< Tilbake til oversikten

Vann i kroppen

lucifine sa for siden:

Jeg får alltid sokkemerker etter sokkene, dette betyr visst at en har mye vann i kroppen sier de som vet.

Jeg har drukket masse vann siden jeg startet lavkarbolivstilen min, mengden vann har bare økt og økt. Jeg kjenner meg dehydrert, huden er helt hvit over hele kroppen, leppene flasser, jeg er konstant tørst og står til og med opp på nettene for å drikke... Jeg har vel drukket min 1,5-2 liter og i går var jeg oppe i 3liter. Da jeg tisset i natt var urinen helt gjennomsiktig..

Jeg sjekker bena for å se om disse sokkemerkene blir borte, de har blitt bedre men de er der enda. Hvor lenge kan kroppen min holde på vann egentlig? Burde jeg ta noe vanndrivende eller? Er det andre måter å se om en har vann i kroppen på enn bare sokketesten?

Nerthus sa for siden:

jeg tenkte jeg bare skulle spørre om du tar vitamintilskudd? Tenkte spesifikt vedrørende flassende lepper :) Anbefaler i så fall ketolyse-tablettene som er tilpasset et ketogent kosthold :)
Jeg ligger optimalt på 3-4 liter vann hver dag. Det justerer seg litt etterhvert - men i starten drakk jeg nok enda mer vann - var kronisk tørst, tisset på natten og måtte ha vann stående ved senga :)

lucifine sa for siden:

Tar ketolyse tablettene og vanlig vitamintablett. Merker bedring i løpet av de siste dagene (etterat jeg begynte å pøse på med vann+ ta alle vitaminene), men sokkemerkene er der enda. Fryktlig irriterende for jeg vil ikke være full av vann i kroppen..

knh sa for siden:

Kanskje du har litt for stram strikk på sokkene ;)?

Nerthus sa for siden:

Det KAN være strikken ja, noen sokker er veldig mye strammere enn andre... jeg bruker bare treningssokker hele tiden, de sitter som støpt på foten men de gir meg sjeldent merker. Litt rimeligere sokker av dårligere kvalitet gir meg merker tvert...

lucifine sa for siden:

Er det andre måter å oppdage vann i kroppen på?

lifejack sa for siden:

Hvis du trykker med en finger på leggen (eller hvor enn du føler du har vannansamling), og det hvite merke etter fingeren bruker lang tid på å forsvinne i steden for å forsvinne umiddelbart, så kan det være tegn på vannansamling. Samme hvis det er litt ømt når du trykker (type som å trykke på et blåmerke).

lucifine sa for siden:

ja her blir fingermerkene værende lenge på benet (over sokketoppen). Ugh skulle tro at det snart ville ta hintet og dra..

Rin sa for siden:

Humm, jeg har aldri sett noen sammenheng mellom sokkemerkene og vann i kroppen - sistnevnte kjenner jeg best på stive fingre og hovne øyne. :cool: Men jeg har alltid sokkemerker, bukselinning-merker, bh-merker, putemerker, lakenmerker, etc - har vært sånn så lenge jeg kan huske, har bare tenkt på det som en naturlig konsekvens av å ikke kunne utøve så mye fysisk aktivitet. Drikker 3-6 liter væske hver dag, så kan ikke helt skjønne at verken jeg eller huden min (:p) kan være kronisk dehydrert, heller...

Kanutten sa for siden:

Jeg ble fortalt av en lege da jeg var på sykehuset nettopp grunnet vannansamling at det faktisk går an å være dehydrert OG samle vann samtidig. Jeg samler vann i føttene, rundt brystkassen og øyelokkene. Først i beina og deretter brystkassen. Når det når brystkassen tar jeg vanndrivende ellers kan jeg regne med både pustebesvær og og at jeg ikke klarer annet enn ligge pal... :(

Det pussige er at samtidig som jeg har disse vannansamlingene har jeg fått påvist at kroppen har en vannprosent på 37-38 %, jeg trives best på 38, men damer bør ha

:eek: :eek:

Skulle jeg ha strebet etter det hadde jeg nok ligget med buken i været grunnet at hjertet takket for seg. Jeg går på blodtrykksmedisin med vanndrivene til tross den lave vannprosenten jeg har.

lucifine sa for siden:

Oj!! Det var mye!

Kroppen er en merkelig skapning. Dehyrert OG samle på vann.. Skulle tro at det betydde at noen hadde gjort en feil i organiseringen.

Får vel bare pese på med vann så godt jeg kan og håpe at det snart er nok. Hele magen skvalper og gjør meg litt kvalm når jeg drikker 3l, mer enn det tror jeg ikke at jeg greier..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.