< Tilbake til oversikten

Ovnsbakt Fennikel - Bilder

Shrinking Line sa for siden:

Da jeg var ute og handlet i på lørdag kom jeg over fennikel. Jeg har aldri laget noe av det selv, men har spist det før og huske at det var godt. Så det ble med hjem.
Etter å ha sett litt på nett så fant jeg en oppskrift fra BBC Good Food som måtte prøves ut. Et par endringer fra originalen og den ble perfekt.

Ingredisner

• 2 fennikel
  • 3 skiver bacon
  • 1.5dl fløte eller noe som er enda fetere
  • revet muskat
  • 1 fed hvitløk
  • 50-100g parmesan

Kutt av “stilkene” på fenniklene. Skjær i båter og kok dem i 5-6min i lettsaltet vann. Mens de koker, klipp opp bacon i biter og stek dem til de blir sprø.

Hvitløken presser du og blander i fløten. Ha så fennikel åtene i en ildfast form, ha over muskat før du heller over fløten. Pass på at hvitløken sprer seg og ikke havner på et sted. Ha over osten og baconbitene.

Fløten skal ikke dekke helt opp, er meningen at det skal bli en litt sprø skorpe.
20min inn i ovnen på 200C og den er klar til å nytes.

Jeg hadde et nydelig marinert kjøtt stykke til. Kan enten brukes som eneste grønnsak eller som en av flere. Fløte her nede i Østerrike oppfører seg ikke slik som i Norge, så sausen til fennikelen ble veldig tynn. Meningen er at den skal tykne litt. Helst skal det være fløte med 48% fett, her nede er den 36%.

Hos meg ble det rester. De skal jeg prøve å hive litt mer ost over i morgen på grill funksjonen i ovnen og får samme gode skorpe.

Rin sa for siden:

Oi, spennende! Jeg er veldig glad i fennikel, men spiste meg litt lei på det for et års tid siden - denne oppskriften inspirerer til gjensyn. :)

Bravo sa for siden:

Mmm, skal prøve denne, takk:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.