Klarte å gå ned mange kilo på ketolysekuren i fjor, men i år kommer jeg liksom ikke i gang igjen...klarer 2-4 dager så "detter" jeg ut igjen :( så jeg tenkte før helga at jeg prøver litt Grete Roede-slanking, men nå har jeg gått å vært oppblåst og følt meg uvel siden helga, så det var ikke løsningen..blir så fortvila, skal til syden om 3 uker og skulle gjerne følt meg bedre enn nå og helst bli kvitt noen flere kilo før den tid.
Har dere tips til meg, hvordan komme inn i dette igjen og klare holde meg der, jeg VET jo at kroppen føles så mye bedre når jeg dropper karbo, har aldri følt meg så bra som da jeg var i ketose:p
(er litt deprimert for tiden, og det gjør det enda vanskeligere...føler for å spise når jeg har det sånn)
Takknemlig for svar:)
Vel, det høres ikke ukjent ut og ha det slik :) Jeg skal til syden selv om to uker - og rekker ikke gjøre særlig endringer fysisk så jeg har måttet jobbe litt mentalt.
Mitt personlige tips som oftest hjelper (når jeg kommer på å gjøre det da ler) - gå en tur rundt kvartalet eller lengre om du orker. Gå fort og "aktivt" - powerwalk. Tenk gjennom mens du går situasjonen med at du ønsker kostholdsendring - hva som stanser deg fra og gjennomføre det - hvilke frustrasjoner som kommer opp - osv. Du kjenner vel den onde sirkelen like godt som jeg gjør ;)
Når du kommer hjem, ta en dusj om du ønsker - eller bare sett deg ned ved spisebordet med penn og papir. Skriv så hva som må til for at du skal føle deg mentalt og fysisk så fin som mulig når du reiser til syden :) Mentalt mener jeg at du ikke skal føle at du har "kastet" bort 3 uker, slik at du har dårlig samvittighet når du drar, fysisk at du har lettet på feil mat, kanskje vært litt mer i aktivitet osv.
Rydd i skap og skuffer om nødvendig, og sett opp en ca menyplan for de tre ukene som ligger foran deg (evt en uke av gangen).
Finn 3 ting du liker og gjøre UTENOM og trøstespise, evt kan den samme runden rundt kvartalet gjøre nytten - siden det er vanskelig og være kjemisk deprimert samtidig som pulsen øker og kroppen utsondrer endorfiner pga aktiviteten...
Heng opp sydenbilde eller flybilletten eller bildet av hotellet på kjøleskapet og på badet ;) Vær bevisst hvordan du har det - du vil kanskje klare og plukke opp når du er såpass lei deg at du begynner og lete etter trøst... DA er det sydenbildet skal komme inn i synsfeltet, og du tar på deg et par sko og går en tur, eller strikker eller hva du enn nå har som favorittsyssel
I tillegg kan jeg tipse om at om du er som meg når jeg er langt nede - så legger du deg sent - ALTFOR sent - og blir sittende oppe og tenke. Legg deg til fast tid hver kveld - helst så tidlig som praktisk mulig. Jeg legger meg senest halv elleve på arbeidsdager, for til og med i dag hvor jeg er ganske "oppe" mentalt - kjenner jeg tungsinnet falle på om jeg blir sittende oppe alene - spesielt etter midnatt...
Du HAR alt du trenger for å klare og gjennomføre endringene du ønsker deg - ikke vær redd for det :) Målet ditt til turen bør også være og reise så frisk og fin fysisk og mentalt som mulig på 3 uker, så kan du sette igang med resten av jobben med kostholdsendring når du kommer hjem :)
Nå vet ikke jeg hvorfor du er deprimert - men siden jeg har vært veldig langt nede selv - synes jeg du skal begynne med og være glad i deg selv, gi deg selv en pause, og begynne bevisst og lete etter ting du er takknemmelig for i livet - som sommerfuglen som lander rett ved siden av deg når du sitter ute i hagen. Det virker banalt - og kanskje provoserende for noen som er deprimerte og høre slikt - jeg forstår det svært godt - jeg har vært der og sikkert blitt forb.. om noen hadde bedt meg se på den vakre sommerfuglen når livet mitt er så dritt... MEN jeg lærte på veien opp at man gjerne ikke helt ser skogen for bare trær... så om man løfter blikket - så ser man at det finnes en hel deilig verden der ute som man kan få ta del i - om man bare vil.... Håper du ikke tar dette negativt - jeg har oppriktig medfølelse med deg i en tøff situasjon - OG jeg vet du har det som trengs for å gjøre de endringer du ønsker - jeg har gjort det selv og da VET jeg at du også kan klare det :D
Tusen takk for svar begge 2 :klem:
Gerd: Har jo fått hjelp fra deg tidligere også, glad du er her :)
Nerthus: du har så rett i mye av det du beskriver her, prøver som du sier å finne små gleder i hverdagen, som f.eks sommerfuglen du skriver om :)
Skal finne et bilde hotellet nå og henge på kjøleskapet, som en påminnelse:rolleyes: og skal begynne å gå tur fra i kveld, igjen tusen takk for godt svar, du forstår :)
Vet godt hvordan det er å stresse fordi et viktig mål eller en situasjon nærmer seg, og hvordan det ofte virker helt mot sin hensikt, men det var jo fantastiske råd du fikk her, og jeg har selv sett på bilder fra feriemålet underveis eller satt på Travel Channel i bakgrunnen på tv for å få en ekstra følelse av at situasjonen jeg skal i etterhvert blir reel på en annen måte, og det er faktisk noe i at suget kan forandre seg hvis man fysisk er i aktivitet så kroppen blir varm etc.
Har også hjulpet meg i perioder å sette på gode jentefilmer eller noe, og også veldig lurt det der med å legge seg tidlig, så dette kommer til å gå bra.
Husk hvor langt du har kommet!
Du er i så langt på vei allerede, og nå ketose også!
Dette er jo virkelig bra hvis du stopper opp og ser det litt utenfra!
Det kan jo være lett å se seg litt blind når man er midt i en prosess, men bare kos deg med det du får til.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.