Er det flere her inne som har søkt om å få grunnstønad og fått avslag?
Jeg søkte å få grunnstønad for lav karbohydrat holdig mat, og hadde begrunnelse av lege som sa at dette var helsemessig. Og fikk svar at jeg fikk avslag fordi produktene jeg skal ha kan man kjøpe andre steder enn helsekost, det er tullprat, johannesbrødkjernemel kan man ikke få tak i vanlig butikk. Ikke proteinpulver heller. Er flaks at jeg bor så nært Sverige, for sverige har en del mer helsekost relaterte produkter i daglivare enn norge, men det skal man vel ikke gå utifra en søknad? Ikke alle som bor så nærme grensen, dessuten så er det myyyyyyye dyrere for meg å reise enkomst til sverige for kansje en ting også. Den andre grunnen var at jeg ikke trengte å gå på lavkarbo for å slanke meg, så da er det meningen jeg skal fortsette å være overvektig og dø av fedmen tilslutt, om jeg ikke får lavkarbo. Det er det eneste som har hatt vektnedgang. Det skrev legen også tydelig i erklæringen. Var et program på tv om Fedon og han nevnte at man kunne få grunnstønad på de grunnlag jeg ga og bekreftelse av legen. Men får avslag likevel. Hvordan får man grunnstønad da? Noen her som har svar og erfaringer? Husker jeg søkte om grunnstønad før jeg begynte med lavkarbo om å få grunnstønad til glutenfri og melkefri kost, men fikk også avslag der. Selv om det lå med en bekreftelse av lege.
Tja, vi har jo tråder her inne som sier at det ikke er nødvendigvis dyrere og spise lavkarbo enn "vanlig" mat så litt usikker på hva som ville vært grunnen til å få dette innvilget.
Proteinpulver og JBKM er jo strengt tatt ikke nødvendig på et lavkarbokosthold - og JBKM til 80 kr glasset varer jo i evigheter siden man bruker så lite av gangen.
Kan årsaken være at du tidligere har søkt om grunnstønad på bakgrunn av behov for glutenfritt og melkefritt kosthold? Disse er jo ikke nødvendigvis lavkarbo.
Ja, jeg tenker litt det samme som Nerthus, at det egentlig er feil å tenke at lavkarbo må være et dyrt kosthold. Man trenger ikke helsekostgreier for å leve godt på lavkarbo. :o
Men med det er det ikke meningen å avfeie frustrasjonen din, altså. Jeg tok opp dette med fordyret kosthold med sosionom i forrige uke - ikke på grunn av lavkarbo, men på grunn av det at jeg må velge en del litt dyrere løsninger på grunn av manglende evne til å hakke og kutte og tilberede og sånt - og hun sa at nei, grunnstønad ville ikke være på tale, der skal man visst ha veldig spesifikk diagnose for å komme gjennom. Én ting er hva leger som Fedon mener og anbefaler, NAV sine meninger er noe ganske annet. :cool:
Grunnstønad for å kjøpe lavkarbomat? Om du bruker så innmari mye JKM så kan du jo hamstre en haug med glass når du først er i Sverige. Som en av de andre her lurer jeg også på hvor mye av det man egentlig bruker, jeg har brukt ett år på 1/8 glass eller noe...
Ellers er det jo vanlig mat vi spiser da - kokosmel og søtning fra helsekosten kan være kostbart, men vi sparer jo mye på at vi ikke kjøper vanlig mel, brød, poteter, godterier og alt det der da.
Med mindre det er noe du ikke har oppgitt i innlegget ditt synes jeg NAV har gjort det helt rette her. Det er ikke dyrere å spise lavkarbo om man handler med omtanke. Følger litt med når det er tilbud og legger i fryseren, kjøper de største pakningene med kyllingfileter f.eks. som sikkert er 50,- billigere pr. kg enn de med to fileter i osv.
Om man skal se stort på det, så ER lavkarbomat noe dyrere enn det som anses som "standard norsk kosthold", der mye avmaten består av billig korn og poteter.
Lavkarbo blir raskt dyrere, ettersom uprossesert mat faktisk er dyrere i seg selv.
Det heter seg hos NAV at man kan få grunnstønad til
fordyret kosthold ved diett. Nødvendigheten av spesialdiett for den aktuelle diagnosen må være vitenskapelig dokumentert og alminnelig anerkjent i medisinsk praksis
Problemet her er nok heller at lavkarbo ikke er "alminnelig anerkjent i medisinsk praksis. "
Og ikke er fedme en diagnose som er særlig anerkjent heller!:p
Om lavkarbo blir fordyrende eller ikke, kommer jo mye an på hvordan man levde før også, da!
Dersom man føler at men burde få en stønad og får avslag, kan man godt klage. Ta med nye punkter, få en helt fersk legeattest og legg ved kvitteringer og tall som viser at for deg blir det faktisk dyrere å leve slik det er sunt for akkurat deg!
Eller du kan bruke det til selvangivelsen og få Fradrag for store sykdomsutgifter!
Noen av oss må jo kjøpe begge deler. Altså både spesialprodukter fra helsekost og vanlige produkter som mel osv fra vanlige butikker.
Selv har jeg en mann og en sønn som nekter å spise lavkarbo, så de må få vanlig mat.
Når så jeg må handle alt eget til meg selv da, så er det klart det blir dyrt.
Det er ganske vanskelig å få grunnstønad (er faktisk forskjell fra kommune til kommune) Her jeg bor er det faktisk vanskelig når man har diagnose diabetes type 1. Da er det ikke bare maten som er viktig, men man må feks ha hyppigere oppfølging til tannlegen, fotpleie og øyelege......
klør seg i hodet De ville jo spist uansett, om det nå er lavkarbo eller "vanlig" mat. Jeg spiser lavkarbo, ungene spiser vanlig mat og matbudsjettet har ikke blitt merkbart høyere siden jeg gikk over til lavkarbo. Man trenger ikke all verdens grisedyre spesialprodukter.
Her spiser bare jeg lavkarbo, og bruker heller ikke mer penger på mat enn jeg gjor før...
Jeg lever heller ikke på fiberhusk og johannesbrødkjernemel, men kjøper tortillalefser og annen lavkarbomat fra usa, men hvis jeg skulle bytte ut all snop ol med lavkarbo snop og atkinsbarer hadde jeg nok kommet dyrere ut, men det gjør jeg ikke..
Handler mye på Rema 1000 og synes de har mye billigere kjøtt og lavkarbopølser enn andre steder...
Jeg blir nesten overrasket over alt folk søker grunnstønad for...
Jeg sparer jo inn på feks å kjøpe kjøttdeig i stedet for karbonadedeig, og det kan hele familien fint spise
Hva er det egentlig som er lavkarbo barna dine ikke spiser?
Litt poteter, pasta, vanlig brød?? Det er iallefall det mine barn og mann spiser som er forskjellig fra min mat..
Jeg lurer fælt på hva slags lavkarbomat som ikke er vanlig mat?
Jeg lever faktisk lavkarbo uten å trenge proteinpulver..
Det er derfor diabetikere tidligere fikk halv særfradrag hvert år etter å ha sendt inn legeerklæring en gang.
Dette ble endret til at man må bevise at man har ekstra store utgifter(mer enn 9180,- er det vel) pga sykdommen og da får man det igjen over skatteseddelen i sted for!
Grunnstønaden er beregnet på spesialkost i en helt annen klasse !
Man kommer langt med egg og bacon :) Hva om alle her inne skulle søke grunnstønad ? Diabetikere (jeg er selv type 1) får heller ikke stønad, - verken til mat, sengetøy, fotpleie, tannlege, øyelege. . .You name it ! (om man da ikke legger ved kvitteringer og som overskrider disse vel 9000, - som Kitt refererer til )
Og jeg er faktisk veldig enig i denne avgjørelsen. NOE må man altså bare finne seg i å betale selv. Selvfølgelig, spør dere meg. Ikke er det vel spesielt billig å bli så tjukk heller . . . (her taler jeg av egen erfaring)
P.S. Jeg har ikke spesielt god råd, bare så dét er sagt.
jeg synes vel ikke akkurat noen banner i kirken her men..
jeg synes heller en kan tie stille om en ikke kan svare på det som blir spurt om her inne.
Så vidt jeg kan lese av innlegget så er det en som ber om hjelp og råd ikke hva vi mener om at hun burde få grunnstønad eller ei, og i alle fall så kan en svare uten å være spydig og på grensen til vemmelig.
Hadde det vært mitt innlegg så hadde jeg blitt kjempesåra over mange av disse svarene som ligger her.
og til de som synes JBKM varer en hel evighet så kan jeg bare si at det er jo bra for dere, men vi som baker endel bruker myye. Det går unna mange glass her hos oss og de er dyre.
og etter at vi la om til lavkarbo så bruker vi mye mer penger til mat enn det vi gjorde før, selv om vi er flinke til både å handle billig og kun en eller to ganger i uken.
Men det er verdt prisen om vi får bedre helse så det tolerer jeg så lenge jeg har råd til det.
så om noen hadde fått grunnstønad til hjelp for å dekke dyrt kosthold så hadde jeg ikke fått vondt i magen av det.
De med cøiaki får jo grunnstønad og det er da vel ikke noe dyrere det? i alle fall så var det ikke noe dyrere da vår sønn levde på glutenfritt.
så jeg anbefaler deg Simpfan å anke dette så du får det behandlet en gang til, og om du fortsatt får avslag så skal det sendes videre til en klage og anke avdeling som ser på det. Da får du i alle fall saken skikkelig behandlet, noe de fleste NAV kontorene ikke er i stand til å gjøre, (sier jeg ut fra egen lang erfaring med NAV).
lykke til videre med søknaden og lavkarbokostholdet.
jeg er klar over det. Jeg nevnte det bare pga noen over her sa at vi jo ikke har utgifter til høykarbomat som mel o.l.
Vi har jo det vi som har familie som ikke lever lavkarbo.
Ellers så ville det ikke falle meg inn å søke grunnstønad pga lavkarbokosthold.
Mat skal man jo ha uansett hva man lever på :p
Lavkarbo er ingen medisinsk faglig anerkjent kur for fedme eller andre sykdommer bortsett fra epilepsi hos barn
Lavkarbo kan ikke støttes av allmenn norsk legestand
Lavkarbo er ikke vitenskapelig dokumentert
Såvidt meg bekjent er den eneste matrelaterte sykdommen man er garantert til å få grunnstønad for cøliaki.
Jeg har grunnstønad men jeg har en faktisk diagnose som gir (ok skal gi da, jeg har ikke det) forhøya levekostnader. Fedme er vel ikke akkurat en diagnose i seg selv i Norge?
Rema 1000 har faktisk bla proteinpulver fra proteinfabrikken.
Coop har også proteinpulver fra proteinfabrikken.
Og som de andre sier så er jbk såpass billig og drøy at for 80 kr har du et glass som holder kanskje et år.
jeg kjenner jeg blir veldig provosert over at du er så påståelig på andres vegne.
Du kan da ikke mene at fordi du ikke bruker mye JBK så skal ingen andre heller gjøre det?
jeg bruker flere JBK glass pr måned faktisk, i mine bakevarer så er det endel av dette i oppskriftene.
ikke ha det så travelt med å slå ned på andres valg, at ikke du har søkt grunnstønad er helt ok, men andre kan få lov å prøve dette vel?
vi er ikke alle like, har like mye penger, og har ikke samme oppfatning av ting og tang.
kan vi ikke heller være hyggelige og svare på det som det blir spurt om her i stedet for å finne feil med den andre personens mening, oppfatning og forsøk??
Var ikke meningen å virke ufin. Og jeg var jo ikke påståelig, jeg skrev jo kanskje.
Og jeg nevnte to butikker som selger proteinpulver. Jeg vil anta at pulveret er billigere der enn på helsekosten.
Jeg tror ikke det er egne preferanser og sånn som er poenget, men heller det at et fullgodt lavkarbokosthold ikke må inneholde noesomhelst man ikke kan få kjøpt på nærmeste dagligvarehandel. :o At man LIKER bakevarer veldig godt, er jo ikke det samme som at det er nødvendig; jeg liker også biff veldig godt, men det blir oftere til at jeg spiser lommebok-vennlige nakkekoteletter... (Jeg lever på arbeidsavklaringspenger og får ingen form for ekstrastønad.)
Det hadde vært interessant å høre om noen har, eller vet om noen som har, faktisk fått innvilget en grunnstønad for lavkarbokosthold. (Samtidig synes jeg personlig det ville vært litt trist, for det vil jo være med på å bygge opp under folks tanker om at lavkarbomat er sær og spesiell og dyr mat...)
Og det var noe av mitt poeng også, kjære Simpfan. Jeg tror ikke det går an å få grunnstønad for lavkarbokosthold. Men det går jo for all del an å klage på vedtaket.
Jeg tenker også at de pengene må komme et sted fra, er vel ikke helt feil å tenke at det da mest sannsynlig vil gå utover noen som MÅ leve slik at de har forhøyet levekostnad.
Det er mulig lavkarbokosthold er dyrere enn høykarbo, men jeg tror like gjerne et bevisst lavkarbokosthold kan være billigere enn et "vanlig" høykarbokosthold.
Vi kan spare store mengder på å handle billige svinekoteletter framfor dyr biff, for eksempel. Vi må bake sjøl, men sjøl de dyreste brøda mine er billigere enn å kjøpe brød på butikken, og de holder like lenge. Tenk hvor mye bedre det er med hjemmelagd mayo eller aioli, det koster en brøkdel, og i motsetning til hva folk tror, så er det veldig enkelt å lage.
Vi slipper å bruke masse penger på halvfabrikata som vi ikke tåler, og kan faktisk nesten alt som høykarberne spiser - med unntak av melvarer, sukker, poteter og noen få grønnsaker.
Pålegg koster det samme, uansett hva du legger det på. Middagen "vår" er den samme, men uten potetene... Slik kan jeg fortsette...
Bevisst lavkarbokosthold er ikke dyrere enn høykarbokosthold. Et lavkarbokosthold der du hele tida skal velge de enkleste løsningene er derimot svindyrt.
Det handler rett og slett om bevissthet, og i mine ører høres det å kreve offentlig støtte til lavkarbomat like feil ut som å kreve støtte til gatekjøkkenmat fordi en ikke gidder å lage maten sjøl.
Jada, jeg setter det på spissen, men det er nå en gang sånn at det både er og skal være vanskelig å få grunnstønad til spesialkost her i landet. Lavkarbokosthold er ikke godkjent grunnlag for stønader her i landet, og om det skulle bli det, så har jeg mer tru på at det må behandles slik som diabeteskosthold gjøres i dag, nemlig ved særfradrag på skatten.
denne tråden har sklidd helt ut i forhold til trådstarters spørsmål.
mange har det mer travelt med å kritisere og finne gode løsninger på hvorfor trådstarter ikke skal få grunnstønad.
og ja kanskje er det billigere å lage all mat selv enn å kjøpe det på butikken, men det er mange som hverken har tid, lyst eller får til å lage alt selv.
Jeg lager det meste av maten fra bunnen av, men har likevel dyrere kosthold på lavkarbo enn jeg hadde på høykarbo.
Flott for dere som klarer dere uten biff, lever billig og klarer å holde prisnivået lavt, jeg klarer det ikke og har heller ikke lyst da jeg synes matglede er en veldig viktig del av mitt liv enten det nå er høykarbo eller lavkarbo jeg lever på. Jeg skal leve på lavkarbo resten av livet er meningen og da er det viktig å trives med kostholdet.
jeg skjærer heller ned på andre utgifter for å kunne kose meg med maten min.
og ja jeg har prøvd å bytte ut JBK med andre ingredienser i flere av oppskriftene men det er ikke alt dette er så veldig vellyket i så da bruker jeg heller JBK og får vellyket bakst fremfor noe som jeg ikke er fornøyd med.
Nå sier ikke jeg at dette er tilfelle med trådstarer - men du mener ikke at de som ikke gidder lage maten selv skal belønnes for dette fra staten ved å få stønad til dyrere mat?! :eek:
Det er neppe tilfelle med trådstarter forøvrig, det høres ut som hun lager maten fra bunnen av. :)
Jeg kan ikke noe om grunnstønad og vil ikke inn i diskusjonen. Jeg fikk bare lyst til å tipse om at Nestragel som kan kjøpes på apotek er JBKM - og er billigere så vidt jeg har forstått :) bruker lite selv :)
Jeg er langt på vei enig med deg i at matglede er viktig, og at variasjon derfor er veldig kjekt. Når det gjelder grunnstønad er dette ikke like viktig, og det tas bare hensyn til det som mange snakker om her: Planlegging er viktig dersom budsjettet skal holde. Dette er egentlig sentralt for de som lever på høykarbo også, men det blir tydeligere her fordi valgmulighetene ikke er like store. Det nytter ikke å kjøpe en grandiosa for å ha en "lavprismiddag" innimellom (for dem som kan påstå at grandiosa er middag -jeg personlig sliter der :o)
Når det gjelder stønad til kosthold som trådstarter spør om, tror jeg at særfradrag er veien å gå. Det er strammet veldig inn på reglene for grunnstønad over tiden, og sagt at særfradraget skal være erstatningen for dette. I "gamle dager" fikk jeg særfradrag for fordyret kosthold, men det forsvant og særfradraget tok over.
Dersom du vil være helt sikker, bør du nok ta kontakt med en sosionom (lurer på om du må ha henvisning fra lege). De kjenner regelverket og har tilgang på rettledningene som finnes på området. Dermed har de et veldig godt utgangspunkt for å hjelpe deg med søknader som passer for din situasjon.
Det er ikke meningen. Og ikke løsninger på at trådstarter ikke 'skal' få grunnstønad, men hvorfor trådstarter ikke KAN få grunnstønad. Meningen er å hjelpe og å utdype HVORFOR avslaget på søknaden er resultatet !
Ærlig talt, nå synes jeg du går langt over streken i dine uttalelser av andre.
Det handler sjeldent om at en ikke gidder om en ikke lager maten fra bunnen av.
Det er ikke alle som har den tiden det krever, det er ikke alle som har den helsen som kreves, det er ikke alle som får det til, det er mange grunner til at noen kjøper mer ferdige produkter enn andre.
Det er ikke vår oppgave å sette oss som dommere over hva andre gjør eller ikke gjør. Vi får godta at andre velger andre løsninge enn oss.
Jeg applauderer bevaremegvel, synes mye av denne tråden nesten ble mobbing jeg :(
Det finnes folk som har svært dårlig råd. Det finnes folk som bare spiser pannekaker og grøt og pasta til middag (barnefamilier også) og ikke har råd til kjøtt, fisk og grønnsaker ...
Det går heller ikke an å gå ut fra at alle som er overvektige (eller har andre grunner til å spise lavkarbo) har dyttet i seg store mengder usunn mat. Det er tull!
Jeg synes man skal ha litt mer ydykhet og respekt når folk stiller spørsmål om et følsomt tema. For man kjenner ikke deres bakgrunn. Og det går an å gi råd uten å være fordømmende.
For å være helt ærlig i denne tråden, så greide ikke jeg å få noe sympati med TS, fordi jeg oppfatta førsteinnlegget generelt som syting over å ikke få grunnstønad pga små, elementære ting som man ikke på noe grunnlag får grunnstønad.
At TS kanskje har en bakhistorie som er mer komplisert er greit, det vet faktisk TS best selv, og da anbefaler jeg vedkommende å søke på nytt igjen, med en GRUNDIG søknad, da mener jeg ekstravedlegg til søknaden, kvitteringer, etc. Men alle her må være klar over at man får ikke grunnstønad fordi man velger å leve lavkarbo og bruke enkelte spesialvarer, som JBKJM eller kokosmel.
Min personlige mening er at denne søknaden kommer aldri til å bli invilget på dette grunnlaget.
Jeg vil tro at f.eks den brukeren her inne som har den sykdommen hvor enkelte karbohydrater ikke fordøyes, og det er kun få matvarer som kan spises, etc ville ha fått grunnstønad. Jeg vil tro at alle her med medfødte sykdommer ville fått grunnstønad. Jeg vil tro at alle her som er pokka nødt til å ta hensyn til spesielle matbehov ville fått grunnstønad.
Dessverre er det slik i Norge at lavkarbo, på lik linje med akupunktur ikke dekkes av folketrygden fordi effekten enda ikke er dokumentert i de former som slike ting krever. Vi kan sitte her til vi blå og si at lavkarbo funker, men det spiller liten rolle for det offentlige helsenorges skyld helt fram til lavkarbo blir en anerkjent behandlingsmetode (den dagen kommer, men ikke i år).
For å være helt ærlig så synes jeg du kan la være å svare i innlegg når du oppfatter ett innlegg som syting og du ikke har annet å skrive enn negativt til en som ber om råd og hjelp.
Å såre noen må vel ikke være ett mål her inne? å støtte og hjelpe trodde jeg var målet med forumet?
din personlige mening må du få lov å ha, men det er ikke alltid den er rett. Hvem som får grunnstønad eller ei er ikke noe du kan bestemme så sant du ikke er saksbehandler på NAv, og da har du taushetsplikt.
og tro det eller ei så kjenner jeg en mann som har fått grunnstønad til støtte for lavkarbokosthold. hvorfor og hvilke tilleggsopplysninger han har oppgitt har jeg aldri lagt meg borti, det har jeg ikke noe med.
Nå nei du, det stemmer nok ikke ... det nytter f eks ikke å ikke tåle gluten, da må man ha bevist cøliaki. Osv. TS skrev jo også at hun hadde søkt om grunnstønad pga melke- og glutenintoleranse.
Det er svært, svært vanskelig å få de fleste trygdeytelser i Norge, hvor mye man enn har behov for dem ... Det er så og si automatikk i at man får avslag (varierende fra sted til sted, og beroende på mer eller mindre tilfeldigheter). Det skal sterk rygg til for å være svak i dette samfunnet ...
Jeg vet ikke hvor berettiget trådstarters krav om grunnstønad er. Men uansett hvordan man oppfatter situasjonen hennes, så synes jeg man kan trå varsomt. Hvorfor ikke være vennlig?
Jeg tror sjansen for innvilget stønad er hipp som happ.
Jeg har en pode med adhd og fikk beskjed om at jeg kom til å få innvilget grunnstønad fordi at jeg hadde satt ham på lavkarbomat. MEN det er ikke meningen at denne stønaden skal dekke indrefilet istedet for koteletter.
Jeg valgte å IKKE søke denne stønaden fordi jeg mente at det var jo bare en endring i kostholdet og at det ikke ble fordyrende. Som sagt i en annen tråd så er vi 5 stk i heimen og vi bruker maks 6000 kr pr måned i mat. OG da er indrefillet inkludert! Vi er flinke til å se etter tilbud. :ja:
Når TS har lest gjennom alle innleggene, tror jeg hun er ganske lei seg og forvirret. Det hadde jeg vært.
Enig med deg frøy. Man bør vise ydmykhet når man svarerpå et slikt følsomt tema. Hadde ikke TS hatt behov for grunnstønad hadde hun vel ikke søkt.
Trådstarter: jeg kjenner til et tilfelle fra nærmiljøet, ei STERKT overvektig jente. Hun hadde en sykdom som gjorde at hun ikke hadde normal metthetsfølelse.
Hun var så stor at hun ikke alltid klarte å reise seg opp på egen hånd hvis hun falt..var bare 9-10 år.
De fant noe som fungerte for henne, og det var Lindbergkost...mulig hun var innom Eurodiett.
Men, svaret fra Trygdekontoret var kontant nei, ingen støtte til det.
Familien hadde svak økonomi og kunne ikke fortsette med det som fungerte for jenta.
Jeg må si at det er ikke noe mobbing i denne tråden, og selv om vi bor i et rikt land, så bør det være strenge linjer for hva som støttes.
Jeg så akkurat på TV2 en familie som har en datter på 3 år, som ikke kommer til å bli tenåring.. Tårene rant, og jeg ble sint over at NAV gav dem avslag på pleiestøtte/penger. NAV ville ikke engang møte dem.
DE måtte gå gjennom media for å få fortgang i saken, og de fikk MIDLERTIDIG støtte. Og så lenge den jenta lever, må de søke flere ganger i året om dette.
Men vet du hva, jeg blir nesten like sint over å lese TS`s innlegg... Ikke pga avslag, men pga høge forventninger til staten, på noe som ikke har grunnlag og hold.
Jeg er sykmeldt student, og lever lavkarbo pga overvekt. Vi som er sykmeldte i studiesituasjon har ikke rett på noe som helst.
Men jeg klarer det. Har ikke sprukket en eneste gang på et år, og har heller ikke gått sulten! Og jeg har gått ned 20 kg!
Stønad for å kjøpe JBK og Sukrin? Det blir litt som om noen skal få stønad fordi at de er ille glad i sjokolade, spør du meg.. Det finnes ikke en eneste spesialingrediens man måååå ha, på et lavkarbokosthold.
den der er vel å skyte litt under betestedet?? alle skjønner at det ikke er dette trådstarter mener.
det ser ut for at når noen begynner å skyte så er det tillatt for alle andre.
jeg skjemmes jeg, over å være delaktig i ett forum som holder på sånn som dette.
Mye av disse sunne produktene som vi med lavkarbo skal spise, er dyrere. Det er f.eks aldri ta 2 betal for 1 på grønnsaker og frukt. Men potechips derimot, er det det. Samme med f.eks på Coop kjøper du en pakke kjøttdeig, så får du med en pakke spaghetti. Er jo lagt opp til ikke lavkarbo her akkurat. Fiberhusk er dyrt, og det får jeg ikek tak i vanlig butikk her i norge, men i Sverige derimot. JBKM fåes ikek i Sverige, de vet knapt hva det er, så de fåes kun på helsekost i Norge, eller på internett. Egg er dyrt, sukkerfrie produkter som syltetøy er mye dyrere enn vanlig, samme med f.eks en sukkerfri sjokolade. Lever for det meste på kylling og kjøtt kjøpt i Sverige, og blir veldig ensformig måltider, fordi jeg ikek har råd til noe annet. Har ofte kyllingvinger til middag, og da bare det, ikek noe ved siden av. Til frokost kan jeg ha ingis bollerundstykker som jeg baker ofte, fordi dette er det eneste jeg kalrer å spise til frokost og lunsj. Kan steke meg egg og bacon innimeloom, så unne rmegd et noen få ganger. Kjøper bacon i Sverige. Egg er dyrt, og det er nå sagt at alle matvarer som egg, melkeprodukter som fløte, rømme og grønnsaker skal økes i pris fordi det er mindre av det i år.
Føler meg veldig såret og skuffet over av hva alle her inen har skrevet, og har mistet motivasjonen. Så spørs nok om jeg går over til vanlig kost igjen nå. Orker ikke styre med klager og sånn, for er jo ikke noe håp sier alle her inne, så da har dere vel rett. Jeg har fått en legerklæring fra lege som dokumneterer at lavkarbo har vært det ENESTE som har funket, men da håpet er borte, så er det det da.
Det er dumt at du føler slik, men jeg synes ikke at du skal ta deg nær av hva folk har skrevet i denne tråden. Ja, så ble det litt overopphetet, men de fleste her inne er veldig omtenksomme og hyggelige mennesker, og skriver alt i beste mening. :smile:
Ikke gi opp det eneste som fungerer for deg! Vil bare sende en varm tanke og en klem :klem: Jeg heier på deg videre :heia:
Næmmen - ikke la fremmedes kommentarer på et åpent forum få deg til å SLUTTE med lavkarbo da! Hev deg over det og gjør det som er riktig for deg. Det er jo mange som har gitt deg råd om å klage, og hvordan du evt kan gå fram for å få dette i orden :) Når man velger og legge ut innlegg på et åpent forum - må man nesten forvente og få både positive og negative tilbakemeldinger på innlegget sitt - forhold deg til de som støtter deg og ignorer resten:)
Du kan jo heller forsøke deg på å få det dekket over ligningen, dvs at du kan bekrefte at du har over 9000 og noe i utgifter pga kostholdet/helsen, og du har jo legeerklæringen. Godt nok begrunnet og med denne erklæringen legger du det ved ligningen din:)
Du som bor nær Sverige (det gjør jeg også :-)) Jeg pleier å kjøpe store pakker med fryste grønnsaker veldig billig der, og frukt er det jo ikke så farlig med.
Bær kan jeg også kjøpe i store pakninger i Sverige ganske billig (Fryst).
Om du ikke kjøper noe særlig av de dyrere tingene, som fiberhusk, JBK og sukkerfritt syltetøy, så sparer du jo også en del penger der, som du kan bruke på annet?
Og jeg tenker, hvis du vil ha noe muffins/bollelignende til frokost, hva meg eggemuffins? Det er mange som liker det. Du kan ha i mye godt der!
Og fløte og creme fraiche er jo mye billigere i Sverige, det pleier jeg å kjøpe der.
Det er klart det kan være en utfordring hvis lommeboka er slunken, men det går, med litt oppfinnsomhet og planlegging, trust me, det er prøvd ut! :)
dette er ett godt råd, vi gjør dette hver år pga av sønns ekstrakostnader og det er gode penger å få igjen i juni :)
ank i tillegg vedtaket og se om det blir omgjort, så slipper du å angre på det i alle fall. en vet aldri, kanskje går det inn :)
masse lykke til, ikke gi deg med verdens beste kosthold. gjør som nerthus skriver og hev deg over dem som ikke ser tømmerstokken i eget øye men flisa i andres :rolleyes:
Syns vel egentlig at denne tråden er i ferd med å ryke av langs kamakslingen. Det ene ordet tar det andre hos både den ene og den andre. F.eks nå skulle jeg til å tenne på alle pluggene fordi jeg syns ett tilsvar på mitt innlegg var ganske så frekt, men så ombestemte jeg meg.
Syns uansett TS burde prøve å søke på nytt om vedkommende virkelig mener at hun har en sak. Nevermind at jeg syns grunnlaget er tynt f.eks. Hva slags rolle spiller vel det? søk! Har ikke noe å tape! Men lag en grundig og veldokumentert søknad ja!
syns vel ikke egg er dyrt jeg da ,, du får jo 18 first price egg for 27 kr på meny ,mulig det har stigi til 29 kr ,det er vel billig,,eller?
å siden du kan handle i Sverige ,, er det jo billig kjøttdeig,, koteletter, kyllingfile,ost, frosne grønnsaker , pålegg i alle mulig kjøtt er vel også billig
å dette er jo egentligh varer du kan få på tilbud i norge også
å sukkerfri sjokolade er vel også billigere ,men det er jo ikke mat
men om legen din mener du burde få stønad ,, så klag på avslaget,,men tror som mange andre her at du nok ikke får ,, fordi fedme ikke blir regnet som en relatert sykdom ,,,jeg syns den er en sykdom ,men hva du å jeg å andre mener teller lite i det offentlige
Jeg vart muligens krass i innlegget mitt, men det var mest for å få deg til å innse at det er ikke dyrt, hvis du ikke vil det skal være det. Og du kan ikke tenke sånn som du skrev i hovedinnlegget at om du ikke får grunnstønad kommer du til å dø av fedme.. Det er isåfall ditt valg å backe ut for du får litt kritikk! I stedet burde du tatt det til deg og sett at du er ikke alene, vi andre klarer det, så hvorfor skal ikke du, alle har samme utgangspunkt, vi har mulighet til å spise den samme maten, være like sterke.
Det jeg prøver å si er at du trenger ikke gi opp om du får litt kritikk, du kan heller ta det med deg på veien, å se at vi er mange i samme båt, som ikke får stønad men klarer det likevel..
Du kan heller dø av fedme, hvis du gir opp, går tilbake til gamle vaner og tenker sånn som du gjør..
Muligens litt offtopic, men du har flere muligheter som sykemeldt student. Du kan få sykestipend for noe sånt som inntil fire måneder etter du ble syk. Etter en viss tid kan du også få arbeidsavklaringspenger. Hvor kjapt, kommer an på hvor gammel du er. I en eventuell mellomtid kan sosialkontoret være en mulighet.
Det er faktisk meninga at folk skal kunne få endene til å møtes her i landet, uansett situasjon. Norge er en velferdsstat.
Mulig at jeg også er krass, men jeg stiller meg bak deg i denne. Lavkarbo skal ikke være dyrt, og vi skal ikke ha stønad for å spise lavkarbo. Da blir vi jo "de derre folka som må ha stønad for å spise". Not good at all.
Simpfan - det er en ting til som må sies. Jeg har lest mange av dine tidligere innlegg, og veldig mange av dem går på ting man kan kjøpe på nettet som spesielle bakeblandinger og sjokolade. Ikke bruk penger på slikt! Det er dyrt og unødvendig, og du kan få masser av grønnsaker for de pengene stedetfor!
Og ikke gi opp - det blir bare dumt og sutrete. Du har lagt ut en innlegg, og fått ærlige tilbakemeldinger. Er det ikke det vi vil ha da?
Det er ikke så lett å få trekke fra fordyret kost på skatten heller.
Pga jeg er vektoperert så prøvde jeg et år.
Hadde legeattest og skrev et brev om hva og hvordan jeg skulle spise.
Bla bare rene produkter som kyllingfilet osv.
Fikk avslag med begrunnelse av at jeg spiste slik folk flest bør gjøre ;)
jeg e rogså vektoperert ,å ser at flere mener de får et fordyret kosthold,
vel i mitt tilfelle så spiser jeg jo minimalt av hva jeg gjorde før ,så matbudsjettet blir jo langt billigere enn før ,,kjøper jeg en fjordland ,har jeg middag i tre dager,,(
Hadde blitt overrasket om man fikk det godkjent til lavkarbo-mat, her i kommunen får man ikke ved melk og egg allergi en gang.. og da snakker vi at kostholdet begynner å bli komplisert..
Var på bytur i dag og jaggu meg hadde de ikke 40% rabatt på proteinpulver fra proteinfabrikken!!! :heia: Kjøpte denne jeg med 1.4 karber pr servering.
Jeg fikk dessuten snakket med en kar fra proteinfabrikken og han sa at Rema 1000 er i forhandlinger med dem på nytt igjen om utvidet sortiment. OG billigere. :heia:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.