Dolly sa for siden:
Jeg spiste jordbær med krem i går, 70 gram jordbær og 70 gram krem.... Ble ikke så veldig mye selv om jeg piska kremen.. Og med 7 karbohydrater synes jeg det kostet mer enn det smakte
hva tenker dere?
Dolly sa for siden:
Jeg spiste jordbær med krem i går, 70 gram jordbær og 70 gram krem.... Ble ikke så veldig mye selv om jeg piska kremen.. Og med 7 karbohydrater synes jeg det kostet mer enn det smakte
hva tenker dere?
nellie sa for siden:
Ja, det er jo opp til hver enkelt å vurdere:)
Charlott sa for siden:
Heller jordbær/bringebær med krem enn andre erstatningsgreier :)
Gracella sa for siden:
Å spise jordbær/bringebær/multer/tyttebær/krøkebær og blåbær ser jeg på som en naturlig del av et sunt kosthold.
Det er jo ikke noe man spiser bøttevis av uansett ;).
Da vi bodde i sydligere trakter, hadde vi frukttrær i hagen. Jeg husker spesielt kirsebærtreet, der lå vi i hard konkurranse med fuglene og på det meste fikk jeg en neve med bær ila sommeren. Bær derimot, finner man gjerne i litt mer spiselige mengder når man først finner de stedene de vokser vilt.
Supah sa for siden:
Jeg synes jordbær er verdt det :) Jeg ELSKER jordbær med fløte, og for tiden er det regel det jeg unner meg til filmkos osv.
LibraGirl sa for siden:
Jeg synes også at jordbær er verdt det :D
Shooterr sa for siden:
Ja definitivt. Spesielt når de norske jordbærene blir modne om noen ukers tid :)
Orkide sa for siden:
Ja, enig med flere her, jordbær er vert det.
Det er jo mye bedre å spise det enn atkinsbar f.eks.
LenaBeatrice sa for siden:
Verdt det i forholdt til hva?
Og hva kostet det for din del?
Dolly sa for siden:
Verdt å spise så mange karber på ett måltid. Det smakte jo godt men kommer ikke til å bruke 7 karber på det lille måltidet igjen .. var livredd å dette ut av ketose... spiser skjelden atkinsbar, bare gjort det 2 ganger..
Hva pleier å skje da du detter ut av ketose?
Timiane sa for siden:
Jeg venter på de norske jordbærene. Om det er verdt det... Alt med måte og ikke for ofte!
Trj sa for siden:
Jeg later som om jeg fortsatt er i ketose, og kooooser meg med jordbær. Alt kommer vel an på hvor i prosessen man er, eller øvrige prioriteringer når det gjelder mat. Er man veldig strikt og har klart definerte mål stiller det seg kanskje annerledes. Men jeg vil anta at jordbær i vanlige porsjoner er ok i et mer løselig definert lavkarbo-kosthold... :D
Antoinette6 sa for siden:
De belgiske er definitivt ikke verdt det !
Julie sa for siden:
Signerer den! :ja:
Trj sa for siden:
De belgiske bærene som nå er å få kjøpt overrasket meg faktisk smaksmessig i forhold til mye av de utenlandske bærene som fås kjøpt i vinterhalvåret (er det det sukkerfrie kostholdet som gjør det ?). Selvsagt kommer de ikke opp mot de norske, men der er det også smaksforskjeller. Nordnorske bær er i særklasse, inntil de eller andre norske bær er å få kjøpt koser jeg meg med de belgiske.:D
wafle4 sa for siden:
Jeg har tidligere ment at de importerte bærene bare smaker vann, men er blitt positivt overrasket i år. Nå er jeg veldig spent på de norske, er det kuren som gjør at ting smaker mye bedre så må jo de norske bare bli himmelske. Om ikke det skyldes at de har funnet en bedre leverandør i utlandet enn tidligere da. Venter i spenning på norske bær....:p
Zillah sa for siden:
Om du meiner det koster meir enn det smakar, da er det ikkje verdt det for deg. Vi prioriterer jo ulikt. Men det er ikkje sikkert at ein treng å vere så veldig redd for å ta av kvota til kosemat ein gong i blant. Da vel du ekstra fornuftige grønsaker til middagen, til dømes. Tar du fløte til bæra så lar du være å ta fløte i sausen, osv. Balanse, det er det det dreier seg om her i livet.
lillemy01 sa for siden:
Men jeg forstår egentlig ikke diskusjonen i ketolyse boken er det jo anbefalt med bær og fløte hvorfor skulle det være forbudt? For meg går det mange mange dager jeg ikke er i nærheten av kvoten min en gang. Hva er det dere spiser at dere nesten detter ut av ketose med 100 gram bær?
Kari Marita sa for siden:
Elsker å lage jordbærmilkshake av biola naturell og jordbær med litt søtning, nam nam. =):)
Kula sa for siden:
Hvis ketosen er skikkelig høyt oppe, og man faller ut, kan man selvfølgelig slå seg forferdelig. Det sier seg vel selv?
Kari Marita sa for siden:
:D He he.
Du snakker av erfaring? ;)
HenrikBooe sa for siden:
Helt enig med deg. Jeg føler det er forskjell på bær og f.eks annen mat med "høy" karbo i :D
Uansett greit å spise seg noen bær innen i blant. :D
Selv elsker jeg bær, og kunne ha spist massevis av det. :sikle:
BenteR sa for siden:
Jeg spiser bær daglig, men jeg er vel heldig siden jeg ligger på 40-50 karber pr dag og er i ketose...., enda jeg ikke ønsker å ta av noe som helst mer.
Jeg har bær i hagen og pleier å fryse ned ca 50 kilo jordbær og 30 kilo blåbær hvert år. Bærene fryses i 3 dl porsjoner.
Jeg spiser halvannen dl bær daglig. Noen ganger som hele bær, noen ganger stavmixes de når de er halvfrossne til å ha på lunsjvafla mi, og noen ganger blir det milkshake (1,5 dl bær, 1 egg, et bittelite dryss sukrin og 1,5 dl fløte).
Jeg ser på bær som noe svært sunt og som i tillegg er noe jeg virkelig koooser meg med.
Dolly sa for siden:
Jeg har gått ut av ketose en gang, det var i 2007 kom meg aldri inn i ketose igjen, derfor er jeg redd for å komme ut.. Har ingen problem med viljestyrken når jeg er i ketose, og det kan jo hende det hadde gått bra også, men jeg vil ikke ta den sjangsen... Jeg sprakk på 17 mai, nesten ferdig slanket og klarte aldri få meg til å begynne igjen
lucifine sa for siden:
Det er bare såå verdt det. Holder meg til 15 kh om dagen og på kvelden når jeg ser at jeg har hatt lite inntak så koooser jeg meg med jordbær og fløte. Mao jeg avslutter dagen med jordbær, ikke starte dagen med dem og da er det ok syntes jeg. Ikke så mange bærne da, men det er bare såå godt! Ønsker at jeg kunne spise en hel kurv alene med da hadde jeg nok ramlet rett ut av ketose ja..
Det blir en vurderingssak tenker jeg. I dag spiste jeg blomkålmos til middag og blomkålmosen alene var over 5kh (!!). Det er 1/3 av dagsforbruket det! Men jeg spiste det med god samvittighet jeg, må jo ha frukt og grønnsaker i kostholdet sier de jo..!
Imp sa for siden:
De jordbæra de har i butikken nå, er definitivt ikke verdt det. De smaker bare vann! Jeg venter til de norske jordbæra er modne og skal kose meg da. Pluss med de jeg har i fryseren fra i fjor da, men jeg syns ikke tinte jordbær er like bra som tint bringebær og rips....
littleme sa for siden:
Jordbær er den beste oppfinnelsen noensinne. Det er så definitivt verdt det!
Andrine84 sa for siden:
Jeg synes definitivt det er verdt det! :)
Må si meg enig med mange andre her i at de belgiske jordbærene i år har overrasket meg veldig i positiv retning ;)
Mulig det er mangelen på sukker innabords som snakker, men ting smaker mye bedre nå enn når jeg har spist det før.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.