Vekten min har for meg alltid vært verst å bære om våren og sommeren, når det er lite klær og friske farger og kropp er viktigere enn noensinne... :(
Denne våren er jeg litt mindre enn jeg har vært på lenge, og en god del sprekere, men likevel kjenner jeg nå veldig på den litt smådeprimerende "alle-andre-går-rundt-med-liten-og-solbrun-kropp"-følelsen... Pga diverse omstendigheter og sykdom har jeg levd med litt for mange karber de siste ukene, og har derfor stått på stedet hvil vektmessig, men er nå igang igjen med maks 20 karber og ren mat. Om fem uker drar vil på ferie til Italia, og jeg skulle så gjerne vært litt mindre, litt smalere, litt strammere til da. Kunne gå i shorts og kanskje til og med singlet, og samtidig føle meg vèl...
Hva bør jeg gjøre for å være så effektiv og "flink" som overhodet mulig disse ukene, for å maksimere vektnedgangen så mye som mulig?
Mine kjøreregler:
Mest mulig ren mat (egg,kjøtt,fisk,grønnsaker,smør)
Ingen (minimalt med) meieriprodukter
Ingen søtstoff el andre "tøyse"-produkter (som Atkinsbarer ol)
La det gå så lenge som mulig mellom middag og neste dags frokost
Ligge på 15-20 karber, hovedsaklig fra varierte grønnsaker
Minimum 3 liter vann hver dag
Noen som har noen kanongode råd å komme med?? Helst med resultat-garanti...:cool:
Hei, jeg skjønner så godt hvordan du har det. Du er nok ikke alene om å føle på disse følelsene nå når det snart er sommer.
Jeg synes kjørereglene dine virker optimale, men kanskje du kan få til en liten tur hver dag, for å gå raskere ned? Du vil jo øke forbrenningen dersom du beveger deg.
Lykke til iallefall, sikker på du går ned noen kilo når du har 5 uker på deg!
Tenk positivt :stortsmil
Vet akkurat hvordan du har det! Jeg har dessverre perioder der energi og motivasjon ikke strekker til, og lavkarbo blir vanskelig å opprettholde. Har vært inne i en sånn periode nå, og har dessverre lagt på meg en del, og om en uke går turen til syden. Gleder meg veldig til det, men IKKE til å gå i bikini!
Likevel, å være igang med lavkarbo får meg alltid til å føle meg mye freshere og gladere, fordi jeg vet hvilken vei vekta går: nemlig NED! Dessuten syns jeg det hjelper å gjøre små ting for å føle seg finere, for eksempel spandere på seg en pedikyr, ta self-tan (brunt fett er finere enn hvitt fett, som mora mi sier :p), eller å gå til frisøren. Fine ting å ha som "premier" når man når et delmål!
Prøv og tren ja, få inn en tur til dagen, eller minst annen hver dag. Jeg går/ jogger 3 km 3 ganger i uken, bruker 25 min og tar det etter at jeg har lagt mellomste, og før eldste går i seng. Tar da på treningstøyet mens mellomste gjør seg klar for senga.
Trener også magen etter hver tur, har lastt ned 200 situps app på iPhonen, og den funker. Magen har blit flatere og mindre, sjekk før og etterbilder i journalen min.
Jeg motiveres av sommeren, men også det faktum at vi skal til fotograf i august, vil se som best ut da. Legg en plan og følg den slavisk, det har jeg gjort nå i mai, og selv om jeg noen dager er fryktelig sliten, så tar jeg på treningstøyet og kommer meg ut. Går samme rute hver dag og bruker runkeeper for å logge turen, den hjelper meg også ved å gi info hvert 5 min på hvor langt og hvor fort jeg går. Kan også bruke den til å se at formen stiger, og hver gang jogger jeg det lengre, eller det fortere
Ja jeg glemte å få med mosjon. Jeg går på fjellet/jogger 40-60 min 5-6 dager i uken og kommer til å fortsette med det. Tar også 3x12 med dips annenhver dag i håp om å stramme opp overarmene...:eek:
Er dilemma er det dog, at jeg merker at joggingen går mye lettere når jeg spiser mer karber. Så mulig den faste turen nå vil bli veldig mye tyngre pga ketosen. Menmen, da får jeg bare slite meg gjennom...
Håper å gå ned et par kilo før ferien, og satser ellers på at jeg iallfall er litt strammere kroppen til den tid, siden jeg nå har en del vann og karber innabords som skal vekk :):)
Med SÅ mye trening så vil du definitivt se mye bedre ut på 5 uker enn om du ikke trener :) Kjempebra! (d er mer enn jeg gjør for tida iallefall, dørstokkmila er veeeeldig lang for min det).
Tror du kommer til å få opp motivasjonen jeg, ser bare litt mørkt ut akkurat no;) Det er jo sånn innimellom, det vet vi vel alle.
:klem:
Mitt beste triks for å føle seg litt bedre er faktisk å ta litt sol... jeg skal til syden om bare en og en halv uke, og kommer til å ta en del sol på forhånd. Da føler jeg meg MYE finere med de ekstra kiloene mine, jeg SER friskere ut og jeg slipper og stresse med å få sol på kroppen i syden og kan heller nyte ferien :)
Skulle foreslå gåturer jeg også hehe - men du trener jo svært mye allerede. Hvis jeg kan tipse om noe er det å gå med staver i svært raskt tempo, min erfaring er at dette gir enorm oppstrammende effekt etter bare en uke eller to. Siden det er litt tøffere og jogge i ketose, gå veldig raskt istedet!
Skulle til å si dette selv. la inn det jeg spiste på diett.no for et par dager siden og oppdaget at det var vel mye kalorier. Prøver å følge med nå og det kan se ut til at vekta går rett vei, litt raskere, men tar ingen ting for gitt før veiedag på mandag.
Mye kan skje på 5 uker, jeg har snart holdt på i 4 uker og vert veldig streng, ikke en dag over 15 karber for det meste 10 til dagen, gått ned nesten 7 kg...
Det å gå med staver har jeg blitt anbefalt før. Tror nok at det er bra ja. Men jeg vil helst prøve å fortsette med joggingen og se om jeg klarer det, siden jeg har en drøm om å bli en "jogger"!
Og å få god kondis :p
Planen er jo selvsagt å fortsette med lavkarbolivet for alltid, og gå ned de kiloene jeg skal ned i det tempoet kroppen sier seg enig i...
Men det hadde vært så digg å iallfall føle seg litt mer vèl denne sommerferien. Tror nok det mentale også har mye å si, så om vekten viser bittelitt mindre om fem uker og jeg vet med meg selv at jeg har vært flink, så blir det nok bra ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.