< Tilbake til oversikten

Sliter med å finne syltetøy!

Elanessë sa for siden:

Noe som kan hjelpe meg??
Selvsagt sukkerfritt, men med minst mulig karbohydrater... Før spiste jeg Heistad sitt, men det har jeg skjønt er utgått. Ryktes at Eldorado har tatt over det. Men når jeg er på butikker som fører Eldorado, så har de kun med sukker i, eller sukkerfri med kh-innhold på rundt 30. Jeg mener bestemt på at det skal finnes noe med mye mindre innhold. Jeg spiste Lerums for ikke så lenge siden, mener å huske at det lå på rundt 14 kh kanskje?? Uansett, i dag når jeg skulle handlet det på Rema igjen, så finnes det ikke!
Gaaah!

Så hvor må jeg dra for å få tak i et bringebærsyltetøy med lav kh-innhold?? (nei, jeg lager ikke selv :p)

manne sa for siden:

Lage selv og lage selv... syltetøy har vi erstattet med rørte bringebær+splenda. Ikke noe koking, tilsetning og lagring. Bare rører sammen der og da. Går like bra med ferske bær som frosne bær. Funker som jernet og er MYE bedre enn såkallt sukkerfritt syltetøy. ;)

Charlott sa for siden:

Uhhh... er det ikke på Kiwi jeg kjøper Lerum sitt da tro? Det er jeg nestenganskesikker på at det er :D

Elanessë sa for siden:

Ja det var der jeg kjøpte det sist. Nå var jeg riktignok på Rema i dag, for de fører jo også Lerum, men der var glasset blitt større og med mye mer kh i. Men får se til helgen om jeg får tatt meg en tur innom Kiwi da...

Uansett så søker jeg likevel et syltetøy med enda mindre kh i. Må jeg altså røre det sammen selv..? :p

Gerd sa for siden:

:p Røre bær med litt sukrin.... :sikle:
Tar ikke lange stunda, du kan lage masse og fryse ned :ja:

Falco sa for siden:

Hva med:
ISIS JORBÆR SYLTETØY

ISIS Strawberry Jam gir deg den gode, deilige smaken av ferske plukket jordbær. Nyt den på brød, yoghurt, eller kaker og desserter. Og nyt den med god samvittighet. ISIS Strawberry Jam, inkluderer: hele 85% færre kalorier enn tradisjonell syltetøy, og det er ikke tilsatt sukker - men med et naturlig innhold av sukker fra frukten.

Næringsinnhold pr 100 g:
Energi KJ/kcal 85/20
Karbohydrater 5 g

• hvorav sukkerarter 2,5 g
    Fett 0-1 g
    Kostfiber 1 g

Gerd sa for siden:

Lurer på hva den er tilsatt for å "tyne" ned karboinnholdet, siden jordbær har 6,6 karber pr 100g. Det stod ikke innhold på siden der som jeg fant....

Bravo sa for siden:

Jeg kjenner ikke dette produktet, men det høres ikke så rart ut - om de andre ingrediensene er lavere eller null på karbo, så vil jo syltetøyet få lavere karbohydratinnhold per 100 gram enn jordbær i seg selv gjør.

Gerd sa for siden:

Ja, det skjønner jeg, at de tilsetter noe uten/med mindre karber
Men hva? De er pliktige til å opplyse om det.
Noen slike såkalte "lavkarbovarer" er tilsatt masse man ikke vet hva er slags ingredienser :ja:

Bravo sa for siden:

Var det det du mente, ja. Misforsto deg litt.
Enig i at det er ønskelig å vite ingrediensene.

Falco sa for siden:

På ISIS sine hjemmesider www.isisfoods.dk/Produktvisning-21.aspx?GroupID=GROUP5&ProductID=PROD52 finner du mer informasjon om produktene.

ISIS Jordbær marmelade ikke tilsat sukker, men med et naturligt indhold af sukker, der stammer fra frugten. Indeholder sødestoffer.

Ingredienser: 50% jordbær, vand, frugtsaft, fortykningsmidler (pectin, xanthangummi), surhedsregulerende middel (citronsyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), sødestoffer (sucralose, acesulfamkalium).

arkine sa for siden:

spis deg slank har jo syltetøy du kan bestille

Elanessë sa for siden:

På Lerums står det "karbohydrat 37,5 gram (av dette 31 gram tilsett sukker)"
Hva betød det igjen?? Var dette noe som skulle trekkes fra? Eller tenker jeg feil? Husker ikke hva jeg engang lærte :o

Gerd sa for siden:

Da der det 37,5 gram karber. 31 av de er rent sukker, resten er fra bærene......

Det er kun sukkeralkoholer som kan trekkes fra :ja:

Elanessë sa for siden:

Det var det jeg hadde mistanke om ja! Takk for raskt svar Gerd. Vil ikke bli lurt inn i noe nei :p

Elanessë sa for siden:

Takker så masse for tips og innspill her.
I dag dro vi faktisk på harryshopping på grensa... noe vi gjør hvert halvannet år ca. Så da måtte jeg jo se etter bringebærsyltetøy. Og fant noe jeg syns så ok ut! Onos heter det, med 6 gr kh. Får gå det til min ene ss jeg spiser på pannekaken til frokost.

TrillTrall sa for siden:

Jeg bruker Nora bringebærsyltetøy uten sukker, inneholder 16 g kg/100 g, derav 9,2 g sukkerarter. Men jeg spiser jo ikke 100 g i slengen. :) Har kjøpt det på de aller fleste dagligvarer.

Cassiopeia sa for siden:

Lerum har ei serie ganske små (350 g) syltetøyglass uten sukker.
Bringebær med eple, eple/pære og jordbær mener jeg det er. Det er liten, men litt forskjell på karbeinnholdet.

Bringebærsyltetøyet er søta med isomalt og sukralose, og inneholder 14,5 g KH, av dette er 9g sukkeralkoholer og 5,5 g fra eple og bringebær.

Her jeg bor selges det alle steder som fører Lerum.

Elanessë sa for siden:

Ja var det jeg hadde før, som jeg spiste opp her om dagen. Men nå var det altså borte fra alle butikkhyllene her.

Cassiopeia sa for siden:

Sjekk Kiwi, Spar, Meny, Joker, Bunnpris og Rema. Mener alle de har Lerum. -Og har de ikke inne, så spør. Det finnes nemlig i sortimentet. Noen ganger må vi som forbrukere fortelle hva vi vil ha.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.