Jeg er helt ny her, og ganske fersk i lavkarbo gamet. Aner ikke om jeg poster tråd på rett del av forumet, men jeg prøver. ;) (henvis meg gjerne til rett del av forumet hvis jeg er helt på forumtur med spm mitt! :p)
Etter jeg stekte kaka så lenge som anvist og kaka "ser ferdig ut" så er ikke marengsen i nærheten av å være sprø! Den er rett og slett myk og ganske brun oppå toppen! Og jeg har bakt kvæfjordkaka maaaange ganger før - da med "vanlig" oppskrift, så dette er en kake jeg pleier å få til - med godt resultat. I "høykarbo" oppskriften skal det ikke være eddik, og jeg mistenker at det er eddiken som har gjort marengsen myk (jeg har alltid en dråpe eddik i marengsen når jeg lager pavlova for at den skal bli myk inni). Kan det være en liten feil i oppskriften? Eller kan det ha noe med at jeg blandet 50/50 sukrin og natreen - har aldri brukt dette før så jeg aner ikke hvordan det "reagerer" sammen i bakesammenheng. I oppskriften står det at jeg skal bruke sukrin - men jeg klarer ikke den syrlige smaken og smaker derfor til med natreen - kan det heller være dette som har ødelagt marengsen? Andre som har bakt lavkarbo kvæfjordkaka, hvilket resultat fikk dere? Håper noen kan svare, skal i besøk i morgen og jeg er kakeansvarlig! :eek:
men når du skriver 50/50 sukrin og natreen, mener du da 50 gram sukrin og 50 gram natreen?? I kaker med 100-150gram "mel" og egg bruker jeg ca 70gram sukrinmelis og 1-2ss flytene natreen. Det pleier å være en perfekt kombo etter min gane:)
Men synes 50gram natreen hørtes veldig mye ut om det er det du bruker? Står i oppskriften at det er 100 gram sukrin, da ville jeg brukte 70 gram i stede og 1-2ss flytene natreen.
Haha! :cool: tilbake i fra kjøkkenet og den var blitt marengsstiv gitt (ikke helt lik sånn som "høykarbo" kvæfjordkaka, men godkjent! :D Sikkert bare meg som er fryktelig utålmodig og så for meg hele kvelden min bli brukt til enda flere timer på kjøkkenet. Takk for tryllestøvet! :) :D
Nå får jeg bare glede meg til i morgen og vente spent på om svigers merker at det er lavkarbo kvæfjordkake de får servert i morgen! ;)
Nei ikke direkte 50/50 - dårlig formulert av meg. Brukte ca 90 gram sukrin og så smakte jeg til med natreen til det ble søtt nok :) Har bare pulver-natreen, så kommer til å gå over til flytende siden det virker lettere å beregne. Marengsen smakte veldig godt etter jeg hadde blandet i x mengde natreen iallefall :)
Edit: i deigen brukte jeg kun sukrin (100 g), smakte på et lite hjørne nå og kjenner jeg med fordel kunne hatt litt natreen i deigen siden den smakte veldig kokos ;)
Mener du da sammen med andre søtningsmidler? For mine forsøk med bare natreen for mange år siden ble helt katastrofale, det ble bare noen smuldrete, brune greier med bitter smak ... Lignet overhodet ikke på marengs :nei:
mumler at natreen er djevelens verk :shifty:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.