< Tilbake til oversikten

Squash tagliatelle med scampi (bilder)

Makronella sa for siden:

Jeg har hatt en skikkelig festoppskrift med pasta og scampi som jeg nå har gjort lavkarbo vennlig. Dette er vel ikke helt hverdagskost, men fin å servere en lørdagskveld med gjester feks, eller som en ekstra god kveldsrett på 17 mai om en vil ha noe helt annet enn det tradisjonelle
750-1000 gram scampi
3 store squash
6 finhakkete vårløk
1/2 dl cognac (viktig for smaken)
drøyt 3 dl fløte
1 ss frisk basilikum
1 dl fersk revet parmesan
1 ts timian
salt
grovkvernet pepper og parmesan til servering
Rens scampi og fres den med litt hviløk i god olje -til de har fin farge men ta de opp når de har fått rosa farge så de ikke blir seige.

[CENTER]

[/CENTER]
Squash skrelles -bruk en potetskeller til dra av litt brede bånd med squash -jobb rundt til en kommer inn til frøene i midten. De vil vi ikke ha med. Fres den i en stekepanne i godt med smør til de begyner bli myk . Ta opp og legg tilside.

[CENTER][/CENTER]

Vårløk freses i smør til de er myk -ikke for sterk varme. Jeg pleier her ha oppi oljen og kraften som ligger i bunnen av skålen med scampi.

[CENTER][/CENTER]

Når vårløken er myk tilsett cognac og la det koke til cognacen er halvert. Cognac kan sløyfes evt erstattes med hvitvin, men den har mye å si for smaken. Rør inn fløten, ha i urtene evt salt og revet parmesan.

[CENTER][/CENTER]

La det småkoke til fløten begynner tykne. Ha i scampiene kok videre i to minutter.

[CENTER][/CENTER]

Vend squashen forsiktig inn og bland det godt. Serveres straks med et dryss med grovkvernet pepper og revet parmesan

[CENTER]

[/CENTER]

Antoinette6 sa for siden:

Mmmmmm . . . . . DENNE må prøves !!!

Tiki sa for siden:

Såg da fantastisk godt ut. :)

GrønnPepper sa for siden:

Denne hørtes helt himmelsk ut.
Dette skal jeg forsøke meg på neste gang jeg skal lage kveldsmiddag til mannen og meg etter at guttene er i seng.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.