De siste ukene har jeg fått leggkramper hver eneste natt. Det er slitsomme greier og jeg lurer på hvorfor det plutselig kommer en sånn periode?
Vanligvis så kommer det kun når jeg spiser "for lite" karbohydrater aka ketogent, men det har jeg jo ikke gjort på lenge nå. Har ikke forandret så ille mye med kostholdet i det hele tatt egentlig.
Er det kun magensiummangel dette kan komme av? Tar litt tilskudd a 300 gram og spiser noe kornprodukter som knekkebrød og store havregryn pluss en hel masse grønnsaker, men bør kanskje prøve litt mer tilskudd?
Jeg lurer på det samme! Har de siste par ukene for første gang hatt trøbbel med leggkramper, typ våkner av dem om natta - ingenting er endret i verken kosthold eller tilskuddsregimet mitt, jeg tar mine vanlige 300g magnesium, men plutselig kramper, altså...
Hva med tilskudd av kalium og kalsium da? Tar dere det?
(Utdrag fra Etter slankekuren, Torkil Andersen) Sitat: ”Kalium: Kalium er et viktig mineral som er av stor betydning for kjemiske reaksjoner inne i cellene. Det har betydning for muskelvekst, hjerte og nervesystem. Balansen mellom kalium, kalsium og magnesium bestemmer musklenes spenning/tonus. Ubalanse kan gi slapphet, eller det motsatte-nemlig kramper.”Sitat slutt
Sitat: ”Kalsium: Kalsium er viktig for normal funksjon av muskler og nerver. Kalsiummangel medfører muskelkramper, spesielt viss det samtidig er magnesiummangel. Mineralet er viktig for nerveledningen, og ved mangel kan man få prikkende fornemmelser i hender og føtter.”Sitat slutt
Leste jeg ikke et sted at om man har brukt magnesium-tilskudd over tid så kommer det til et punkt der tilskuddet ikke fungerer så godt lengre? Hmm... må lete litt etter hvor jeg leste det :)
Tror jeg skal ta en tur til legen og få målt ditt og datt.. mangler sikkert jern og B12 og alt som er etter graviditet og fødsel.. på tide etter to år vel.
Jeg merker veldig godt at jeg trenger mere magnesium hvis
jeg drikker mye, også hvis jeg springer mye på do :o
Men dette er jo ting som følger hverandre som regel ;)
Men jeg har perioder der jeg samler mye vann i kroppen pga hormoner,
og når det endelig slipper, så merker jeg fort at jeg trenger mer magnesium :ja:
Jeg leste også det for en stund siden,
at hvis man hadde veldig lyst på sjokolade, så kunne det faktisk være et tegn på magnesiummangel, så da fikk jeg et lite lyst øyeblikk :p
Magnesium skal ikke tas alene, fordi det er antagonist med kalsium. Det vil si at ensidig magnesiuminntak hemmer opptak av kalsium (og motsatt) og dermed kan en få mangel på kalsium. Både kalsium og magnesium er viktig for god muskelfunksjon, og mangel på det ene eller andre kan gi kramper, blant annet. I tillegg er som Gerd sier, kalium også viktig, men her skal man ikke ta det uten å få det påvist. Selv om det er svært vanlig å ukritisk anbefale ensidig magnesiumtilskudd, er dette ikke bra, særlig ikke over tid. Søk litt rundt, og les også gjerne om D3-, K2- og C-vitamin også. B-vitaminer er også viktig, da de virker som katalysatorer for mange kjemiske reaksjoner i kroppen.
Nå ble jeg usikker.....tar magnesium hver kveld jeg, som anbefalt for leggkramper. Hvis jeg ikke tar dem i to dager får jeg både krampe og smerter i leggene, klarer nesten ikke å gå etter noen dager, borte med engang jeg tar tillskudd igjen.....må kanskje lese meg litt opp på temaet da.
Nettopp fordi det ikke er biomagnesium blir ikke alt tatt opp. Man kjøper billig, men mye magnesium pisser man rett og slett ut. Derfor man kan ta større doser..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.