Har lest mye om lavkarbo, og trenger hjelp til å sette opp hvor mye jeg kan spise pr. dag. Har spist lavkarbo en stund, men går veldig lite ned:confused:
Har ingen problemer med å regne ut karbohydrater, men har store problemer med å vite hva som er nok mat. Har en bmi på 25,2 og trenger ca 1750 kalorier pr dag. Drikker bra med vann, ca 3 liter pr dag, og spiser 2-3 måltider pr dag. Ligger på ca 900 kalorier pr dag, men går ikke ned:mad:
Kan noen hjelpe meg med å sette opp hvor og hvor mange måltider jeg skal spise hver dag. Jeg trenger det 'inn med teskje'. På forehånd takk for hjelpen.
Gratulerer med dagen til alle sammen:)
Problemet er at jeg har lagt på meg 13 kg de siste to årene, og bruker endel medisiner som resulterer i vektøkning. Derfor ønsker jeg å ta tak i det nå før det blir enda flere kilo:)
Velkommen hit.
Kan du skrive opp hva du spiser, lettere å se om du gjør noe galt.
Mindre karber kompanseres med mere fett. Og det er lurt å velge en filosofi å følge. Om du har gått opp i vekt pga medisin, kan dette også være årsaken til at du ikke går ned. Det at du ikke er overvektig, gjør sitt til at det ikke vil gå noe fort iallefall.
900 kcal er altfor lite. Det er mindre enn hva man ville spist på grete rode.
Takk for svar:)
Bruker dagboken på diett.no for å notere hva jeg spiser, så føler ikke at jeg slurver eller 'glemmer' noe.
Ofte egg til frokost, 2 stk, sammen med tomat og agurk. Spiste 2 skiver lavkarbo brød med pålegg tidligere, men har kuttet ut dette da jeg leste et sted at brødet kunne hemme vektreduksjonen.
Lunch kan være middagsrester fra dagen før. Salat med ost og skinke, reker eller avokado, og dressing av tyrkisk yoghurt.
Ofte fisk til middag, laks eller torsk som jeg baker i ovn med grønnsaker.
Kyllingbryst med ratatouille, karbonader med brokkoli el.
Prøver å variere middagene hver dag hele uken. Tror ikke jeg er flink nok til å bruke nok fett. Vet ikke hvor mye som er greit og bruker kanskje derfor for lite. Spiser stort sett aldri frukt eller bær, maks 1-2 ganger i måneden.
Eg er nybegynnar på lavkarbo men i tradisjonelle "kaloridiettar" er 900 kalorier ekstremt lite. Du burde ha nesten det dobbelte, vil eg tru. Med mindre du veier veldig lite vil du sannsynligvis gå ned i vekt på det, om enn litt saktare. F. eks. eg er ca 70 kilo og går ned i vekt på ca. 1900-2000 kalorier per dag (ikkje lavkarbo). Eg har for øvrig hatt inntrykk av at ein kan eta fleire kalorier på lavkarbo og framleis gå ned- mulig det er heilt galt?
Men kvifor du ikkje går ned er vanskelig å si. Hvis du har lite igjen å mista er det vanlig å stå stille i periodar, gjerne opptil 2-3 veker.
Som sagt, ingen ekspert ;) Håper du finn ut av det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.