Jeg trenger hjelp fra dere.. Her er casen: :confused:
Jeg har gått/gikk på ketolyse i fire år, og gikk ned nesten alt jeg ville. Det siste året skjedde det mye og jeg begynte etterhvert å slurve med maten. Kort fortalt gikk jeg opp 5 kilo igjen. For å få en kickstart på slankinga begynte jeg på Allevo sine shaker/supper, som er en 2 ukers seanse. Jeg er nå på dag 9 og har gått ned 3 kg, noe jeg er fornøyd med.
Etter shakene tenkte jeg å gå over på ketolyse igjen, men jeg er redd for å gå opp igjen. Jeg får noe uslag på ketoner i urinen nå når jeg går på shaker og tenker at det derfor kan være en god løsning å gå over til ketolyse. Samtidig er jeg redd det vil kræsje og jeg vil legge på meg da shakene er ca. 600 kcal og 50 karbs hver dag, mens ketolyse vil innebære langt færre karbs og mye mer kalorier. Jeg er litt i villrede her, og håper at noen av dere kan hjelpe meg. Det hadde jeg satt pris på :)
Hmm.. Ja, det handler om de siste 7 kiloene. Jeg tenkte meg et ketolyse tilnærmet kosthold/lavkarbo livsstil siden det er det jeg trives med. :)
Hva tenker du(/dere) om selve overgangen? Vil det være gunstig?
Ja, det er sant. Tenker du da mer karbs enn en spiser på ketolyse og derfor mindre kalorier?
En hører jo alltids om de som går på slike shaker og går opp alt igjen og mer til, det er akkurat det er jeg redd for. Tror dere at jeg unngår det ved hjelp av lavkarbo? :):confused:
Hehe, nei det er derfor jeg vil over på lavkarbo. ;) Det er jo liksom det som er "meg". :) Er bare litt bekymret for overgangen. Søker råd og prøver å finne en måte å gjøre det skånsomt og gunstig på..
Min personlige mening: Dropp shakene og gi heller kroppen mat :ja: Da slipper du ev. overgangstrøbbel ;)
For når du skal leve på ingenting en periode, og så plutselig begynne å gi gi kroppen næring og det den trenger, kan du regne med å gå opp litt, fordi kroppen suger til seg det den kan etter en slik sulteperiode.
Spis heller den maten du trives med, slapp av og nyt :)
Om det går saktere nedover, så har i vertfall kroppen det godt :)
Trenger ikke være mer karbs. Hvis du trives med ketolyse - spis ketolyse!
Enig med Gerd (er som oftest det) - spis ordentlig mat. Siden det er de siste kiloene du prøver å få bort kan det hende at kroppen din ikke er enig med deg og ikke vil mer ned i vekt, derfor kan det være greit å spise litt mindre kalorier.
Men husk: LCHF/ketolyse øker forbrenningen og dermed kan du spise fler kalorier enn om du spiser høykarbo/lavkalori og likevel gå ned i vekt ;)
Legg inn høyde, vekt og aktivitetsnivå på diett.no så kommer din basalforbrenning opp (antal kalorier du forbrenner iløpet av en dag). Spiser du noen hundre kalorier under kommer du til å gå ned i vekt!
Leste her inne en plass at Torkil anbefaler 21 kcal pr kilo kroppsvekt dersom man spiser ketolyse og ikke går ned i vekt... Veier en 100 kg skal en spise 2100 kcal pr dag...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.