Tror jeg kan trenge noen råd og innspill. Jeg er en mann i midten av trettiåra som har kommet til den erkjennelse at jeg må gjøre noe med vekt og helse. Er 192 cm høy og veier ca 137 kg, så BMI'en er sky high. For 5 år siden gikk jeg ned over 20 kg vha vektklubb i VG og intens trening. Det jeg husker best fra den tiden var at jeg var treningsgal og SULTEN hele tiden - men jeg vet jeg aldri før har følt meg bedre. Uansett, det gikk som det måtte og kiloene kom snikende på pluss litt til (ikke bare dere damer som har den der gitt :-) ) Har prøvd å øke treningsmengden nå også, men forskjellen nå og da er at jeg har blitt tobarnspappa på veien, samt fått en mye mer krevende jobb - så det er vanskelig for å få ting til å henge sammen med jobb, familie og andre forpliktelser.
De jeg lurer på er:
Noen som har erfaring med ketolysekuren i et miljø med utstrakt møteaktivitet og lunsjer\servering?
Legg på 60-70 reisedøgn i året, er det mulig å holde seg til ketolysekuren når man er såpass på reise. Både inn og utland?
Jeg er veldig motivert, men de punktene over står og blinker kraftig i et blått lys!
Når det gjelder reising ser jeg ingen problem med og spise ketolyse/lavkarbo. Frokostbuffeter på hotell er ofte en drøm for en lavkarber med egg, bacon, eggerøre, kjøtt, majones, laks, salater osv. Flere og flere hotell lager også omelett med valgfritt innhold om du ønsker - både i inn og utland :)
Spiser man lunsj og middag ute på restaurant handler det om å be om kokte grønnsaker og/eller salat til kjøttet/fisken/fuglen istedet for pasta/ris/potet/brød, jeg har gjerne spist sausen uten og spørre særlig om hva som er i den faktisk, men det går jo også an. Grillrestauranter er jo en drøm for en lavkarber også ;) Det blir raskt en vane, og jeg har ALDRI hatt problemer med og be om litt annerledes mat på restaurant - de gjør gjerne litt ekstra for gjestene sine.
Når det gjelder lunsjer/servering er utelunsj sjeldent et problem da kan du be om å justere måltidet selv. Er det snitter kan man gjøre en av to ting, enten bare spise pålegget (og ha litt nøtter/ost (babybel feks) mm på lur på kontoret/veska i tilfelle krise), eller ha med et par skiver eget lavkarbobrød/-knekkebrød som man switcher med. Dette har jeg gjort flere ganger på jobb selv - har varslet om at jeg ikke tåler vanlig brød så godt :)
Ofte er det også slik at når man har kommet ordentlig i gang med ketolyse - etter de første par - tre ukene, er man ikke særlig sulten. En god frokost (om du er frokostmenneske) kan gjøre at du ikke trenger så mye til lunsj slik at du kan velge det som blir "riktig" for deg. Jeg har innimellom NULL matlyst i løpet av en dag - men dette finner du utav når de første par "avvenningsukene" er over :)
Til syvende og sist handler det mye om innstilling og motivasjon til å "få det til å fungere" - for meg ble det et lite prosjekt, en lek - og jeg ble vel gjerne litt overengasjert i starten ler. Det tar ikke mer enn et par mnd før tankegangen er inne heller.
Havner du i situasjoner der du ikke har alternativer, spis mindre mengde enn du vanligvis ville spist, og noter deg til neste gang at du har litt lavkarbo-snacks tilgjengelig på kontoret/veska/bilen mm. Planlegging er alfa og omega!
Vi er jo mange som må forholde oss til den "normale" maten og situasjonen hver dag - og de fleste har funnet løsninger som fungerer :)
Takk for et godt svar - du har nok rett i det med at mye handler om innstilling og vilje.
Har brukt de siste dagene til å lese meg opp på lav-karbo og ketolyse, deriblant boka (ketolysekuren), som vel er å regne som en Bibel i dette gamet å regne. Har forøvrig også kjøpt en kokebok "matglede med lavkarbo", samt "frisk med lavkarbo". Tror dette kan komme til å fungere, iallefall mye som ser ut som virkelig god mat, og det at jeg skal få spise det jeg trenger uten å være sulten er jo ikke noe annet enn kjempeflott.
Så nå er bestemmelsen tatt... starter neste fredag 27 Mai - blir på reise neste uke og tror det kan være litt utfordrende å begynde mens man er på reisefot. Uansett så må jeg nok lære meg å håndtere det.
Vær litt oppmersom på at de fleste oppskriftene i boken "Frisk med lavkarbo" inneholder litt for mange karber for oss ketolysere. Dette et da lett å justere mens man lager maten.
Da var vi igang, første dag er snart unnagjort. Egentlig ikke vært så vanskelig - er egentlig ikke så veldig sulten heller. Skjønt det kommer nok av andre ting enn dietten.
Har lagt inn hva jeg har spist idag på diett.no og fått følgende tall:
Fett: 71%
Karbo: 1%
Proteiner: 28%
Er dette en fornuftig fordeling? Ser jo at mange snakker om 75%, men så glad som jeg er i ost (med dertil høyt protein tall) så ble det slik. Bør jeg gjøre noe annerledes?
1% av 1789 er ca 18 kalorier, delt på 4 = ca 4.5 gram karbo. Spiser du etter ketolyse bør du holde deg rundt anbefalt mengde 15-20 gram karbo, siden det er mye god næring, og avhjelper kroppen noe i sin produksjon av glukose til feks hjernen.
Jeg støtter forslaget om Skaldeman altså, han er meget manne-vennlig i sin tilnærming da grønnsaker/salat er "pynt" og ikke en større del av kostholdet han forfekter :) - noe som kanskje føles mer riktig og komfortabelt for deg om du ikke er grønnsaks-elsker?
Kutter ut kakene som serveres, det verste er nesten frukten. Kjipt å stå over gode lunsjer, men sånn må det bare bli. Hoho, jeg høres helt dreven ut.
Det er jo perfekt å ha reisedøgn. Reisedøgn er hotellfrokost. Hva spiser man helst når det er koldtbord, liksom? Egg, bacon, fisk, skalldyr. Og så tar man en liten brødbit, for det må man jo. Det slipper du nå.
Dette går fint, du må bare ville det nok! Lykke til! :cool:
Tror nok jeg skal greie å få i meg nok karber etterhvert...hadde stekt egg m bacon og stekt brokolli med masse paprika og tomat til lunsj\middag idag. Når jeg fikk det servert slik var det faktisk godt. Så dette skal jeg greie å regulere til.
Uansett, merker godt induksjonen tror jeg...kjenner meg rett og slett slapp og en litt svak, men irriterende hodepine. Nesten som om jeg skulle si jeg var smålig fyllesjuk.
Akkurat sånn føler jeg det også. Tung i kroppen, dunk i hodet, uggen i magen. Kan ikke si jeg er glad. Men det er det vel sikkert verdt. Det også.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.