har et sterkt ønske om å lage en god is man kan spise selv om man går på en lavkarbo-diett.
er en skikkelig is-gris, så det hadde vært greit å kunne spise litt is på en lørdagskveld uten at det legger seg rett på hoften ;)
så mitt spørsmål blir da egentlig; hvilke ingredienser kan jeg tilsette kremen uten at det sprenger karbo-grensen ?
kan jeg tilsette f.eks lakris? ( er det noe jeg liker bedre enn is , så er det lakris :D:D )
De lakristypene jeg har sjekket, har veeeldig mye karber. Prøvde å finne næringsinnhold på lakrisrot, fant det ikke. Men det er jo en rot, så det spørs...
Bringebær, jordbær, sjokolade - enten veldig mørk, eller en sukkerfri variant. Atkinsbarer i små biter. Nøtter. Kanskje lage noen cookies og ha oppi i små biter.... Kakao.
Ellers er det jo i grunn litt avhengig av hvilken karbegrense du forholder deg til, ikke så lett å vite om det er 15 eller 72 du skal ha f.eks.
Hvilken, hvor og er det lite karber i den? Mye sukkerfritt har masser av karber.
Hilsen meg - tidligere kalt "Lakristrollet" (har ikke spist lakris det siste året)
Is består jo bare av kremfløte og eggedosis. Uten at jeg har forsket på det så vil jeg tro at man kan jo søte med splenda?? Ellers finnes det kanskje essenser man kan ha oppi for å gi smak?? (har ikke forsket på det heller ang karbs og sånn). Eller hva med å raspe litt mørk sjokolade og blande i? Jeg lagde iskake en gang med nøttebunn og iskrem iblandet multer. Ser at multer har bare 4,4 karbo pr hundre gram. Må da kunne gå an å lage en nøttebunn og iskrem med multer søtet med splenda? (man får kjøpt frosne, usøtede multer i butikken) Eller er jeg helt på jordet her.. hm.. må forske.
Nå la jeg inn min tenkte oppskrift på diett.no og regnet ut karboinnhold. Hvis man tenker at 1 iskake gir 12 kakestykker, så inneholder ett kakestykke 3,12 g karbo.
Jeg lager hurtigis i stavmikserblenderen min på denne måten:
En god neve frosne jordbær.
Mos de en del først, men ikke helt. Bare sørg for at det ikke er store biter.
1 dl fløte
ett egg
søtning etter smak og behag, ca 1-2 ts splenda eller sukrin pleier jeg å bruke
Evt. en liten dash vaniljeessens hvis du har
Alt moses godt i blenderen, blir en softisaktig konsistens etter ca ett minutt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.