< Tilbake til oversikten

"Sukkerfritt" syltetøy

Spinnerette sa for siden:

Ser mange unner seg det de kaller sukkerfritt syltetøy. Lurer bare på om det er den fra Nora, søtet med isomalt og sukralose? Jeg trodde sukralose ikke var bra mtp blodsukkeret? :confused:

nellie sa for siden:

Sukralose er supersøtt, så det er små mengder det er snakk om.

sylwester sa for siden:

Jeg har større problemer med isomalt enn sucralose. Siden syltetøy gjerne nytes kaldt så kunne de jo brukt gelatin for å bulke med istedenfor karbohydrater.

Selv så liker jeg å lage syltetøyet selv. Det er bare å vente på bærsesongen :)

Lillemy71 sa for siden:

Ohhh ja, gleder meg til jordbærene kommer. Rørte jordbær med sukrin og stevia som jeg fryser ned i porsjoner. Smak av sommer hele vinteren :)

Har prøvd et par av syltetøyene som er i salg, for min del er de alt for søte og klissete. Er heller ikke så glad i kokte bær så jeg lager heller selv.

TrillTrall sa for siden:

Helt enig. Med et par hederlige unntak er det ingen kjøpesyltetøy som er gode i det hele tatt etter min smak. Hjemmelaget, rørt derimot... :sikle:

aslaug sa for siden:

Hei, bare lurte på hva dette syltetøyet heter?

index sa for siden:

I den grad jeg bruker syltetøy, har jeg valgt å bruke den som heter "Uten tilsatt sukker". Dette inneholder såpass lite karbo at det er akseptabelt for meg. Bruker det helst i yoghurt eller på CC lapper, lavkarbovafler etc. Langt fra dagligdags altså. Smaker godt gjør det også....

Tror det bare het 'Uten tilsatt sukker', fra Nora, fant i blå- og bringebærsmak. Kjøpte ikke med meg, men har så fryktelig lyst på pannekaker med syltetøy, at jeg antagelig gjør det likevel snart :o

index sa for siden:

De har den i jordbær også.

milena sa for siden:

Lerum har syltetøy uten tilsatt sukker med forskjellig frukt.

Men, hvordan lager dere rørte bær. Har liksom aldri fått det til... Selv om det skal være det enkleste på jord...

nellie sa for siden:

Jeg bruker detta syltetøyet.

Det er søtet med isomalt og sukralose.

TrillTrall sa for siden:

Putt ønsket bærmengde i bollen til stavmikseren, ha i ønsket søtning (ta heller litt lite enn for mye først!) og kjør mikser et lite øyeblikk. Vil du ha bærene helere bruker du gaffel. :)

Skal du lage masse og putte i fryseren er det greit med en større mikser / kjøkkenmaskin. Med bringebær og blåbær er det like greit å fryse bærene hele, tine det du trenger og lage det du skal spise i løpet av noen få dager. Jeg synes ikke frosne jordbær er noe godt så der ville jeg laget syltetøyet på før frysing.

Carisma sa for siden:

Det som nellie linket til bruker jeg. Men ikke ofte. Syns Nora sitt er aaaaaalt for søtt!

Lillemy71 sa for siden:

Signerer denne og legger til at om du vil ha heler bær er en sånn god gammeldags "potetstappedings" helt ypperlig til å mose bærene med. Eller ta på gummihansker og mos i vei med hendene.

TrillTrall sa for siden:

Potetstapperen! Det har jeg ikke tenkt på, men det er jo genialt!!!

Lillemy71 sa for siden:

Lærte det av min kjære mormor, hun brukte alltid den og jeg har fortsatt "tradisjonen" for jeg liker litt "klumper" i syltetøyet ellers blir det fort litt for "sausete" for min del. :D

Enig! Var veldig søtt. Men, det fra Lerum fant jeg ikke på butikken her. :

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.