< Tilbake til oversikten

LCHF – har du fortsatt sukkersug?

|Ingrrid sa for siden:

For fullt innlegg med bilder, se her!

Suger det fortsatt etter sukker? Da spiser du sannsynligvis feil. Noen tåler ikke forskjellige søtningsmidler, mens andre får i seg for mye vanlig sukker fra andre kilder. Mitt sukkersug ble kraftig redusert med LCHF, spesielt de første ukene, men etter New York turen i februar har det ligget å lurt i bakgrunnen. Den åpenbare grunnen var nok at jeg spiste for mye mørk sjokolade og sukkerfri tyggegummi, og etter en god del indre overtallelse (og når jeg fikk spist opp all den mørke sjokoladen jeg kjøpte i USA), har jeg vært så godt som sjokoladefri i over tre uker. Og merker jeg forskjell? Jah, det skal jeg si!

Tidligere hadde jeg fortsatt dette suget etter middag, og i krisesituasjoner lagde jeg meg pisket krem med sukrin og kakao. Nå er dette suget fullstendig borte, og det er faktisk helt utrolig at det går an. Jeg trodde faktisk ikke at jeg skulle merke så stor forskjell ved å legge vekk sjokoladen. Det skumle med den er likom at litt er lov, men hvem definerer hva som er litt? Det tok tid å legge den fra seg, men det angrer jeg ikke på i det hele tatt! Synder du med noe du egentlig vet er "feil"? Kutt det ut med en eneste gang, ja har du søtsug og sjokolade i munnen så spytt den ut, nå!

Neste gang du putter noe dessertlignende i munnen skal være når du ikke MÅ ha det. Om du MÅ ha sjokolade eller sukker, så drikk light brus, tygg tyggegummi, pisk krem og tilsett kakao, sukrin osv, eller lag en low carb dessert. Men du gjør deg selv en STOR tjeneste ved å kutte ut alt sammen, kold turkey, da blir du kvitt suget med en gang, og hverdagen blir mye enklere, ikke minst vil din samvittighet lettes :)

I dag har jeg "skeia ut" med jordbær og vannmelon. Det inneholder ikke fryktelig mye karber, men jeg merket faktisk at søtsuget kom etterpå, selv om jeg var stapp-mett. Neste gang får jeg nøye meg med en av delene.

Så, vekta dundrer ikke nedover, og det gjør vel egentlig ikke centimeterne heller, men jeg merker fortsatt forandringer på kroppen, og føler meg mye tightere, digg! Jeg er også veldig glad over å holde meg her jeg er, og nå som treninga er i gang for fullt, burde det ikke gå alt for lenge til drømmekroppen er på plass. Så min neste utfordring er å klare å kaste mat. Jeg er så vandt til å spise opp alt på tallerkenen min, selv om jeg er stapp mett, og det er en dårlig uvane. Også spiser jeg alt for fort da. Nå har jeg tenkt til å alltid la det ligge igjen noe på tallerkenen, for å lære meg selv å høre på magen.

Treningsmessig går det kjempebra, løper 3 ganger i uka nå, og går og sykler en del. Jeg digger å komme i god form, og det trengs til turen vår i sommer!

Her er målene jeg satt meg for 1 måned siden:

• Kutte ned på mørk sjokolade og andre desserter selv om de er LCHF-godkjente - CHECK
  • Bli enda bedre på å slutte å spise når jeg er mett (tar litt tid å vende seg til det) - Fortsette å jobbe med
  • Fortsette å gå like mye som jeg har gjort (nå med ankelvekter) - CHECK
  • Klatre en gang i uken - njaaa....
  • Ta en løpetur i uka!!! (dette må jeg slite litt for å få til altså, men jeg må innse at jeg ikke trenger å løpe så langt) - CHECK x 3

Her er da mine oppdaterte mål:

• Spise sakte
  • Forsyne meg mindre
  • La det ligge igjen mat på tallerkenen
  • Fortsette med løping, gåing og enkel styrketrening

Har du noen mål før sommeren kommer for fullt?

Nerthus sa for siden:

Godt innlegg om søtsug på lavkarbo... Første steg er tatt for min del - kuttet pepsimaxen og plutselig fikk man ihvertfall LITT mer lyst på ordentlig mat igjen ;) Atkinsen blir jeg uvel av nå - så den skal også kuttes. Deretter er det i hovedsak det lille jeg bruker av søtning til krem&bær... fløte burde også stå på lista - for den fortrenger også ordentlig mat...

Jeg er helt enig med deg... det gjelder nok ikke ALLE - men de som føler for å putte noe med søtsmak i munnen noen ganger i løpet av dagen bør ihvertfall ta en liten gjennomgang for seg selv ;)

Ellers spiser jeg for lite - spiser enormt sakte (andre går fra bordet - så sakte spiser jeg hehe) - så med og kutte søt/aspartam ting så kanskje det blir rom for litt ordentlig mat istedet ;)

|Ingrrid sa for siden:

Hehe, heldig du som spiser sakte, det gjør ikke jeg, spiser som om maten kommer til å brenne opp om jeg ikke skynter meg, men skal bli flinkere, ta pauser mellom hver bit og ikke ta så mye på gaffelen :)

Prøver å unngå atkins jeg og, er ålreit på skolen innimellom, men de er jo dyre og om man kjøper de på butikken!

Lykke til videre :)

Nerthus sa for siden:

Haha, jeg har alltid vært slik - de rundt meg holder på å bli gal ;) Legg ned bestikket etter hver bit - og ikke ta det opp før du er ferdigtygd. Det blir en vane etterhvert... problemet er at man ofte blir ordentlig mett før maten er oppspist ler.

Atkins er dyrt ja - men en venn i nøden har han vært stadig vekk ;) Lykke til du også!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.