Det er noen av oss her inne ser jeg, som skal gifte oss i juni neste år. Skal vi samle oss i en tråd, så kan vi dele tips og råd med hverandre.
Vi skal gifte oss i Akershus neste sommer etter å ha vært kjærester i 10 år. Kirken og lokalet er i boks, gjestelisten er oppe til diskusjon, og fargene blir sølv/perlemor og turkis. Kjole skal jeg se på neste helg. Har noen kilo igjen til kjoleformen er i boks, men det kommer forhåpentligvis.
Lokalet er nå i boks, og skal ta kontakt med kirke over helgen! Åh, som jeg gleder meg!! Når vi gifter oss har vi vært sammen i 6 år. Vi har laget en gjesteliste, og nå er det 67. Må se litt over den på nytt.
Ellers har jeg også noen kilo igjen, men det skal nok gå fint på et år! :) Godt initiativ til en slik tråd!
Vi gifter oss også i Juni 2012 da gitt, populær måned :D
Lokalet er fikset, gjestelista så godt som ferdig. Vi gifter oss på samme dato vi ble forlovet, da har vi vært forlova 4 år.
KJOLEN ER I BOKS :DDDD det er så utrolig deeeilig, prøvde 2 kjoler før jeg fant den Perfekte kjolen til meg, kunne vært sydd til meg :D
Og mannemannen vil leie smoking, hot hot hot på han <3
Fargene vi har valgt oss er hvit/lilla og mørklilla, som mannen faktisk likte veldig godt, ble litt sjokkert hehe
Til og med bordkort er vi ferdig med å planlegge, har selv lyst å lage de, noe personlig og morsomt som blir husket:)
Største "problemet" i forhold til planlegging nå, er hvem som skal gi meg bort. Har god kontakt med min stefar, bedre enn med min biologiske far, men vil ikke velge.. sukk
Tror jeg spør bror min jeg hehe
Jeg merker at jeg allerede nå, 1 år og 1 måned før bryllupet begynner å stresse litt. Jeg vet jo ingenting om å gifte seg. Haha. Det er så mye som forventes.
Kjole har jeg ikke planlagt enda. Har jo sett litt rundt om kring, men jeg aner ikke hva jeg vil, eller hvor jeg skal osv. Men alt kommer vel etterhvert.. :smile:
Stresset har jeg ikke kjent noe særlig på ennå. Hvis man ser bort i fra det at jeg stresser med at jeg ikke KAN å danse. Jeg eier virkelig ikke hverken rytmesans eller koordinasjon. Og som brud er det liksom noen man skal danse med. Grøss.
Innbydelsene og bordkort skal lages selv, min forlover har satt av jula til det! :) Ikke helt funnet ut av hvordan de skal se ut, men har noen tanker.
Vi skal forresten gifte oss 30. Vil dere andre si datoen(e)?
Ja er mye mer enn jeg trodde jeg også, men får god hjelp av min mor, heldigvis:)
hadde egentlig planlagt et mye mindre bryllup og heller større fest, men med den kjolen jeg fant,så "MÅ" det bli litt større. men vi er ikke flere enn 46 invitert, så man får se:)
Vår dato er 23.06.2012. Den ble satt i dag faktisk. Hadde egentlig tenkt 16.06, men lokalet vi aller helst ville ha var opptatt da. Så da ble det utsatt en uke. Gikk først opp for meg nå etterpå at det er Sankthansaften :smile: Koslig det egentlig!
Og dansing ja, det har jeg prøvd å la være å tenke på. Haha! Den tid den sorg? :p
06.06.12 :D
heldigvis er selve ideen til bordkort ferdig, blir forhåpentligvis så stilig som det ser ut som inne i hodet mitt^^
og dansingen jah.. Grue seg
Jepp, jeg personlig ser ikke noe stort problem med det, de fleste som er invitert bor i nærheten, de som ikke gjør er faktisk pensjonister. Vi har tenkt å ha Litt alkoholservering, men en fyllefest vil vi ikke ha, og regner med at folk respekterer det. Også er det datoen som er viktig, betyr noe spesielt for oss.:)
Jeg har bare én ting å si: gled dere! :D Jeg giftet meg forrige helg, og jeg har lyst til å gjøre det igjen denne helgen også! Det var så fantastisk å gå rundt i verdens nydeligste brudekjole og føle seg, nettopp, nydelig! Jeg gleder med som en unge til å se bildene og filmen! Mine tips:
Film! Vi hadde en veldig personlig vielse med mye deltakelse av familie, og jeg fikk ikke til å nyte det ordentlig i øyeblikket. Å vite at det er på film og at jeg kan få se det igjen gjør at jeg ikke føler at jeg gikk glipp av mitt eget bryllup. Jeg vet ikke om det gjelder mange, men jeg følte meg ikke helt mentalt tilstede under vielsen;)
Gjør bryllupet "deres". Ikke gjør ting fordi det "skal være sånn", men fordi det er slik dere er! Vi fikk masse skryt fordi vi f.eks. hadde en personlig vielse, uvanlig kjole, uvanlig transport, uformell fest, uformell middag, masse latter osv. Jeg tror mange blir litt for opptatt av å følge etiketten.
Finn brudekjolen tidlig! Min var to måneder forsinket! Jeg har hørt om mange andre som også har fått kjolen sin veldig sent. Jeg fikk kjolen min tre måneder før den store dagen, og det var ett fint tidspunkt. Kjolen var for meg det viktigste med hele bryllupet (av materielle ting), og å ikke ha den i hus i god tid ville ha gjort meg veldig stresset!
Finn en veldig god fotograf! Dette sier seg vel selv, men det er så utrolig viktig! Og finn en god plass å ta bilder på i god tid, dra dit med fotografen for å planlegge.
Gjør alt på forhånd. Bare la det aller nødvendigste være igjen til de siste dagene. Det er alltid mange ting som må gjøres som man ikke har tenkt på de siste dagene før.
Lag kjøreplaner! Lag kjøreplan for toastmaster, kjøkken, sjåfør osv. Da går dagen mye lettere, og man slipper spørsmål underveis.
Prøvetimer. Jeg tror dette er ganske vanlig, men sørg for at du får det uansett. Prøvetime med både hår og sminke, møt noen venninner etterpå som du kan stole på til å si sannheten.
Sett av god tid, til alt! Min dag begynte med en times forsinkelse da vekkerklokken min ikke ringte! Men siden jeg hadde satt av god tid til både frisør, sminke og påkledning ankom vi kapellet til perfekt tid.
Ha en god forlover. Min forlover var helt fantastisk. Forloveren bør ha med seg en bag (en ganske stor en) med alt du kan trenge. Alt fra gnagsårplaster, flekkfjerner, hodepinetabletter, sitteunderlag (til fotograferingen), paraply, matpakke, jakke osv. Det er forloveren som skal bære og gjøre alt for deg, sørg for at du får en som tar initiativ og er hjelpsom. Og ikke minst, si at hun MÅ være kjempeglad på dagen, det smitter! Om forloveren er elendig og nervøs hjelper det ingen.
Ha med ekstra klær. Jeg hadde en liten bolerojakke til kjolen min, og den var gull verdt. Å være kald under fotograferingen kan ødelegge masse!
Lag programmet til vielsen i god tid.... Vi lagde dem og bordkortene dagen før :p Men det var godt planlagt og gikk helt fint, altså.
Ikke gift deg i eksamenstida. Hehe, personlig erfaring ;) Men det gikk kjempefint uansett, altså! :D
Sett av god tid til fotograferingen.
Ikke stress med bordplasseringen, det ordner seg. Dette er nok en ting vi gjorde dagen før, og det gikk raskt og greit. Mye enklere enn jeg hadde forventet.
Spør om hjelp! Ikke gjør alt selv, om du blir stresset av det. Stress er ikke verdt det.
Brudesuite? Vi hadde booket et vanlig dobbeltrom på et hotell i gangavstand fra festlokalet, vi ville ikke bruke så mye penger på et rom vi bare skulle sove i. Det var noen som bestilte hotellets suite til oss uten at vi visste om det, og det VAR faktisk verdt det! Deilig å kunne ta et bad sammen på morgenen, få frokost bragt til rommet, se på utsikten osv. Nydelig! Ett av mine beste minner.
Lag testamente. Selv om dere er gift arver dere ikke alt om en av dere skulle dø. Google "gjensidig testamente".
Lag en minneeske. Vi har samlet mange minner fra dagen i en rosemalt kaketine vi fikk i bryllupsgave.
Lag en ønskeliste i god tid, og la noen andre organisere gavekjøpingen. Jeg ga alle som spurte om gaveønsker mailadressen til min mor, og hun ordnet alt. Så slapp vi å få mange av en ting osv.
Nyt alt. Ikke la deg bli stresset i løpet av dagen. Er du forsinket, javel, så er du det. Finn en indre ro. Elsk mannen din. Gråt masse. :)
Dette ble litt mye, men når jeg kom igang klarte jeg ikke å begrense meg :p Lykke til! Planleggingen er det beste med hele greia!
Juni er utrolig poppis så jeg :))
Hiver meg oxo på her , datoen vår er 2 juni. 2012 :)
Håper på å iallefall ha ristet av meg 20 kg før den tid...
kirken er i boks, lokalet var oxo det helt til i forgårs da vi leste i avisen at det nemlig skulle legges ned :/
De har ikke gitt oss noe som helst beskjed å når vi prøver å kontakte de, svarer de ikke..
men men skal ikke sette meg ned å grine av den grunn ;)
Er jo tross i alt i motbakke det går oppover <3
Har jo ett helt år igjen på å finne nytt lokale :))
Tusen takk -cilia- for et fantastisk innlegg! Mange gode tips jeg absolutt skal ta med meg videre. Og når det gjelder forlover seg jeg at jeg nok har valgt helt riktig. Hun er allerede i ferd med å sørge for at jeg skal holde varmen, hun vil så gjerne strikke et stooort sjal til meg.:hearts:
Nnem - vi er ingen ekskluderende klubb, her er det bare å være med. Bare hyggelig med flere som kan komme med innslag!
Lille_Trille - håper dere fort finner et nytt lokale, mest for din sjelefreds skyld. Ikke gøy å ha noe sånt hengende over seg...
Jeg har funnet en god idé som jeg gjerne vil bruke! :smile:
Slike "Save-the-date"-kort som man kan sende ut mange måneder i forveien. Hvor man ber gjestene holde av datoen. Dette vil jeg gjerne gjøre siden vi har mange gjester som bør få beskjed om datoen så tidlig som mulig for at de skal kunne ha mulighet for å komme. (blant annet en del familie i USA)
Leste i et magasin om slike kort som med magnet, som kunne festes på kjøleskap osv. Veldig lurt! Så husker alle på datoen vår. Noen som aner hvor på nett man kan få kjøpt slike? :smile:
Jeg bestemte meg for en annen løsning som jeg ble veldig fornøyd med! :) Jeg kjøpte slike magnetark, som man kan bruke i printeren. Så forsøkte jeg å designe et "save-the-date"-kort på dataen og printe det ut! Tenkte at jeg kunne vise dere hvordan det ble. Må bare legge til at dette er et første utkast. Laget på en time i går kveld. Bildet er IKKE det vi skal bruke :p, og størrelsen osv. er heller ikke helt riktig. Men ellers tror jeg det blir slik som jeg så det for meg :smile:
Da har vi reservert kirke! :) Ble ikke den kirken vi først hadde sett for oss, men er fornøyd med valget! Vi er bokstavlig talt nabo til kirken vi skal gifte oss i. Er bare 2 hus videre opp i gaten. Veldig praktisk!
Tror jeg kanskje må gjøre noe liknende, som slike kort. har familie nordafor som trenger litt ekstra tid enn en vanlig innbydelse :)
så ble kjempegla for den ideen, mye bedre enn feks muntlig "husk-den-datoen" hehe
Har noen av dere noen gode idéer til kjolebutikker man bare MÅ se i i Oslo? Jeg og min forlover skal kose oss med kjoler i morgen, skal en tur på Torunns drømmekjolers show i morgen. Gleder meg virkelig!
Leyla Hafzi i Posthallen og Cecilie Melli i Thereses gate OBS for de med romslig kjole budsjett. Men det kan være lurt med en plan i bakhånd for typ å vinne i lotto... Skal noen sy for deg, er Rainbow Fashion på Grønland verdt et besøk, har helt spesielle stoffer som kan egne seg, ikke bare sarier.
Cecilie Melli accessories i Nedre Slottsgate 15, like ved Steen og Strøm har utstilt kjoler til inspirasjon, uten at du trenger å bestille time og forplikte deg veldig...
Hvordan går det med planleggingen her jenter (med gubben også da:D)
Selv har vi støtt på litt trøbbel me svigermor, som "skal" legge seg oppi allt fra gjestelista, til bryllupskaka.
Noen tips mot slitsomme svigermødre hehe?
Når det gjelder svigermødre har jeg nok ikke noen tips. Min svigermor er fantastisk, og vi er gode venner..
Planleggingen går egentlig ganske tregt her. Jeg har vel satt alle planer litt på pause nå i sommerferien, vi skal reise så mye at vi rett og slett ikke har tid til å planlegge. Starter for fullt til høsten igjen..
Jeg og min kjære har vært sammen i 5 år nå, og på selve dagen fikk jeg en nyydelig diamantring :smile: Jeg er heldig!
Så utrolig koselig :D tror jeg må være den eneste jenta som ikke vil ha diamantring xD "hater" bling, og måtte virkelig slite en stund for å lære meg å gå med forlovelsesringen hehe :)
Har også egentlig et godt forhold til svigermor, og svigerfar, men ikke i dette her :)
Sommern her skal det jobbes, jobbes, og atter jobbes, må spare gitt, men har nå hatt litt ferie allerede, og litt mer i november, praha here we come :D
Materialet till å lage bordkortene våre har akkurat kommet fram, så nå skal det lages prøver osv, gleder oss masse :D
Vi planlegger fortsatt, men ting har blitt lagt litt på is. Tanken har vært hele tiden at min pappa skal følge meg opp kirkegulvet, men det er vel først nå jeg har innsett hvor mye det faktisk betyr for meg at han skal gjøre det. Så nå krysser vi bare fingrene for at det faktisk skal være gjennomførbart. Det er desverre ingen garanti (ikke at det noensinne er det) for min far skal være i stand til det. Kreften hans har fått en veldig spredning, og jeg er livredd for at noe skal skje før neste juni. Vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom dagen om ingen av mine foreldre skal være der...
Vi kommer til å booke hall og kirke i løpet av de neste 2 mnd. Ellers har vi budsjettert(?), valgt farger for dagen, jeg har funnet kjolen min(men ikke prøvd den enda) og vi har skrevet ned foreløpig antall gjester. Vi har valgt å ha et selskap uten barn under 14 år. Dette pga ingen hensyn til andre gjester og barn som løper opp og ned. Våre 2 barn skal være med under middag tenker vi og så få barnevakt resten av kvelden.
Ja, så da er vårt bryllup avvist for nå. Forloveden min føler vi stresser, og vil heller gi det litt mere tid. Så intet juni bryllup for oss i 2012.
Men men har ikke dårlig tid jeg :)
festen skal vi ha på noe som heter Bore Samfunnshus www.boresamfunnshus.no
Veldig greitt lokale som stiller med servitører, utvask og 3 retters middag inkl i prisen på 440 per kuvert..
ikke de vakreste gardinene i lokalet da men
Vi har plutselig litt mer penger til bryllupet enn planlagt, og har bestemt oss for å kjøre catering, i stedet for koldtbord. Litt dyrere ja, men også godt å få alt ferdig - mindre å stresse over og bekymre seg for.
Ellers sitter vi med gjestelisten, har talt opp de sikre, og må finne et sted å sette grensen. Har problemer på hvertfall et sted - Det er en jeg for all del ikke vil ha i bryllupet mitt, men vi kan tenke oss å invitere alle de andre søsknene. Eller bare halvparten (de er 4), men vil gjerne ha barna til den andre vi evt dropper, der. Og det går vel kanskje ikke? Blææææh. Den personen jeg ikke vil ha der er av typen som drikker aaaaalt for mye, og, er man heldig - sovner. Er man ikke heldig, ypper til slåsskamp. Det vil jeg ikke ha noe av.
Noen andre med sånne dilemmaer?
Jeg har også litt problemer med gjestelisten. Vet ikke helt hvor jeg skal sette grensen. Blir alltid litt sånn "hvis jeg inviterer han, må jeg invitere han også"..
Ellers har jeg kjøpt meg brudekjole på fredag!!! :stortsmil
Ohh, grattis med kjole! Har fortsatt ikke peiling på hva jeg skal velge, har flere mulige alternativer hva stil angår, sliter med valgets kvaler... Kan jeg spørre om stil du har valgt? Og priskategori...
Mmmm, blir sulten bare jeg tenker på det, vi har har funnet mat til festen. Skal bestille alt ferdig, så blir det mindre for oss å bekymre oss for. Tror det blir greit. Melon og sprø skinke til forrett, helstekt indrefilet med grønnsaker og sopp til hovedrett, og sjokolade- og mangomousse, med mangosaus, til dessert. Ikke lavkarbo, men det var ikke planen heller. Den dagen skal jeg spise nøyaktig det jeg har lyst på! Rett og slett! De hos cateringen virket veldig serviceinnstilte, og veldig behjelpelige med f.eks. vinvalg og mengdeberegning.
Kake har vi noen alternative leverandører til, og har kontrollert at de kjører ut til der vi skal være.
Alkohol til festen har vi begynt å fylle opp med, har plutselig begynt å fylle spritkvoten når vi drar til Sverige.
Alt i alt føler jeg vel egentlig at vi er i rute, selv om tiden går veldig, veldig fort...
Morsom tråd. Lite spørsmål. Sender dere ut regning til gjestene etter festen, evt i forkant av festen på la oss si kuvertpris 350,- pr stk? Eller er dette litt sånn bak mål siden dere inviterer til bryllup?
Min kjole har en veldig ren stil. :smile: Enkel og moderne! Det var virkelig drømmekjolen, så når jeg fikk vite prisen så ble jeg veldig glad. Hadde satt av 12-13 tusen til kjole. Den jeg kjøpte kostet bare 8000 :smile:
Jeg har satt opp et grovt budsjett, og plusset på litt ekstra, så jeg er garantert å holde meg innenfor. Inkludert i budsjettet har jeg regnet på de antall timer vi bruker på å planlegge bryllupet, og satt en god timeslønn på det. Så er det delt på antall gjester vi har tenkt å invitere. Legger selvfølgelig på litt ekstra pr. kuvert, er jo ikke sikkert alle kan komme, så vi må ha litt buffer. Vi sender ut invitasjon om kort tid, med bindende påmelding. Litt etter at vi har fått svar på dem, sender vi ut en faktura til hver person. I og med at vi har bindende påmelding har de bare å betale. Har selvfølgelig kontakt med en torpedo, i fall noen skulle ha "dårlig råd"... Vi har også kontaktet et finansieringsselskap, så her er det i grunn ikke noe som heter gyldig unnskyldning.
Det samme finansieringsselskapet er behjelpelige hvis folk sliter med å betale bryllupsgavene vi har på ønskelisten vår. Vi forventer ordentlige gaver, vi har tross alt brukt mye tid på planleggingen av bryllupet. For sikkerhets skyld sjekker vi verdiene på gavene i etterkant, og kontrollerer det opp mot skattelistene. Står det ikke i forhold, så vet jeg om noen som ikke blir invitert i mitt neste bryllup ja!
Tøft. Regner med at du legger ut bilde når alt er vel overstått! Så godt å bli positivt overrasket over pris. Har du kjøpt alt utstyret og? Går vel med litt på sko, undertøy, korsett o.l...
Vi ble nemlig invitert til bryllup til et søskenbarn av kona. Sammen med invitasjonen var det lagt ved en giro for innbetaling av kuvertpris på 350,- pr pers......
Vi ble temmelig målløse, før jeg blei forbanna over makan til frekkhet. Men som de sa, uten å gjøre det på den måten så hadde de ikke råd til å gifte seg.....
Vi gikk IKKE i bryllupet. Jeg nekter plent å betale for meg i et bryllup, så det er bra ikke du skal gjøre det på denne måten :)
Noen fremgang her? I morgen er det akkurat 2 måneder til vi gifter oss. Jeg har veldig mye igjen å gjøre, og nervene begynner virkelig å komme. :smile:
De største tingene er i orden:
-Kjole
-Kirke
-Lokalet (Inkluderer egentlig alt for festen)
-Toastmaster
-Fotograf
-Frisør
-Sminkør
-Bryllupsreise
Men det er fremdeles veldig mye på min laaaange liste som gjenstår..
Lykke til med siste innspurt, det går nok bra dette supah! Tips: Skriv inn hvilke av punktene du vil ta fatt på, den og den dagen i en egen bryllupsplanlegger, eller på en vanlig kalender-den måneden som er igjen nå:)
[size=3][/size]
Hypah, man ber ikke gjestene betale for å komme i bryllup-da venter man til man KAN betale alt selv. Vi tok faktisk opp lån for å gjennomføre vårt drømmebryllup, gjestene skal virkelig IKKE betale!:eek:
Jeg kan godt tenke meg at alle som kommer i MITT bryllup har med seg en liten matrett istedet for gaver. Vi har alt vi trenger og spleiselag i matveien kan være like kjekt. :ja:
Mulig jeg er litt på jordet her nå (kanskje helt feil jorde også), men skal du gifte deg Kanutten ???????
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.