er når den har kommet skikkelig i gang

Og til sist må jeg si at nei, det du ramser opp høres absolutt ikke mye ut! :) Jeg spiser sikkert like mye som det der, og er mer eller mindre normalvektig, så kanskje det er mer mat du skal spise? Som sagt, kjenn godt etter! Gi kroppen din litt av styringa. Lykke til!

sirib sa for siden:

Jeg orker ikke gå til det punktet å telle kalorier. Det har jeg gjort NOK i mitt liv, sammen med Grete Roede(hvor jeg forøvrig følte at det var mye mat, men jeg ble jo såååååå sulten hele tiden, mellommåltider med frukt og youghurt etc..huff)......

Jeg skal prøve å:
-ta mindre porsjoner, jeg VET jo at jeg klarer meg fint med halvparten! (og jeg vet hvor fælt det er å være stinn og stappmett)
-Spise saktere
-Spise et ordentlig måltid, NÅR jeg er sulten
-Drikke vann (jeg er jo ganske flink til å drikke vann allerede da)

ThereseA sa for siden:

Husk bare på å ta med masse fett. :ja:

VSB sa for siden:

Jeg regnet over og fant ut at jeg spiste ganske mye cal. men litt spesielt da matlysten min nok har grenset til overspising en periode pga. tabletter, og ikke har kommet tilbake til normalen etter at jeg byttet. Jeg må rett og slett trene den opp igjen og da er diett.no et godt hjelpemiddel for meg for tiden. Kan legge til at jeg hadde relativt beskjeden vektnedgang et par uker før da... Jeg følger ganske intensivt med for tiden, men ligger nok som oftest over det anbefalte inntaket der inne i forhold til hvor mye jeg skal ned over hvor lang tid, men jeg har en pekepinn. Samtidig er jeg enig i at det ikke bør være nødvendig dersom du går fint ned i vekt og klarer å regulere metthetsfølelsen. Jeg har derimot verken normal sult- eller metthetsfølelse, i tillegg til at jeg spiser som trøst, for angst, for fest, av kjedsomhet og sikkert flere uvaner. Så jeg har virkelig noe å jobbe med. Ligger nå mellom 1600-1900kcal om dagen, da er jeg nok egentlig mett hele tiden, men sliter med denne fysingen...

Jeg er absolutt med i en tråd om matmengde og metthetsfølelse ja!

Synes jeg har vært flink i dag på eksamen. Hadde med MASSE mat, la det inn på diett.no og var sikkert over 3000kcal. Nøtter, ost, kjøttboller, ølpølse, cherrytomater, eggemuffins, atkinsbarer, sukkererter... Kom hjem med godt over halvparten tror jeg og ligger innenfor et fornuftig næringsinntak selv om jeg har middag igjen.

sirib sa for siden:

Fettet er med! :-)

Spiste litt mindre enn vanlig til frokost (1 egg og 3 baconskiver) og den holdt helt til lunch den, likevel! Lunchmengden var halvparten av den vanlige mengden, den holdt også 4-5 timer før jeg spiste det som var igjen av lunchen + 2 skiver bacon (rester fra frokost.)
Nå har jeg spist en liten porsjon kveldsmat.
Jeg har vært mett og god hele dagen, metthetsfølelsen varte 4-5 timer.

(men jeg merker at jeg har lyst på mer mat, men det er ikke fordi jeg er sulten, bare fordi jeg har lyst på noe godt liksom...blæ.)

ThereseA sa for siden:

Er bare til å holde ut det suget... Om en uke eller to vil det være borte... Jeg har ikke ordentlig matlyst lengre jeg, bare kjenner at jeg har lyst på mat, men er aldri sulten lengre...
Lykketil :)

VSB sa for siden:

Tror jeg er der også, klarer i hvert fall ikke å identifisere dette ordentlig, så det blir litt klokke og reggning på meg.

Eyve sa for siden:

Endelig kom denne tråden, her er tydeligvis flere med samme spørsmål som meg.. Jeg har nettopp startet på lavkarbo, har som mål å holde meg under 50 g kh pr dag. Har prøvd å veid og målt ingredienser i alle måltider over flere dager, noe som er litt "slitsomt", men jeg regner med d "setter seg" etterhvert slik at jeg slipper dette. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvor mye fett jeg skal ha i meg pr dag og derfor er redd for at jeg får i meg for mye eller for lite... Og så tenker jeg på kalorimengde pr dag. Noen som har vært på lavkarbo tidligere har fortalt meg at man kan spise så mye kalorier man bare vil, så lenge man kutter ned på kh. Stemmer d? Hos meg varierer d fra ca 1300-1800 pr dag.
En annen ting jeg lurer på er utregningen av kh i maten. Bruker tabellen på matportalen og deler verdien på 100 (for å finne pr gram) og ganger med så mange gram jeg har i maten min. Er dette riktig? Fikk helt annen kh mengde pr skive i lavkarbobrødet til Sofie Hexeberg enn hun har oppgitt i boken...
Gleder meg til svar :)

Nerthus sa for siden:

De første ukene bør du tenke på å spise MYE mat, og spesielt fett, dette for å avhjelpe kroppen og komme i gang med fettforbrenningen. Alle store kostholdsendringer krever en del arbeid i starten, om du da ikke velger og bare spise etter lavkarbo på 3 minutter :) Det går seg til, du lærer raskt hva du kan spise og hvor mye - karbomessig. Hvis du nå først teller og har oversikt over kaloriene, kan du ta utgangspunkt i at 5% skal være karbo, 20% skal være protein og 75% skal være fett (alt i kalorier) (mer eller mindre). Husk da at 1 gram fett = 9 kalorier, mens 1 gram karbo og protein er begge 4 kalorier.

For de aller fleste stemmer dette. Holder du på i 2-3 mnd uten å få vekttap - gitt at du er reelt overvektig - kan du begynne og se om du faktisk spiser NOK mat, eller VELDIG mye mat kalorimessig. Nå skal du ikke tenke på dette i det hele tatt :) Jeg kan ikke svare deg på det siste spørsmålet, annet enn at husk at hvis det er kunstig søtningstoff i - som er sukkeralkoholer, så skal ikke det i utgangspunktet regnes med i karboregnskapet :)

VSB sa for siden:

Ut fra et mattematisk ståsted høres det ut som du regner riktig.

Antall g pr100g: 100 X antall g i maten= KH innhold

Mulig hun bruker noe andre tabeller eller lignende, jeg vet ikke...

PS. Jeg bruker diett.no, da slipper jeg å regne på det selv:D

sirib sa for siden:

Lunchen idag holdt i 2,5-3 timer, mulig jeg spiste litt for lite ELLER at det var for lite fett. Det var lasagne med masse masse ost på(ellers ikke noe fløte etc, men kjøttdeig).
Metthetsfølelsen (den umiddelbart etter måltidet) er vel styrt mer av matmengde enn av fettinnhold??

Eyve sa for siden:

Tusen takk Nerthus for kjempegodt svar :) Nå forstår jeg plutselig mye mer av dette :) Hadde ca. 15 kg i utg.pkt. som skulle bort og har allerede gått ned 4,6 av dem :heia:, så noe må jeg ha gjort rett..
VSB: du sier du bruker diett.no for å holde styr på ditt inntak. Jeg har også brukt denne siden, men der får man jo opp grafer på d man har spist i forhold til ADI (anbefalt daglig inntak) og dette stemmer jo ikke overens med fett/protein/karbo-fordelingen man har på lavkarbo... Hvordan ser du at du har spist rett/nok?

Nerthus sa for siden:

Kjapper meg og svarer, ved siden av ADI står det K.diag og deretter Etikett (3 "faner" ved siden av hverandre). Overse ADI det er basert på et annet kosthold enn lavkarbo, k.diag gir deg prosentfordeling, etikett gir deg inntak i gram av protein, karbo, fett og mange andre ting :)

Dolsi sa for siden:

Burde være bra med fett i den da. Laget selv lasagne i helga og den ble veldig fet.
Ser at mange er lenge mett av fet mat, men det gjelder ikke nødvendigvis meg alltid altså.
Spiste en skikkelig fet middag i dag, og det er ikke en gang 3 timer siden,men jeg er allerede sulten :confused:

Eyve sa for siden:

Nerthus: er det inne på diett.no du mener disse fanene er? Når jeg er inne der så er det bare 2 faner - ADI og Kakediagram... Må man registrere seg og være innlogget for å få opp alt?

Eyve sa for siden:

Ehm... registrerte meg på diett.no og fant plutselig alt jeg trengte... :flau:
Nå er jo alt helt topp!! Slipper regne ut alt selv :jippi:
Jaja, man lærer så lenge man gjør feil ;)
Tusen takk for alle svar, dere har virkelig hjulpet meg masse!!! Har fått meg et par AHA-opplevelser i dag ;)

VSB sa for siden:

Jeg fikk også en aha opplevelse første dagen jeg la inn på diett.no, var oppe i nesten 2500kcal, skal ikke være nødvendig å telle, men jeg trorr det blir min måte å få kontakt med sult- og metthetsfølelsen igjen. Jeg tror egentlig ikke jeg har kontakt med noen av dem for tiden. Fortsatt litt uvel hvis jeg havner i ketose og det skjer flere ganger om dagen, da har jeg lett for å tenke sult. For lavt blodsukker på høykarbo kosthold gir jo den følelsen. Nå har jeg trappet ned gradvis til Fedon og videre til mindre KH, så kroppen trenger vel bare tid tenker jeg.

Nerthus sa for siden:

:D så bra!

Sihette sa for siden:

Enig med deg - det skal eg også gjer :)

littleme sa for siden:

Fulgte filosofien i dag faktisk. Lagde omelett til frokost, og spiste bare halve, det holdt i 5 timer :)

TrillTrall sa for siden:

Farsken smætte - der gikk jeg i matmengdefella igjen! Høh. Fant en boks baconpostei i kjøleskapet på jobben og fant ut at jeg burde spise den opp i dag, den gikk ut på dato for tre dager siden... Selvfølgelig var den nesten full! 4 ryvita-knekkebrød med smør og et sykt lag baconpostei ble det. Jaja - jeg spiste lunsj i 14-tiden og regner med jeg er mett til jeg kommer hjem bortimot kl. 20 i det minste! :lol:

VSB sa for siden:

Jeg har visst gått til den motsatte ytterlighet og spist veldig lite i dag, ventet på å bli ordentlig sulten... Så her sitter jeg på kvelden med nøtter og CC for å prøve å rette opp litt. Skal ikke være enkelt heller... Men veldig kjekt med diett.no skjønner jeg når magen er så ute og kjøre som min.:o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.