< Tilbake til oversikten

Spiste sodd og falt ut av ketose

Dolsi sa for siden:

Spiste litt sodd til lunsj i dag. Ikke sånn vanlig sodd på 2 liters bøtte,men fra en bliten halvlitersbøtte fra frysedisken.
Inneholder 1,1 g karbohydrater per 100 gram sto det på bøtta.

Spiste den uten potet så klart og plukket også ut gulrøttene som var i bøtta.

Da burdet det vel ikke bli mange karbohydratene ut av dette her, så hvorfor falt jeg da ut av ketose :confused:

Trj sa for siden:

Jeg antar at kjøtbollene er spedd med hvetemel? Smakstilsetting også kanskje ? Jeg lurer også på om karbene fra gulrøttene og potetene "lekker" ut i krafta ? Eller høres det rart ut ? :confused:

Kitt sa for siden:

Står det 1,1karb pr 100 spiller det ingen rolle om potet og gulrot "lekker" (noe det kan gjøre bittelitt) stivelse over i sausen. Det skal likevel ikke være mer enn det det står TOTALT!

Når målte du at du hadde falt ut, da? Eller hvordan vet du at du falt ut?
Hva annet har du spist/gjort i dag om stiksen var uten fargeforandring i kveld?

Trj sa for siden:

Jeg kan ikke fatte at det kan være så lite karber pr. 100 g med slike ingredienser.... Og ved nærmere ettertanke, klart karbene fra gulrøttene og potetene er i krafta, de er jo med på sette smak.

Dolsi sa for siden:

Sto på bøtta at det var potetmel i ja. :(

Dolsi sa for siden:

Merker det kjapt når jeg går ut av ketose. Blir rett og slett sulten og den spesielle smaken jeg har i munnen når jeg er i ketose forsvinner.
Målte også med stix på kvelden i går og den var negativ.

Spiste ellers ikke noe annet i går som kan ha ført meg ut av ketose

Trj sa for siden:

Dolsi, det er bare å stå på. Du er raskt på riktig vei igjen. Store "utskeielsen" var det vel ikke. :D

Euphita sa for siden:

Kjipt da Dolsi, men stå på ja! Du er snart inni ketose igjen :)

Dolsi sa for siden:

Satser på at ketosen er tilbake til i kveld ja. :p

Irriterende at jeg gikk ut av ketose pga sodd da, for jeg skal i begravelse til min svigermor fredag og vi skal ha sodd etter kirken.
Det at vi valgte sodd er litt pga jeg jo lever på lavkarbo. Trodde det skulle være greit når jeg dropper poteten og gulrota :eek:

Euphita sa for siden:

Du får ta med deg noe eget til fredagen da.

Vi skal ha sodd 17.mai, den er hjemmelaget uten noe mel-greier. Spørs med potetene og gulrota da, får bare vente og se rett og slett.

Dolsi sa for siden:

Vet ikke om jeg tar den så langt at jeg tar med meg egen mat for å spise i ettermæle altså.
Dropper jo uansett potet, gulrot og kaker, så da får det bare bli litt mye karber den dagen.

Tenker at man ikke må bli rigid jeg da, så akkurat denne dagen velger jeg sikkert å spise sodd. :)

Ellers så synes jeg at jeg er flink til å spise slik jeg skal.
Akkurat nå har jeg bakt italienske baguetter med durumhvete til mann og barn, mens jeg selv står over og spiser omelett til kvelds :p

Euphita sa for siden:

Sant det Dolsi. Blir litt merkelig å ta med egen mat i en begravelse.

Jepp, du er kjempeflink!

Dolsi sa for siden:

Må stå over kakene da, men det skal gå bra altså :)

Katepotet sa for siden:

Hvordan vet man at man har fallt ut av ketose? Kan man måle det??? Hvordan?

maynard sa for siden:

Bare en liten tanke... Det sto 1,1gr karbo pr 100gr.
Men det er vel for hele sodden? Med væske og alt? Min erfaring er at det blir igjen en del væske om man ikke sper ut med poteter og slikt, så ergo vil man ha spist en god del mer av energigivende mat enn bare litt vann liksom?

Dolsi sa for siden:

Jeg måler med ketostix hver kveld og den viste negativ den dagen jeg spiste sodd.
Ellers så merker jeg om jeg i er ketose på at jeg får en helt spesiell smak i munnen, jeg drikker og tisser veldig mye, og jeg trenger mindre mat pga jeg ikke blir særlig sulten.
Ikke noe problem for meg å vite om jeg er i ketose eller ikke, trenger egentlig ikke måle med stix

Dolsi sa for siden:

Jeg hadde ikke poteter i sodden altså, ingen grunn til det når jeg ikke skal ha potet :)

trultemamma sa for siden:

SLik merker jeg det også, tålte ikke lapskaus i dag jeg heller.. :(
Hadet til ketosen, kjedelig. Hadde ikke i mange gulerøtter og ingen potet, jevnet med jbk men neida.. :rolleyes:
Tilbake til kylling/laks/entrecote/nakkekotelett med fløtesaus...

Euphita sa for siden:

Og jeg slapp forske ut på kjøttsuppe og ketose. Her var nemlig kjøttsuppa blitt sur! Fy som det stinka, urk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.