< Tilbake til oversikten

Går man ned i vekt også på generell lavkarbo?

dakota sa for siden:

Hvis man ikke følger Ketolyse men vil ned i vekt, vil man da klare det på et generelt lavkarbo kosthold? Har siden 4. april spist lavkarbo. Antar jeg har lagt et sted mellom 20 og 50 gram daglig de første 4 ukene, og de to siste under 20. Har bare gått ned 2 kg. Nå når jeg har fått ketolyse-boken skjønner jeg jo at jeg ikke har vært nøye nok med å feks trimme og ta vitaminene utenom. Men jeg har liksom forventet større resultat bare i kraft av å spise mindre høykarber! Men det er kanskje ikke slik? Betyr det at det kun er i ketose man kan forvente vekttap (utenom de andre kurene, så klart)? Betyr det at selv om jeg legger meg på et inntak av 40 - 70gram pr dag kan jeg ikke forvente vekttap? Må innrømme at jeg hadde forventet mer enn 2 kg på 6 uker (men det er nok noe jeg har gjort "feil!"...) Kan legge til at alle tallene mine har sett bra ut hver dag, så jeg får nok fett og protein i meg. Har BMI på 29.

Imp sa for siden:

Jeg tror det kommer an på hvor mange kilo du har å ta av. Hvis du har 30+ å ta av, tror jeg du vil gå ned en del på generell lavkarbo, det har jeg selv gjort. Men nå når jeg har ca 15 kg igjen, merker jeg at det blir mye vanskeligere og det skal ingenting til for at jeg går opp igjen. Man kommer nok til et punkt hvor det blir mye vanskeligere.

dakota sa for siden:

Takk for svar, Imp!

Ingen andre av "veteranene" som har noe å komme med?

mama67 sa for siden:

Min erfaring er at jeg går ned i vekt på generell lavkarbo, men det tar mer tid enn om jeg lever ketogent. Spesielt nå som jeg ikke har så mange overflødige kilo. Men det er helt ok. For min del har jeg så mange andre fordeler av å leve lavkarbo rent helsemessig, at vekttapet får ta den tida det tar.

Orker ikke leve ketogent lenger, da jeg syns det blir for slitsomt og utfordrende i sosiale sammenhenger. Og at jeg hele tida må tenke på om jeg ødelegger ketosen. På generell lavkarbo føler jeg at jeg står litt friere i forhold til valg av mat.

Nerthus sa for siden:

Jeg tenker da om du drikker lettbrus, eller spiser drops/tyggis som kan påvirke? Har du forhøyet inntak av spesielle matvarer?

Hvordan ligger du an kalorimessig? Spiser du lite eller mye? Drikker du nok vann?

Kan du ikke legge inn et par dagsmenyer sånn at man kan se litt hva du spiser?

Hvilken næringsfordeling ligger du på siden du nå ikke spiser ketogent? Strengt tatt spiser du nå vel ketogent om du ligger under 20gram karbo pr dag :)

Trening skal strengt tatt ikke påvirke vekttapet voldsomt, men dette er nok personavhengig.

Mange spørsmål her ;)

Cyan sa for siden:

Jeg gikk ned nesten 20 kilo på generell lavkarbo i hin dager (men så gikk jeg opp alle kiloene igjen + litt til, men det var fysiologiske årsaker og en graviditet som var årsaken til det da).

dakota sa for siden:

Jeg drikker ikke noe annet enn vann og kaffe med fløte (et par kopper pr dag). Spiser heller ingen drops ol. Har forhøyet inntak av det som er naturlig i kostholdet - fett og protein. Kalorimessig ligger jeg mellom 2000 -g 2500 pr dag. Prøver jo å ikke spise for mye og blir passe mett ved hvert måltid. Drikker masse - 3 - 4 liter - vann hver dag.

En typisk frokost er ca 70 g bacon, 2 egg, en ss majones, en neve revet ost, en ss purre. Lunsj er middagsrester, mengden blir ca 6 ss. Middag feks 200 g hjort med fløte og rømme og squash. Eller 100 g kyllingfilet med gratinert broccoli/blomkål. Snacks er som regel noen skiver ost, litt baconchips eller CC.

Verdiene mine i K-diagrammet er jevne og ligger på det som anbefales, feks 69/19/3 eller 77/22/1, 78/19/3 ...

Jeg har nå valgt å fortsette som jeg gjorde når jeg spiste ketogent, men uten å ha overfokus på ketosen. Dette fordi jeg forventer å bli gravid iløpet av veldig kort tid og må jo da ut av ketosen uansett. Dessuten ble det et "stress" for meg å tenke ketose hele tiden og ikke få forventet effekt... Dermed ble hovedspørsmålet mitt om jeg kan forvente å gå ned i vekt selv om jeg øker karbene til feks 40 pr dag (ser jo bort fra graviditeten da)? :)

Nerthus sa for siden:

Jeg tror ikke en dobling av karboinntaket vil gjøre noe negativ for en vektnedgang :) Du vil kanskje føle deg mer opplagt og energisk kanskje? Synes du spiser fornuftig og får i deg godt med næring, et godt grunnlag for et nytt liv :)
Kanskje du bare skal stresse ned, nyte maten og fokusere på næringsrik og god mat foreløpig? Du kan jo ta opp tråden vedrørende vektnedgang senere også :)

Gratulerer med prøving forresten!

dakota sa for siden:

Takk for tilbakemelding, du kommer alltid med gode og fornuftige svar når folk er i villrede :D Og takk for gratulasjon, vi krysser det som kan krysses ;)

BenteR sa for siden:

Gubben min spiser mer karber enn meg, men er likevel klart innenfor LCHF med sine ca 60 karber pr dag.
Han har på de to månedene han har spist slik, blitt kvitt velstandsmagen og gått ned en buksestørrelse. I vekt har han gått fra 76 kilo til 68 kilo.
Siden vi har bikkjer er han vant med å traske på tur daglig, og han har ikke forandret aktivitetsnivået.

Opheliia sa for siden:

Jeg går ned på 50 gram karbohydrater (ca) daglig;)
Kombinert med trening (60-90 min daglig..normalt sett, nå har jeg en liten intensiv leseøkt før eksamen så dagene består av spise, lese og jobb:().

Det eneste som kan være er at det går litt saktere? Det gjør det ikke hos meg, jeg går ned like mye som jeg gjorde når jeg prøvde meg på et ketogent kosthold. Kan hende at det er fordi jeg har 60-90 min styrkeøkter daglig, men ja:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.