Jeg baker brød som inneholder rug (50% sammalt rug grov, 50% siktet rugmel), vann, salt, litt sukker. Jeg har noen venner som tenker litt på karbehydratene og de lurer på om dette brødet kan regnes som lavkarbo. Tenker at sukker kanskje ikke er noe særlig lavkarbo (selv om jeg er nybegynner på det her :), men hvordan er det med rug? Hvilke andre frø/korn kan jeg ha i brødet for at det skal bli mest mulig lavkarbo?
Takk for svar!
Lavkarbo er jo det totale kostholdet. Det er mange som ikke tåler korn spesielt godt, men om du tåler det så er vel en skive med mye proteinrikt og fett pålegg innenfor grensene.
Jeg er usikker på hvor man setter grensa for å "få lov til" og kalle det lavkarbo, jeg er egentlig for å finne ut hva egen kropp trives på - ikke at noen andre skal fortelle hva som er absolutt grense. Men mener jeg har lest opp mot 120g el 150g om dagen regnes som lavkarbo? Lutz brukte brødenheter som mål, og anbefalte å ligge under 12 (dvs ca 72g) om dagen. Jeg tenker altså at mengden gjør utslaget. Og hva du tåler.
Ellers så er det jo mange lavkarbobrød som baserer seg på solsikkefrø, sesamfrø, linfrø, kruskakli, fiberhusk med mer i forskjellige mengder.
Det er en brødtråd her inne, kanskje du kan finne litt inspirasjon der :)
Hei,
For å vite om man kan innlemme ulike matvarer i kostholdet så er man nødt til å finne ut hvor mange kh matvaren/ingrediensen innholder. Dette brødet vil jo ikke passe inn i et ketogent kosthold men er du i øvre delen så kan du kanskje spise det i små mengder.
Dersom du ikke vet næringsinnholdet så kan du slå opp i Matvareguiden eller næringsinnhold.no
Dette fant jeg slo opp i Matvareguiden
Sammalt rug 57,5 g kh pr 100 g
Sikted rug 70,2 kh pr 100 g
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.