Hei,
har sett en del innlegg om lavkarbo og IBD (Crohn og ulcerøs kolitt) med henvisning til Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer, LMF, og vår innstilling til temaet. Henvisningene er antagelig fra vårt diskusjonsforum hvor pasienter selv fritt tilkjennegir egne erfaringer.
LMF, www.lmfnorge.no er kjent med at flere pasienter med IBD har god erfaring med endring av kosthold til lavkarbo. LMF støtter opp om prosjekt som går på forskning av inflammatoriske tarmsykdommer og virkningen av lavkarbokosthold. Det ble i fjor dessverre ikke gitt midler til dette prosjektet, men det søkes i år på nytt. Det er viktig å få undersøkt dette området så vi kan dokumentere effekten og effektgraden. LMF har også holdt seminarer for pasienter hvor Dr. Hexeberg har hatt foredrag om emnet. Medisinsk informasjon fra LMF er utarbeidet av norsk faglig ekspertise for oss. LMF har ikke gitt anbefalinger om egen import av legemidler eller annet, slik det kan synes som i enkelte innlegg.
Jeg antar bla at et innlegg fra meg kan være årsak til dette innlegget. Jeg opplever at ingen har anklaget LMFnorge for noenting, det ble tydelig gitt uttrykk for at det var diskusjoner i forum som var bakgrunn for kommentarene som ble gitt. Jeg står for at jeg ikke føler meg komfortabel på forumet, som nydiagnostert ble jeg skremt av hvordan sykdommen kunne utvikle seg. Jeg har ved et par anledninger tatt opp lavkarbokosthold som noe og forsøke og blir ikke akkurat mottatt med åpne armer på forumet for å si det slik ;) Det står jo i kontrast til hva du sier nå i forhold til at lmfnorge både er klar over at mange pasienter har opplevd bedring OG at dere støtter et prosjekt for å lære mer om dette, noe som vil komme mange til gode.
Lmfnorge "eier" forumet på www.lmfnorge.no - der alt mellom himmel og jord diskuteres - så det er ikke rart om noen forbinder det som skjer på forumet med lmfnorge - selv om jeg ikke har noe problem med å skille Landforeningen fra et brukerforum :)
Når det gjelder forskning på lavkarbo og feks chrons er jo dette allerede gjort med veldig gode resultat, men det antar jeg du vet om :)
Hvis ikke er kapitlene om chrons og UC i boka "Bedre uten brød" av Lutz/Allen et must og få med seg :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.