Jeg sliter med å finne riktig mengde fett i løpet av dagen. Jeg får ikke god nok ketose med for lite/for mye fett.
Er det noen snille sjeler her inne som kan komme med eksempler på sin dagsmeny med frokost, lunsj, middag og kvelds som gir nok fett i løpet av døgnet? Jeg er så redd for å få i meg for lite/mye fett.... Vekten stagnerer så utrolig lett. (Har prøvd ketolyse tidligere også).
Legger inn på diett.no noen dager, men føler meg såpass stresset ifb med fettmengde. Jeg har holdt på med ketolyse tidligere og jeg vet at jeg ikke må overstige 10 karber pr døgn for å være i ketose. Det gjør det vanskelig å få i meg nok grønnsaker uten å hoppe ut av ketose.
Jeg er usikker på om jeg må kjøre lavfett og lavkarbo for å oppnå best resultat. Men tenkte jeg skulle øke fettmengden 1-2 uker for å sjekke det først.
Hvordan har du funnet ut det? De aller fleste er jo faktisk i ketose til langt opp mot 50, det er bare ikke målbart hos alle!
Om du har målt med stiks, så er ikke de pålitelige heller, for de viser bare overskuddaketoner i urinen, ikke hva som skjer i kroppen!
Og om du VIL ligge så lavt, så er du på SKaldeman og ikke ketolyse, vil jeg si! Kanskje du bør lese deg opp på hans filosofi også?:)
Muligens lettere å holde seg til "riktig" fettmengde om du følger en filosofi som er basert på så få karber i sted for en som faktisk ligger noe høyere som minimum.
Masse lykke til med å finne det som virker for DEG!:heia:
Jeg vet at med en gang jeg overstiger 15 karber så får jeg ikke utslag på ketostixen og dårlig vektnedgang. Så 10-max max 15 gir meg god ketose og vektnedgang.
Nei, nei, nei til lavkarbo og lavfett! Det kan være helseskadelig og OM man gjør det - kun over få dager!
Hvis du forholder deg til ketostixen så er ikke den til å stole på i alle tilfeller. Den måler som det sies antall ketoner som utskilles i urinen. Spiser du LITE fett og ikke mye mat generelt - vil kroppen etterhvert bruke opp såpass mye av ketonene forbrenningen gir til energi - og dermed vil du ikke få utslag... ketostix er greit og bruke helt i starten av en kostholdsendring.
Hvis du i tillegg mener du har ingen utslag på ketostix OG vet du spiser for lite fett - er det nok ikke antall karbo pr dag som er problemet - men manglende fettinntak.
1-2 uker er for lite før du gjør endringer - vent ihvertfall en mnd eller to - og vær sikker på at du har spist nok fett og NOK næring totalt sett (kalorier) underveis :) Drikker du feks lettbrus kan det være forsøket verdt og avstå noen uker for å se om det er med på å påvirke vekten.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.