< Tilbake til oversikten

Har så lyst å lage en sjokoladekake, men kan jeg erstatte mel med bakemiks?

Bravo sa for siden:

Det er en kjempegod, klissete sjokoladekake jeg alltid bruker å lage, og tror jeg skal kunne erstatte mye med lavkarbo.

Den lages av egg og sukker-->nå sukrin, som piskes til eggedosis
og så smelter man smør og har i kokesjokolade--> her tenkte jeg bare å ta noen teskjeer bakekakao istedenfor
og til slutt har man i halvannen dl hvetemel. Her ligger problemet..

Jeg har i hus både bakemiks, fiberhusk og JBKM, men har ingen peiling på hvordan det vil gå å erstatte mel med f.eks bakemiks..mengde jeg da kan bruke osv.

Hva tror dere som evt har gjort slikt? Kan man bruke bakemiks som en slags melerstatning, og hvordan ville dere gjort det med mengdeforholdene?

Bravo sa for siden:

Nå fant jeg en annen oppskrift her på forumet som minner litt, og der har de brukt mandelmel. Tror jeg går for det om jeg skal teste, men lurer fortsatt på dette med bakemiks, da.
Men ser at de fleste bruker bakemiksen i mindre mengder som spiseskjeer osv, og da tipper jeg det ikke går å erstatte melet direkte med denne(?)

Jeg har funnet en gammel mandelkvern i kjelleren, så etterhvert får jeg male noen mandler der og se hvordan det går, evt kjøpe finere malt mandelmel i butikken. Får bli etter 17.mai, dette da.

Alle meninger er velkomne fortsatt:)

Gerd sa for siden:

Man kan aldri erstatte hvetemel og de bindeegenskapene den har med disse andre produktene. Mange har fått til en mix av div. som blir bra nok.
Det kan være lurt å se på de forskjellige kakeoppskriftene her og finn en som kan passe :ja:

Lykke til :)

Yonah sa for siden:

Jeg ville vakt fedons franske, det er det nærmeste klissete sjokoladekake jeg har smakt.

Det er sukker sik gjør kakemel klisssete, så det er vanskelig å få klisssete uten sukker.

Timiane sa for siden:

Når jeg skal erstatte mel i oppskrifter, bruker jeg ofte en blanding av fiberhusk og bakemix. Manfelmer bruker også å være bra og blande inn.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.