< Tilbake til oversikten

Fallgruver med lavkarbo?

Ishwanvile sa for siden:

Hvilke fallgruver er det å passe seg for når man er på lavkarbo?
I allefall for de som ikke er på ketolyse eller følger den 100% slavisk. Jeg spiser lite karbohydrater, men det er nok allikevel. Hva skal man passe seg på da man vingler litt på veien, så man ikke ender med å legge på seg?

Noen andre fallgruver man må passe seg for som man ikke tenker over "før man er der"?

Nerthus sa for siden:

Sjekk ut nybegynnertråden til Arnakristin for tips.

Ellers kan det være greit og bestemme seg for mengde karboinntak pr dag som ikke skal overskrides. Sklir du først ut der så er det tungt og ta seg inn igjen. Jeg mener det kan være greiere og følge en retning - fordi da VET man hva man kan spise :)

I tillegg - noter deg ned hva du fyser på eller spiser eller drikker OFTE. Dette er gjerne ting som kan ødelegge for deg, så velg enten og kutt de helt, eller vær veldig bevisst på at du har kontroll på inntak når du spiser/drikker disse tingene.

For min del har jeg nå kuttet pepsimaxen... jeg kan ikke drikke litt en gang før jeg bare drikker mer og mer og mer... dessuten går jeg ikke ned i vekt med pepsimax på programmet - så det er jo en fin motivasjon :)

taraquin sa for siden:

Tror nok dette med metthetsfølelsen og at man spiser for fort er ei fallgrube, samt at ikke alle opplever like stor grad av metthet på lavkarbo som andre og dermed må passe seg for rett og slett å ikke spise for mye fett og protein, selv om jeg tror dette gjelder et fåtall :)

Pepsimax i seg selv er ikke en partystopper da den ikke inneholder noe vettugt av noe som helst annet enn ørsmå mengder protein iform av aspartam. Men den kan gi søtsug\matsug som kan ødelegge for en ellers god kur. Noen klarer seg fint med kunstig søtning, andre ikke, lurt å teste ut om man er usikker, og spesielt om vektnedgangen stopper.

Timiane sa for siden:

Nå vet jeg ikke om du skal ned i vekt, eller bare legge om kostholdet ditt. Det er lett å skeie ut en gang ibland, men tillater man det for ofte, da er det ikke lavkarbo lengere. Den første tiden tillot jeg med litt potet og litt sjokolade, jeg er på ketolyse. Etter jeg fikk lest meg litt opp, så var det lett å se hvor skoen trykket. Om du følger en kostfilosofi da er det lettere å holde fokus og ha en mal på hva som er tilatt.

Kunnskap er makt, sett deg inn i hva du skal gjøre, da vet du hva du bør unngå:D
Lykke til:)

Nerthus sa for siden:

Vel, der tar du faktisk feil :) For NOEN vil pepsimax gi økt blodsukker/insulinutskillelse fordi noen har en kropp som reagerer på søtsmaken og ikke det reelle innholdet i brusen. Jeg har ikke spist mer enn før mens jeg drakk pepsimax, ei heller har jeg hatt noe mer "sug" - men vekta har nå falt 2 kilo siden 12.mai og det eneste jeg har endret er at jeg har sluttet og drikke pepsimax...

www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6217715

Timiane sa for siden:

Signerer denne. All kustig søtning (Utenom stevia) bringer frem søtsug og stopper vektnedgang hos meg.

Veggpryd sa for siden:

Lavkarboprodukter kan også være fallgruver som f.eks. Atkins sjokolade, tortilla-lefser, pasta, fullkornspasta osv. De er ikke bare fulle av karber, men har også mange rare ingredienser som man må være kjemi-ingeniør for å skjønne.

Kari Marita sa for siden:

Atkins sjokoladene er ikke fulle av karber. Det er 2g karb i en bar.

Conjurier sa for siden:

Bare om man ikke tar med maltitol i regnestykket :)

Maltitol er jo et sukkeralkohol og skal vel ikke regnes med. Det er jo sukkerarter som regnes med, og det er 2 g pr. bar. Sorbitol og xylitol i ekstra tyggisen er vel mere tvilsom. :)

Cherry sa for siden:

Om man får vektstagnasjon så inneholder ikke atkinsbaren 2 gr. karber. Da reagerer man på søtningsstoffet og tar opp en del av det i kroppen. Så da er det plutselig mer karber.

Timiane sa for siden:

Etter å ha spist noen atkinksbarer, og sett hvordag kroppen reagerer på de.Jeg får diare, vektstagnasjon og luft i magen. Jeg kan ikke bevise det på noen måte, men jeg er litt i tvil hvordan de regner ut karbene.
TS spør etter fallgfruver, og atkins er for mange en slik.

Tami sa for siden:

For noen år siden gikk jeg på Atkins. Da spiste jeg 1 Atkins bar hver eneste dag :)

Vet det ikke er alle som tåler disse.....men for meg er det lenge leve Atkins barene! :)

Spiser fremdeles 1 hver dag, men på 17.mai skjeiet jeg ut med 3 stk......og hadde gått ned i vekt da jeg veide meg neste morgen :D

herregud sa for siden:

maltitol har en glykemisk indeks på 52 og påvirker derfor blodsukkeret ganske mye. i tillegg så brukes ofte større mengder maltitol enn vanlig sukker fordi det kun er 3/4 så søtt. Mitt råd er styr unna all kunstig søtning

lowcarbdiets.about.com/od/nutrition/a/maltitol.htm

LenaBeatrice sa for siden:

Noen har lett for å spise ganske ofte/mye en del av ting, så lenge det bare er lite karbohydrater i det man spiser. Det kan være diverse ting som lavkarbosjokolader, desserter, snacks.....osv.
Jeg mener det er en fallgrguve, fordi det ofte er spising som kommer i tillegg til den vanlige maten, og man må ikke glemme at selv om det er lite karbohydrater så inneholder det likevel ganske mye energi som man ikke trenger.

Er man f.eks. mett etter middagen så trenger ikke kroppen energien i en dessert, eller en sjokolade til kaffen.
Har man spist kveldsmat og er mett så kan det bli for mye å kose seg med bacongull til kvelds....etc.

Jeg tenker nå ikke på det man spiser sånn innimellom, men man bør kanskje være litt obs hvis man har lett for å spise sånn regelmessig.....og ikke får resultater :-)

taraquin sa for siden:

Hmm, ifølge mine kilder, dvs 5 studier, er konklusjonen at det ikke påvirker blodsukker\insulin overhodet, har hun på nrk gjort noe forskning ift dette?
www.ajcn.org/content/49/3/427.full.pdf+html
www.ajcn.org/content/82/5/1011.full
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3522147
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3522147
www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T0P-47XNCP6-BC&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=cd0e3cd748a720886844ac8cddbbf4ee

Det står bl.a at det regnes som helt trygt for diabetikere siden det ikke påvirker insulin. Har testa det med flere diabetikere (type 2 med utilstrekkelig insulinproduksjon) jeg treffer på jobb og ingen av de får blodsukkersvinginger\endring i insulin på lettsaft.

Kan hende dere har andre kilder enn meg, men hvis søtsmak trigger insulinproduksjon kan verken stevia eller sukrin være trygt heller. Uansett interessant å få andre synspunkter, men vil helst ha studier og ikke bare synsing fra enkeltpersoner å forholde meg til :) Jeg tror nok at inntaket av f.eks aspartam trigger søtsug og dermed får personer til å innta mer næring. Eks viser denne studien: www.duo.uio.no/sok/work.html?WORKID=92537 at halvparten av overvektige kvinner med PCOS underrapporterer hvor mye mat de spiser, samtidig inntok de mye lettbrus\saft, noe jeg mener understøtter mitt synspunkt.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Den aller største fallgruven er uvitenhet… fordi ett lavkarbokosthold strider mot så mange av de gamle sannhetene vi er blitt indoktrinert med om ernæring og uten inngående kunnskap om lavkarbo er det lett å ta en feil avgjørelse.

Jeg spiser atkinsbarene hver dag også, men så er jeg ferdig med slanking også da. Jeg er kjempeglad i dem. Spiste de når jeg gikk ned i vekt også. Men, det er sikkert noen som kan reagere på dem også. Det er jo endel kcal i dem også da, men ikke så ille som vanlig sjokolade. :)

Nerthus sa for siden:

Den siste undersøkelsen du viser til har med lavkalori-kosthold og gjøre, og det anser jeg ikke sammenlignbart med et lavkarbokosthold, siden disse vil ha høyere insulinnivå og mer varierende blodsukker enn vi på lavkarbokosthold :)
Samtidig lurer jeg på hva du tenker det er som gjør at aspartam øker søtsuget? Er ikke ofte variasjon i blodsukker/økt insulinutskillelse hovedårsak til søtsug? Hvilke andre prosesser i kroppen kan gi søtsug?

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36209

Tråd med flere som reelt får økt blodsukker etter inntak av lettbrus. Jeg har ikke noe måleapparat, så mine erfaringer er rent vektmessig (og generelt helsemessig da), men her er det jo flere som har bevis på at det kan påvirke blodsukker og med det insulinutskillelsen. For min del holder det til å bevise at påstanden "lettbrus påvirker ikke insulinutskillelsen" ikke er korrekt ;) - og at man nok vil ha en individuell reaksjon på lettbrus. Dermed bør man om man ikke går ned i vekt på lavkarbo/øker i vekt absolutt teste ut en periode uten lettbrus om man drikker det til daglig for å se om man er en av de som tåler det eller ikke :)

Studier er fint - men når egen kropp ikke reagerer slik som studiene sier den SKAL reagere så stoler jeg heller på egen kropp ;)

taraquin sa for siden:

Jeg skal såklart ikke si at dere har feil, bare merkelig at ingen studier så langt har klart å påvise denne sammenhengen, når man bl.a ser at de med diabetes 2 ikke får blodsukkerendringer. Synes også det er rart at det ikke er rapportert om noen problemer ift diabetes 2 som sliter veldig med insulinresistens. Greier ikke helt å forstå hvordan ørsmå mengder av proteiner kan øke blodsukkeret. Men jeg er åpen for at det kan gjøre det hos noen, tror dog ikke det er så mange. Om kroppen tror den får sukker og øker blodsukkeret øker, hvorfor skal ikke da kroppen tro at den får mat og gjøre oss sultne og dermed få oss til å spise mer? :) Hadde vært flott om noen av dere som opplever dette hadde henvendt dere til en et senter som driver medisinsk forskning, f.eks NTNU, da dette motsier det som er gjort av forskning og sånn sett kan ha store innvirkninger ift diabetes 2, metabolsk syndrom etc og bør absolutt opp i lyset mener jeg :)

Conjurier sa for siden:

Er vel veldig mange med blodsukker målere som måler oppgang ved bruk av maltitol, jeg kan også spise sukker og gå ned masse i vekt. Men det er veldig sannsynlig at jeg ville gått ned mere / raskere om jeg ikke gjorde det ;)

Insulinet kan også stige uten at blodsukkeret øker, og det er jo noe å tenke på hvis man drikker en del brus (som cola Zero) men har problemer med å gå ned i vekt

Paris sa for siden:

ja dette har jeg også lurt på. Gjelder sjokolade fra sukkerfritt, desserter med mye sukrin osv også?? Jeg har ikke gått ned noen ting (faktisk opp) den siste uken - det har blitt litt sånn sjokolade og noe lavkarbo is på 17. mai... Men jeg må bare si jeg ikke forstår helt dette jeg...

Syns jeg har vært sååå flink å holde meg til lavkarbo - men går likevel opp. (ikke den uka i syklusen heller)...

hva med nøtter? Peanøtter feks?

Cyan sa for siden:

Vann med smak inneholder en del karber som ikke alle er klar over.

En fallgruve kan også være å gå amok i alle kake- og snopoppskriftene her inne fordi det jo er "lov" å spise. Brått har man kake 5 dager i uka, mens man før hadde sånt en dag i uken og knapt nok det, og da syns i hvert fall jeg at hele poenget med denne livsstilsendringen forsvinner.

Jeg kan ikke si akkurat hva det gjelder, eller om det er likt for alle. Men det var enten Espen Rostrup eller Thomas Geisner som skrev om dette med økt insulin av søtning. Hva jeg vet skal visst ikke f.eks sukrin påvirke blodsukker og/eller insulin.

Når det gjelder peanøtter så inneholder de jo en del karbohydrater da.

Men, det er jo ikke bare karbohydrater/søtning som påvirker vekta.

Timiane sa for siden:

Jeg diskuterte dette med en endokriniolog på aker sykehus. Hun sa netopp det du skriver. Det hjelper ikke å måle blodsukkeret for å se om kroppen reagerer på søtning.
Hun så og at selv om vi ikke spiser karbohydrater skiller kroppen ut litt insulin, men det påvirker ikke blodsukkret nevneverdig.
En liten avsporing....

Når man har et lavkarbo kosthold blir jo utskjeielser lavkarbogodterier som feks atkinsbarer, bacongull, lavkarbokaker osv. Det er jo ikke noe en skal spise hver dag, men kose seg med en gang iblandt. Når man lever på høykarbo kosthold er jo vanlig sjokolade og potetgull utskjeielser, heller ikke noe man spiser hver dag. Mengden av ting har alt å si. :)

smili sa for siden:

Atkinsbarene er godt, men jeg har måtte slutte med de.

Antoinette6 sa for siden:

Jeg har diabetes 1 og reagerer med blodsukkerstigning på både maltitol og sukrin.

Dette til opplysning :D

Timiane sa for siden:

Har du prøvd stevia? Er bare litt nyskjerrig...

taraquin sa for siden:

Begge de inneholder vell karbo? Hva med stevia, aspartam og sukralose?

Dolsi sa for siden:

Denne her kan jeg bare signere.
Jeg bakte meg en lavkarbobløtekake til 17 mai og jeg spiste en bit 16 mai, et par biter 17 mai og en bit 18 mai. Ellers ikke noe jeg ikke spiser til vanlig på lavkarbo. Vekta har stått dønn stille siden før 17 mai nå og jeg tror det er pga den bløtekaka.
Tror rett og slett sånt er partystoppere selv om det kalles lavkarbo :o

Paris sa for siden:

Ja må være det :)

Eyve sa for siden:

Jeg startet på lavkarbo sist mandag. Som forberedelse har jeg lest mye på forumet her inne, i tillegg til Dr. Sofie Hexeberg`s bøker. Det jeg synes er vanskelig er å finne ut om jeg faktisk får i meg nok fett og proteiner og om jeg spiser lite nok karbo.
Har lagt inn maten jeg spiser på diett.no enkelte dager og det er greit for å se totalt antall kalorier man får i seg (slik at det ikke blir for lite), men her får man opp hvor mange prosent av anbefalt daglig inntak (statens anbef.) man har spist. Etter disse anbefalingene skal kh utgjøre 55%. Har lest i nybegynnertråden at 2-10% av energien skal komme fra kh (alt etter hvor streng diett man er på), men betyr dette at jeg må ligge på mellom 2 og 10% på oversikten der? Og når det gjelder proteiner og fett... hvordan skal jeg regne ut hvor mye jeg får i meg totalt av dette pr. dag? Er det noe mål i gram på disse prosentene? (ser at 2% kh er 10g og 10% er 50g - lurer på om det finnes et slikt mål på proteiner og fett..). Ønsker jo ikke spise for mye fett heller slik at jeg ikke får noen vektnedgang...
Eller er det bare å kjøre på med proteiner og fett, så lenge man holder seg under ønsket nivå på kh?

Veldig takknemlig for svar :)

Nerthus sa for siden:

Under fanen "etikett" finner du gram-mengde på både karbo, fett og protein :)

De daglige anbefalingene er basert på et helt annet kosthold enn vårt lavkarbokosthold :)

Lillemy71 sa for siden:

Sånn til informasjon så trigger jeg et enormt sultbehov når jeg drikker light brus/saft. Jeg blir så sulten at jeg holder på å gå på veggene og jeg kan spise uhorvelige mengder mat og da går jeg ihvertfall ikke ned i vekt.

Så lenge jeg holder meg unna kunstig søtning (bruker stevia og litt sukrin) så har jeg ikke slik sultfølelse.

Ellers kan jeg bare skrive under på det som andre har sagt i tråden: kunnskap er utrolig viktig. Lese seg opp på relevant litteratur og huske at det er mye nyttig info her på forumet, men at det kun er basert på brukernes egne erfaringer. Ellers er det viktig å jobbe med det å bli kjent med når man er sulten, når man fyser og hvorfor man fyser.

Eyve sa for siden:

Er det jeg som er dum, eller har jeg oversett noe? Hvor finner jeg fanene?
Har vært inne flere steder og finner masse innlegg om mye forskjellig, men ingen oversikt over faner...? :flau:

Nerthus sa for siden:

Dagsmenyen til venstre, til høyre har du ADI% deretter k.diag og så Etikett... Står rett til høyre for "neste dag" linken :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.