Hvordan vet du at du spiser riktig mengde kalorier?
Man kan jo spise både for lite og for mye kalorier på lavkarbokurer.
Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva som er nok iom at jeg tar av i rykk og napp.
Mengde mat jeg spiser er veldig varierende, men når jeg sjekker på diett.no så ligger jeg
veldig lavt på kalori. Under 1000 som regel, max 1500. Synes det høres veldig lite ut :confused:
Jeg spiser når jeg er sulten, mye kjøtt.. En dag ser ofte ut som dette:
Frokost: Kjøttdeig med fløtesaus - ost, rødløk + kinakål
Middag: Kylling med saus + grønnsaker
Kvelds: Rester.. Eller annet kjøtt måltid.
Ja, det går mye i kjøtt.. Jeg er lite kreativ, plus at jeg trives godt som dette..
Men under 1000 kcal?! Kan det stemme? Jeg spiser jo til jeg er mett! Burde jeg spise mer? Eller er det ok så lenge jeg føler meg vel og vekten går ned?
Personlig kan jeg ikke fatte og begripe allt det stresset som er blitt med å regne på allt. Og få allt perfekt i diagram osv.... ( jeg hadde blir stressa av mindre ;))
Jeg gjorde det som boka anbefaler: Telte karbohydrater i starten til det satt i fingrene. Spiste meg mett til hvert måltid og spiste når jeg var sulten,
Telte ikke en kalori, eller protein.
Og gikk ned i vekt. Og fikk energi. Og hadde det godt. Og stresset ikke i heletatt.
Ble jeg sulten etter en time, ja så spiste jeg. Var jeg ikke sulten, så spiste jeg ikke.
Og grublet ikke på hvorfor det var/er slik. Noen ganger er det bare slik :ja: Kroppen styrer mye av dette sjøl.
Så lenge man går ned i vekt, trives og dette virker: Hvorfor forandre på noe som fungerer?
For det første: Når du trives, synes i alle fall jeg at du spiser helt riktig. :cool:
Det kan godt stemme at du havner under 1000 kcal selv om du spiser deg mett. Det vil ofte variere periodevis - noen dager trenger du mer mat, andre dager mindre. Skjønt, det kan være verd å være obs på at det du da slår deg til ro med som "vanlig" inntak faktisk er ganske lite, så du ikke aktivt stritter imot når du en dag trenger mer mat! :p
Jeg er i prinsippet enig med Gerd; så lenge du trives med kosten, bør tall og utregninger komme i andre rekke, om de får fokus i det hele tatt. Samtidig er jeg selv en sånn som gjerne loggfører i perioder, av ren nysgjerrighet/interesse for det pågående naturfagsprosjektet som er meg og maten jeg spiser. :cool: Så jeg skjønner godt den vinkelen. Nøkkelordet er stress - om telling av ditt og datt er stressende, da lar man være. Hvis ikke, må man gjerne følge med så mange faktorer man vil. Bare ikke glemme å lytte til kroppen mer enn til regnearket. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.