Har akkurat fått boka til Annika Rogneby. Hun baker bare med Sukrin. Og jeg liker ikke den kalde smaken den gir. Så jeg lurer på om noen har funnet ut hvor mye Stevia man skal bruke i forhold til mengden Sukrin...???
Skjønner jo at det er litt smak og behag også, men sånn ca? For jeg har ikke peiling! :) Håper noen kan hjelpe. :)
jeg har også den boken og har bakt mye av det som står der, men synes mye blir ødelagt av den ekle sukrinsmaken.
så det jeg har gjort er å ha litt sukrin og resten Splenda eller flytende Natreen, alt etter hva jeg lager av oppskriftene.
Jeg bruker bare stevia og jeg bruker denne typen www.iherb.com/NuNaturals-NuStevia-White-Stevia-Powder-12-oz-340-g/4319?at=0
Da trenger jeg ca 1/4 av hva som brukes av sukrin. Må smake meg fram på røren. Har du i litt for mye er alt ødelagt. Baker mest pannekaker og lettere ting, gidder ikke lage kake, for vekten skal ned!
Jeg tror noen er mer konsentrert enn denne, vær litt ops på det.
jeg kjøpte den stevian på iherb etter å ha lest om den her på forumet, men den smaker litt bittert synes jeg. har jeg brukt for mye da eller gjort noe annet feil?
Jeg har kun brukt den som jeg har linket til lenger opp i tråden. Den smaker ikke bittert. Om man bruker for mye, blir det veldig klissete. Fikk noe dråper idag, de var ikke noe særlig...
Ja, det finnes mange former, både flytende og pulver (se f.eks. her), men de kommer jo i bunn og grunn fra steviaplanten alt sammen;)
De fleste former for stevia har en litt bitter ettersmak, så viktig å bare ta bittelitt oppi av gangen, og smake smake smake!
Ellers vil jeg bare si til TS at det er mange her som blander søtningsmidler for å redusere "bivirkningene" (bitterhet/den kalde sukrinsmaken etc). Det kan være vanskelig å bytte ut sukrin 100% med stevia da sukrin også fungerer som volum i bakst, men hvis man blander sukrin med stevia og/eller andre søtningsmidler, vil man få en mer kompleks søtsmak, og samtidig få volumet som sukrinen gir!
Kommer litt an på bruksområde også - det er ikke alle ting stevia-smaken passer bra til. :) Det er alltid best å begynne med veldig lite og evt smake seg frem videre, tror jeg. Selv bruker jeg stevia i te og smoothies og sånt - men synes den fort smaker litt rart i kaffedrikker.
Jepp. Noen typer er blandet med annet for å runde/endre smaken litt, kan feks være blandet med erythritol (sukrin). Står som regel på pakka hva det inneholder. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.